اعلام دستاوردهای جشنواره‌ «نوای خرم» از زبان مدیر جشنواره | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱

اعلام دستاوردهای جشنواره‌ «نوای خرم» از زبان مدیر جشنواره

مدیر جشنواره و جایزه «نوای خرم» با انتشار متنی از دغدغه‌ها و رویکردهای دبیرخانه جشنواره ویژه هنرمندان کودک و نوجوان، سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی «نوای خرم»، بردیا صدرنوری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» و مدیر جشنواره و جایزه همایون خرم «نوای خرم» پس از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره با انتشار متنی از دغدغه‌ها و رویکردهای دبیرخانه در برگزاری این جشنواره موسیقایی ویژه هنرمندان کودک و نوجوان سخن گفت.

در این متن آمده است:

«به نام آفریدگار مهربان

همراهان سلام، به عنوان مدیر جشنواره و جایزه همایون خرم «نوای خرم» وظیفه خود می­‌دانم تا ضمن سپاسگزاری از همه آنان که ما را در برگزاری ششمین دوره جشنواره یاری و همراهی کردند، نکاتی را صادقانه با شما همراهان همیشگی و مهربان در میان بگذارم.

خداوند بزرگ همچون سالیان پیش، مهر و لطفش را به کمال جاری ساخت تا ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم «نوای خرم ۶» نیز با حضور پرشور و چشمگیر هنرآموزان کودک و نوجوان کشورمان با موفقیت به پایان رسد.

این جشنواره همچنان بر حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای سطح هنری و موسیقایی نسل جدید، کشف استعدادها و ارایه الگوهای مناسب موجود در هنر ایرانی تاکید داشته است. به نظر بسیاری از کارشناسان فرهنگی و هنری، جشنواره و جایزه همایون خرم پس از گذشت ۶ سال به عنوان یک جریان جدی و آینده ساز فرهنگی و هنری در کشور محسوب می‌­شود. این بدان معنی است که باید از این سرمایه بیش از پیش مراقبت کرد و با تحلیل مزیت­‌ها و آسیب­‌ها، به اصلاح،  بهبود و رفع مشکلات و ارتقای سطح آن پرداخت.

استاد همایون خرم برکت جشنواره است. حضور معنوی­‌ ایشان در جای جای و لحظه به لحظه جشنواره هویدا است. انرژی مثبت او و خانواده مهربانش نعمتی برای جشنواره «نوای خرم» است. یک سوال همواره ذهنم را مشغول می­‌کند که آیا ایشان پیش بینی می‌کردند که علاوه بر مانایی آهنگ­‌هایشان، گلستانی از فرزندان خنیاگر ایرانی پرورش یابد و با ادامه راه او، نسل طلایی دیگری برای موسیقی ایرانی را رقم زند؟ حتما همایون خرم اخلاق­ مدار در زندگی، خوبی‌­های معنوی زیادی سرمایه­ گذاری کرده‌اند که اینگونه خداوند برای او عزت و بزرگی خواسته است.

این عین کلام و وعده الهی است که در سوره آل عمران آیه ۲۶ می‌­فرماید «بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می‌دهی و از هر که خواهی حکومت را می‌ستانی و هر که را خواهی عزت می‌بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می‌کنی، هر خیری به دست توست، یقینا تو بر هر کاری توانایی»

هنرآموزان شرکت ‌کننده در جشنواره «نوای خرم» اعم از برگزیدگان یا آنان که برگزیده نشده­‌اند همگی به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌­اند که شاید به مرور زمان بدان واقف شوند. به هر حال جشنواره موسیقی «نوای خرم» را نیز مانند هر رویداد دیگری می­‌توان برشی کوچک اما واقعی از زندگی یک علاقه‌مند یا عاشق موسیقی با تمام فراز و نشیب‌­ها و تلخ و شیرین­ی‌های آن در نظر گرفت.

این جشنواره برای شرکت­‌کنندگان دستاوردهایی بزرگتر از برد و باخت یا انتخاب شدن و نشدن دارد. کسب تجربه واقعی و میدانی در عرصه اجرای هنری آن هم در حضور بزرگان موسیقی کشور و مردم، شرکت در یک رقابت سالم اما جدی هنری در قالب یک جشنواره بزرگ موسیقی، آشنایی بیشتر با توانایی­‌های هنری هم سن و سال­‌های خود، شناخت عمیق­‌تری نسبت به موسیقی اصیل ایرانی و آهنگسازان و ترانه ‌سرایان بزرگ کشور، تجربه اجرای جدی صحنه‌­­ای و استرس ناشی از آن، تجربه کار گروهی در قالب اجراهای دو نفره تا ارکسترال، یافتن انگیزه و شور و هیجان برای تلاش و تمرین بیشتر، ظرفیت­‌سازی در قبال نتایج داوری و تجربه انتخاب شدن یا نشدن در شرایط رقابتی و… از مهم‌ترین این دستاوردها است که به مرور زمان آثار و ابعاد آن در زندگی هنری فرزندان‌مان بیش از پیش نمایان می­‌شود.

همانگونه که بارها اعلام شد هدف اصلی از برگزاری رقابت جشنواره و جایزه همایون خرم، صرفا ایجاد و افزایش انگیزه و ذوق و شوق بیشتر در عزیزمان برای ارایه باکیفیت بهتر اجرای موسیقی است و به هیچ وجه به منزله برد و باخت در یک مسابقه نیست، هر چند اگر آن‌هم باشد فرزندان‌مان باید بیاموزند که هر عدم موفقیتی را به چشم شکست نبینند و سعی کنند تا با انگیزه بیشتر برای ارتقای سطح خود تلاش کنند.

خانواده هنرآموزان بزرگترین سرمایه فرزندان‌مان و از ارزشمندترین سرمایه ‌های جشنواره «نوای خرم» هستند که بدون حمایت، پیگیری، تلاش و صرف وقت و هزینه و انرژی این پدران و مادران عزیز و مهربان، این جشنواره­ا پا نمی‌گیرد. شاید سخت­‌ترین نقش خانواده­‌ها در این میان، ظرفیت ­سازی و پشتیبانی روحی و روانی برای هنرآموز برگزیده یا انتخاب نشده است که نه اولی دچار غرور شود و نه دومی دچار سرخوردگی و احساس شکست شود زیرا هر دوی این اتفاقات خطری جدی برای ادامه درست راه و مانع موفقیت در فعالیت هنری است. همچنین تحلیل آماری و تخصصی کیفیت ارایه شرکت­‌کنندگان و اجراها در شش دوره جشنواره نشان می‌­دهد که هنرآموزان در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال در اوج آمادگی و انگیزه برای فراگیری و اجرا به سر می‌برند و پس از آن عمدتا دچار افت و روند نزولی می­‌شوند که در این زمینه نیز خانواده­‌ها باید تمهیدات لازم را برای تداوم آمادگی فرزندان خود بیاندیشند.

آموزشگاه‌ها و مدرسان موسیقی در مدت شش دوره جشنواره، به ویژه در دوره ششم بسیار فعال حضور داشتند. تلاش این عزیزان که در شرایط سخت اقتصادی، آموزش موسیقی و هنر را پیشه خود قرار داده‌­اند و با آماده سازی هنرآموزان و یا تشکیل گروه‌های موسیقی و حضور در جشنواره زحمات زیادی کشیدند، قابل تقدیر است.

قطعا مدرسان و مدیران آموزشگاه­‌های موسیقی به مرور و با کسب تجربه بیشتر در این حوزه، به ارتقای سطح فنی خود و رفع نواقص تخصصی هنرآموزان و گروه‌­هایشان خواهند پرداخت. تجربه شش دوره جشنواره نشان می­‌دهد که استعدادهای بسیاری در کودکان و نوجوانان وجود دارد که نیازمند تعلیم و هدایت صحیح است و در موارد زیادی نیز آثار تعلیم و هدایت نادرست که ناشی از ضعف برخی مدرسان موسیقی است به چشم می‌خورد.

هنرمندان بسیاری در ۶ سال گذشته در کسوت داوری جشنواره یا مشاور و راهنما ما را یاری کردند و قدردان‌ آنها هستیم، مشاوران و داوران جشنواره «نوای خرم» همه ساله از متخصص‌­ترین و باتجربه‌­ترین هنرمندان عرصه موسیقی انتخاب شده‌­اند که هر یک پیشینه درخشان و متعدد در امور نوازندگی و خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم، آموزش و پژوهش و داوری مسابقات هنری متعدد دارند و با دقت و وسواس فراوان به داوری اجراها می‌پردازند.

رسانه‌­های مجازی و مکتوب و شبکه‌­های اجتماعی و شبکه‌های رادیویی نقش مهمی در معرفی جشنواره و فراگیرشدن آن داشته و دارند. خبرنگاران بی ادعا و پرتلاش عرصه فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی با پوشش و انتشار به موقع اخبار و اطلاعیه‌­های جشنواره، بسیار کمک کردند. در این میان صفحات هنرآموزان و آموزشگاه­‌ها در شبکه­‌های مجازی نیز نقش رسانه‌­ای وسیعی ایفا کردند.

معاون امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در طول سال­‌های برگزاری جشنواره به ویژه در دوره ششم، همواره از حامیان معنوی آن بوده‌­اند و در صدور مجوزها و معرفی جشنواره در سطح استان‌­ها و صرفا در این دوره با رایگان در اختیار گذاشتن تالار وحدت برای اجرای مراسم پایانی، نقش موثری ایفا کردند که جای قدردانی دارد.

امید است که این حمایت معنوی با فراهم کردن و ایجاد تسهیلات بیشتر برای جشنواره در حال رشد «نوای خرم»، توسعه یابد.»

ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم «نوای خرم» از روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه به مدیریت بردیا صدرنوری و دبیری ناصر ایزدی توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان برگزار شد.

در این رویداد هنرمندان شرکت‌کننده در بخش‌های تک نوازی و تک خوانی، اجراهای دو و سه نفره و اجراهای گروهی روزهای پنجشنبه ۳۰ آبان و جمعه ۱ آذرماه در مجتمع فرهنگی هنری نور و روزهای پنجشنبه ۷، جمعه ۸، پنجشنبه ۱۴ و جمعه ۱۵ آذرماه نیز در فرهنگسرای نیاوران آثار خود را روی صحنه بردند.

فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، افلیا پرتو، بهناز ذاکری، پری ملکی، معصومه مهرعلی، مزدا انصاری، رضا مهدوی، علیرضا چراغچی، محمدرضا فیاض، مجید واصفی، حسین فاضل، مجید ناظم پور، بابک شهرکی، پویان آزاده و حامد ابراهیمی اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره «نوای خرم» را تشکیل دادند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است