قصه‌گویان نام آشنا در جشنواره قصه‌گویی گردهم می‌آیند/ تجلیل از یک قصه‌گو | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۵

قصه‌گویان نام آشنا در جشنواره قصه‌گویی گردهم می‌آیند/ تجلیل از یک قصه‌گو

نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی، صبح امروز شنبه ۲۳ آذرماه با حضور محمدرضا زمردیان رییس جشنواره بین المللی قصه گویی،، سروش صحت دبیر هنری و مجید توکلی دبیر اجرایی این جشنواره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کلیپی از روند برگزاری این جشنواره در دوره قبل پخش شد و در ادامه سروش صحت در سخنانی بیان کرد: شب گذشته چهارصدمین قسمت برنامه کتاب باز را در یزد ضبط کردیم و آنچه در این ۴۰۰ برنامه درباره شروع کتابخوانی مهمانان برنامه تکرار شد، اشاره به نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجله کیهان بچه ها بود و این نقش کانون در کتابخوانی افراد نسل من بسیار عجیب است.

وی افزود: متاسفانه در دوره ای به دلایل و شرایطی این نقش کانون کمرنگ شد و حالا چند سالی است که کانون باز هم به انجام وظیفه اصلی خود که پرورش فکری کودکان و نوجوانان است بازگشته و چه چیزی بهتر از پرداختن به قصه و قصه گویی.

صحت با اشاره به استقبال علاقه مندان از این جشنواره بیان کرد: جشنواره دوره قبل با مشارکت ۱۱ هزار نفر برگزار شد و ما خوشحال بودیم از بزرگی این عدد و امیدوار بودیم تین دوره هم با این استقبال روبرو شویم و امسال به عدد ۱۷ هزار نفر شرکت کننده رسیدیم که تقریبا ۵۰ درصد بر میزان مشارکت اضافه شده است و این جهش بزرگی است.

در ادامه، محمدرضا زمردیان رییس این دوره از جشنواره نیز به ارایه گزارشی از برگزاری این دوره پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که این دوره جشنواره قصه گویی هم به ایستگاه پایانی رسید، جشنواره ای که از مراکز استانی کانون آغاز شد و هزار جشن قصه گویی در این مراکز برگزار شد و برگزیدگان ۳۱ جشنواره برگزار شده در مراکز استانی کانون به مرحله ملی و بین المللی راه یافتند.

وی درباره بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: امسال در بخش اجرای صحنه ای دو بخش ملی و بین المللی داریم و شامل سه گروه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، بخش زنان و مردان قصه گوی حرفه ای ۱۸ سال به بالا و بخش ویژه پدربزرگها و مادربزرگها که اصلی ترین قصه گویان ما هستند.

رییس جشنواره بین المللی قصه گویی در ادامه درباره بخش بین الملل جشنواره اظهار کرد: در بخش بین الملل نفرات برتر دوره قبل جشنواره و قصه گویان حرفه ای صداوسیما و همچنین علاقه مندانی از دیگر کشورها حضور دارند و در بخش قصه های ۹۰ ثانیه ای نیز با عنوان «قصه زندگی من» فضایی برای ارتباط عموم مردم با قصه گویی که امکان اجرای قصه گویی را ندارند، فراهم شده است و هر فردی که فکر می کند بخشی از زندگی اش می تواند پند و اندرزی برای دیگران به همراه داشته باشد، می تواند در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه ای، قصه زندگی خود را تعریف کند که در کنار این بخش، سه بخش جنبی هم داریم که شهرداری تهران با بخشی با عنوان «قصه های شهر من تهران»، باشگاه خبرنگاران جوان با بخش «قصه های زندگی خبرنگاران» و بخش ویژه کانون زبان ایران به عنوان حامی حضور دارند

زمردیان به افزایش تعداد علاقه مندان به شرکت در این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال آمار شرکت کنندگان این جشنواره به ۱۷ هزار نفر رسید و رشد اصلی بیشتر در بخش قصه گویی صحنه ای اتفاق افتاده است و بیشتر مشارکت کنندگان  علاقه مند شرکت در بخش اجرای صحنه ای بودند.

وی یکی دیگر از ویژگی های جشنواره امسال را تغییر در بخش داوران عنوان کرد و ادامه داد: در این دوره حضور داوران نوجوان را داریم که عضو انجمن های مختلف کانون هستند و آنها به عنوان داور بهترین قصه ها از نگاه خود را  انتخاب خواهند کرد.

زمردیان درباره ترکیب هیات داوران جشنواره بیان کرد: در نوع چینش داوران تلاش کردیم که داورانی از تخصص های مختلف حضور داشته باشند و بنابراین در ترکیب هیات داوران نویسنده، قصه گوی حرفه ای و افرادی که با زبان بدن و فن بیان آشنا هستند، حضور دارند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در ادامه سخنانش درباره چگونگی انتخاب آثار مطرح کرد: در امر انتخاب اولیه آثار ۱۹ قصه گو از انجمن های قصه گویی از هفت استان کشور کار  انتخاب اولیه آثار را بر عهده داشتند.

وی از اجرای قصه گویان مهمان در روزهای برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: هر سال یک رویداد ویژه در جشنواره داریم که به گرامی داشت افراد قصه گو اختصاص داشت و امسال هم با توجه به درخواست هایی که شد، تلاش کردیم در کنار قصه گویی ها از اجرای قصه گویی مهمانان جشنواره نیز استفاده کنیم که در این بخش خانم گیتی خامنه، بهرام شاه محمدلو، سارا روستاپور، مجید قناد، رضا کیانیان و مصطفی رحماندوست حضور دارند و هر روز ساعت ۱۷ در جشنواره قصه خوانی می کنند.

زمردیان همچنین کارناوال قصه گویی، اجرای عروسک های غول پیکر، اجرای نمایش، نمایش های تک نفره و … را از جمله برنامه های ویژه شب یلدا از سوی کانون ذکر کرد که در محل کاخ جشنواره برگزار می شود.

رییس جشنواره قصه گویی همچنین از یک شگفتانه در جشنواره امسال هم خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه یک شگفتانه همچون سال قبل خواهیم داشت و از یک قصه گو به پاس سالها تلاشش در زمینه قصه گویی تجلیل خواهیم کرد.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

محمدرضا زمردیان در پاسخ به سوالی درباره شرکت کنندگان بخش بین الملل بیان کرد: در بخش بین الملل این جشنواره ۳۱۳  قصه گوی حرفه ای صداوسیما و ۱۹۳ قصه خارجی شرکت کردند که آثار برتر بررسی شد و ۸ قصه گو در بخش اجرای صحنه ای و ۶ قصه گوی خارجی انتخاب شدند که دو نفر از قصه گویان خارجی امکان حضور نیافتند و بنابراین این بخش با ۸ قصه گوی ایرانی و ۴ قصه گوی خارجی از کشور لبنان، ترکیه، ژاپن و اسپانیا برگزار می شود.

سروش صحت نیز در پاسخ به سوالی درباره تفاوت استندآپ کمدی و قصه گویی بیان کرد: این دو با هم متفاوتند و استندآپ کمدی لزوما ناچار نیست که ساختار قصه را رعایت کند و گاهی برخی لحظات را روایت می کنند که لزوما باید طنزآمیز باشد اما قصه باعث ایجاد تامل می شود ساختار خاص خود را دارد و لزوما طنزآمیز نیست.

رییس جشنواره هم درباره سرنوشت افراد برگزیده جشنواره بیان کرد: از سال گذشته انجمن قصه گویی کانون راه اندازی شده است و بهرام شاه محمدلو که پایه گذار مرکز تئاتر کانون بوده است به عنوان رییس این انجمن مشارکت دارند و علی خانجانی هم که سالهاست در زمینه ترویج قصه گویی و تدریس آن در کانون تلاش کرده اند در شورای سیاسگذاری آن حضور دارند. هدف این انجمن ترویج قصه گویی و ارتقای سطح آن با آموزش است و برگزیدگان جشنواره نیز با این انجمن در ارتباط خواهند بود واز آموزش های آن بهره مند می شوند.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل داوری آثار جشنواره اظهار کرد: بیش از بیست سال سابقه ترویج قصه گویی در کانون وجود دارد اما دستورالعمل مشخصی در بخش داوری آثار جشنواره وجود نداشت و از سال گذشته این دستورالعمل تدوین شده است که آثار برتر بر اساس این شیوه نامه انتخاب می شوند.

زمردیان همچنین معرفی قصه گویان موفق را به مخاطبان یکی دیگر از برنامه های این جشنواره برای برگزیدگان اعلام کرد و گفت: برنامه ای را شامل انتشار مجموعه ۴۰ قصه در نظر داریم و قرار است که قصه های معروف ایرانی و بین المللی جمع آوری و بازنویسی شود و در قالب چهل جلد کتاب منتشر شود و همچنین از ۲۰ هنرمند در عرصه اجرا هم دعوت می کنیم که این قصه ها را اجرا کنند که به زودی برای این بخش برنامه رونمایی هم برگزار خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قصه گویی در کانون بستری برای رشد نوجوانان است و آثاری برای پرورش خلاقیت آنهاست که باعث ایجاد اعتماد به نفس و آشنایی آنها با کتاب و هنر اجرا و نمایش می شود.

زمردیان با بیان این که این جشنواره زمینه برای رشد شرکت کنندگان فراهم می کند، اظهار کرد: یکی از شرکت کنندگان این جشنواره در دوره قبل که صاحب عنوان شده بود، در کارگاه های قصه گویی کانون و دیگر کارگاه ها شرکت کرد و امسال در بخش بین الملل جشنواره اثری را ارسال کرده است که جزو ۵ اثر اصلی این جشنواره است و از جمله پدیده های جشنواره قصه گویی امسال محسوب می شود.

سروش صحت دبیر هنری جشنواره در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب نوع قصه ها بیان کرد: این جشنواره قصه گویی است و یادمان باشد که گفتن قصه در این جشنواره مهم است که باید خوب ارایه شود و برای مخاطب تاثیرگذار باشد بنابراین قصه هم باید خوب باشد که بتواند اثرگذار باشد و قصه باید بر جان قصه گو نشسته باشد تا بتواند با اجرا خوب بر جان مخاطب هم بنشاند.

زمردیان هم اضافه کرد: روایت قصه در این جشنواره بسیار مهم است اما هیچ قصه خاصی ما مشخص نکرده ایم بلکه قصه گو خودش باید قصه را با توجه به شرایط زمانی، مکانی و چهارچوب شیوه نامه قصه گویی جشنواره انتخاب و به خوبی آن را اجرا کند. بنابراین یکی از ملاک های داوری آثار میزان استفاده از مشارکت مخاطبان دراجرای آثار است و قصه ها باید بر اساس شعار جشنواره که «آینده ساختنی است» از امید و نشاط برخوردار باشند. هیات انتخاب نیز آثار برتر را با توجه به محتوای قصه و توانایی قصه گو در اجرای آن انتخاب می کنند بنابراین آثاری که تا مرحله ملی و بین المللی راه یافته اند، از استانداردهای لازم برخوردارند.

دبیر هنری جشنواره نیز در پاسخ به سوال پایانی این نشست درباره داوری قصه های مختلف با اجراهای مختلف بیان کرد: در یک جشنواره فیلم هم ممکن است فیلم حماسی، کمدی، موزیکال و … در کنار هم داوری شوند. در این جشنواره نیز فرقی نمی کند چه قصه ای روایت شود، مهم نشستن قصه بر جان مخاطب است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است