«قرقبان» و «خط باریک قرمز» بدون اطلاع جابجا شدند/ نقد و نظر برخی مستندسازها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
گزارش صبا از جشنواره سینماحقیقت؛

«قرقبان» و «خط باریک قرمز» بدون اطلاع جابجا شدند/ نقد و نظر برخی مستندسازها

سیزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» با حاشیه هایی از نظم تا جابجایی ناگهانی دو فیلم همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت در حالی در پردیس سینمایی چارسو دنبال می‌شود که در روزهای گذشته با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

سیاست ارایه فیلم‌ها در جشنواره امسال همانند جشنواره فیلم کوتاه تهران بر بلیتی شدن آن بود که اثرات آن در جشنواره  قابل مشاهده است. اعتراض برخی از مستندسازها و تماشاگران مبنی بر شلوغی و ازدحام وحشتناک سالن‌ها در سال گذشته باعث شد تا مسئولان این تصمیم را اتخاذ کنند و نتیجه مطلوب آن از روز اول در جشنواره دیده می‌شود صف‌های منظم برای ورود به سالن شکل می گیرد البته این طرح هنوز مشکلاتی دارد.

محمد حمیدی مقدم دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در نشست رسانه‌ای جشنواره در این باره گفت هدف از انجام این کار حفظ و صیانت از مخاطبان اصلی مستند است اما گویا این اتفاق در بهترین حالت خود اتفاق نیفتاده که شاید بتوان این مساله را پای سال اول اجرایی شدن آن گذاشت. همانطور که همایون امامی هم در ابتدای صحبت‌های خود در مراسم تجلیل از منوچهرطیاب و احمد ضابطی جهرمی بیان کرد، شور و هیجان و اشتیاق جشنواره نسبت به سال گذشته کم فروغ‌تر شده است. امامی دلیل آن را از زبان برخی از غایبان نقل کرد که حوادث اجتماعی اخیر را دلیل بر دل و دماغ نداشتن برای حضور در جشنواره دانستند.

علاوه بر این از طرفی دیگر برخی از کارشناسان و منتقدان که در سالن های گذشته در جشنواره حضور پررنگی داشتند نیز در این روزها به چشم نیامده اند و برخی از مستندسازها نیز خیلی از وضع جشنواره امسال رضایت ندارند.

برخی به نگه داشتن سه ردیف از صندلی‌های هر سالن گِله کرده بودند که در گفتگو با مسئولان، آنها توضیح دادند که این کار را برای مهمان‌های بین المللی انجام می‌دهند و درصورتی که سه ردیف پر نشود همان ردیف‌ها را برای مخاطبان باز می‌کنند.

مورد دیگر اعتراض برخی از مستندسازها به اِعمال نظر شخصی مسئولان بود که نمونه آن نام نبردن از کامران جاهدی در لیست تدوینگران پر کار است که در سایت سینماحقیقت و در خبری که مبنی بر تدوینگران پرکار جشنواره منتشر شد و حتی  تدوینگرانی که یک کار هم داشتند نام وی برده نشده است؛ فردی که با چهار کار در جشنواره حضور دارد. علاوه بر این در کلیپی که تهیه و در اینستاگرام منشر شد هم باز خبری از کامران جاهدی نبود.

اما مورد دیگری که در پنجمین روز از جشنواره سینماحقیقت اتفاق افتاد جابجایی بدون اطلاع و برنامه ریزی ۲ فیلم «قرقبان» و «خط باریک قرمز» در سینما فردوس موزه سینما بود. طبق برنامه اعلام شده و موجود در سایت جشنواره قرار بود که «قرقبان» ساعت ۱۷ و «خط باریک قرمز» ساعت ۲۱ پخش شوند اما بدون اعلام قبلی جابجایی اتفاق افتاد و در گفتگو با صاحبان آثار آنها نیز از این اتفاق اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند که به آنها خبر نداده بودند. در نهایت گویا سالن کوچکی برای «خط باریک قرمز» در نظر گرفتند تا تماشاگرانی که بلیت ساعت ۲۱ این فیلم را تهیه کرده‌اند به تماشای فیلم بنشینند.

تنها دو روز از سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت باقی مانده است و امیدواریم در بهترین شرایط این رویداد کار خود را دنبال کند.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000