بررسی موسیقی فیلم‌های رندی نیومن در هالیوود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷

بررسی موسیقی فیلم‌های رندی نیومن در هالیوود

نشست پژوهشی موسیقی فیلم رندی نیومن با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر، 28 آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، نصرالله داوودی در نشست پژوهشی موسیقی فیلم به بررسی زندگی و آثار رندی نیومن آهنگساز، خواننده، ترانه‌سرا، پیانیست، گیتاریست و رهبر ارکستر خواهد پرداخت.

این جلسه سومین نشست از مجموعه نشست‎های متوالی است که به خدمات خانواده نیومن در تاریخ هالیوود می‎پردازد.

رندال استوارت نیومن معروف به رندی نیومن، ۲۸ نوامبر ۱۹۴۳ در لس آنجلس چشم به جهان گشود، گرچه پدرش یک پزشک متخصص داخلی بود و اهل موسیقی نبود ولی سه عموی بزرگتر او یعنی آلفرد، امیل و لیونل نیومن از بزرگترین آهنگسازان تاریخ هالیوود بودند.

وی از کودکی به فراگیری پیانو پرداخت و از هفده سالگی عملا به ترانه‌سرایی، خواندن و نواختن پیانو روی صحنه پرداخت و برای تحصیلات موسیقی به دانشگاه کالیفرنیا رفت.

رندی نیومن در سال ۱۹۶۲ با ساختن موسیقی برای سریال تلوزیونی «عشق‎های بسیار دابی گیلز» عملا به عرصه آهنگسازی برای فیلم راه یافت.

در دهه شصت فعالیت ساخت موسیقی فیلم او بیشتر معطوف به سریال‎های تلویزیونی مانند «گمشده در فضا»، «خانه پیتن»، «سفر به قعر دریا» و «دفاع از جود» بود، البته فعالیت ساخت موسیقی فیلم واقعی او از سال ۱۹۷۱ و با فیلم بوقلمون سرد آغاز شد، سپس به دلیل اجرای کنسرت‎های فراوان پاپ و راک از موسیقی فیلم دور ماند تا اینکه در سال ۱۹۸۱ با موسیقی فیلم «موسیقی ضربی» همزمان نامزد دو اسکار شد و همین باعث شد جدی تر به موسیقی فیلم بپردازد.

سبک آهنگسازی ارکسترال او بیشتر به آهنگسازان بزرگ هالیوود مانند المر برنشتاین و موریس ژار شباهت دارد. و تاکنون نامزد بیست جایزه اسکار، برنده دو اسکار، هفت جایزه گرمی و دو جایزه امی شده است.

وی همچنین ده‎ها جوایز بین‌المللی دیگر را نیز در کارنامه خود دارد. رندی نیومن را به عنوان یک آهنگساز ارکسترال هالیوودی جدا می‎توان میراث‌دار خوبی برای نسل اول آهنگسازان نیومن در دوران طلایی هالیوود دانست.

از مهم‎ترین آثار وی می‌توان به موسیقی ضربی، بیداری، طبیعی، کله چرمی‎ها، ملاقات با خانواده فوکر،ملاقات با والدین، بوقلمون سرد، فلفل، پدر و مادری، تکرو، مایکل، ماجرای یک ازدواج  و همچنین انیمیشن‎های موفقی مانند «داستان اسباب بازی ۱و ۲ و ۳ و ۴»، «دانشگاه هیولاها»، «شاهزاده و قورباغه»، «زندگی یک حشره»، «ماشین‎ها ۱ و ۳ » و… اشاره کرد.

نشست بررسی موسیقی فیلم‎ها برای بررسی آثار رندی نیومن، پنجشنبه ۲۸ آذرماه ساعت ۱۷ در اتاق کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

حضور علاقه‌مندان در این نشست آزاد است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است