«چهل تیکه» سرمایه‌های رسانه را یادآوری می‌کند/ دکوری ساختارشکنانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵
الهام حاتمی در گفتگو با صبا:

«چهل تیکه» سرمایه‌های رسانه را یادآوری می‌کند/ دکوری ساختارشکنانه

الهام حاتمی می‌گوید در برنامه «چهل تیکه» به رسانه و دیگر همکاران یادآوری می‌شود که از سرمایه‌هایی که برای آن‌ها زحمت کشیده است، می تواند بهترین بهره‌برداری را داشته باشد.

الهام حاتمی تهیه کننده و کارگردان «چهل تیکه» با رویکرد مرور خاطرات و برنامه های خاطره انگیز تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره نحوه تولید این برنامه عنوان کرد: ۲ سال است که برنامه «چهل تیکه» را روی آنتن می برم و در حال حاضر فصل سوم آن که در فصای استودیویی ساخته شده از شبکه نسیم در حال پخش است. هنگام ساخت فصل اول و دوم خیلی با آرشیو آشنا شدم و این موضوع برای ساخت فصل سوم و تهیه اطلاعات از زندگی و کار و فعالیت مهمانان برنامه بسیار به من کمک کرد.

وی ادامه داد: پیدا کردن اطلاعات درباره شخصیت‌ها کار سختی است چراکه اطلاعات در آن دوره خوب نگهداری و مکتوب نشده است. از آنجا که برنامه به‌روزی برای پخش هستیم محتویات باید دایما و به سرعت به برنامه اضافه شوند. همچنین مهمان ها یکدفعه مسایلی را مطرح می‌کنند که ما از آن بی اطلاع هستیم و باید درباره آن تحقیق کنیم ببینیم آیا تصویری و یا نکته ای از آن موضوع در آرشیو وجود دارد یا نه. با توجه به این مسایل نیازمند همکاری با آرشیو مرکزی بودیم و انصافا آرشیو مرکزی صداوسیما و شبکه دو برای تهیه آرشیو بسیار از من حمایت کردند. البته برنامه هایی هم داشتیم که مهمانان برنامه از پخش تصویر خود در سال های گذشته تعجب می کردند و از ما می پرسیدند این تصاویر را از کجا پیدا کرده ایم.

تهیه کننده «چهل تیکه» با اشاره به اینکه آرشیو کمتری از برنامه های زنده موجود است، گفت: آرشیو برنامه های تولیدی کامل تر است اما با این حال آرشیو به خوبی حفظ شده است و در حال حاضر نیز از فضای سنتی درآمده و به سمت فضای مدرن و دیجیتالی شدن پیش می‌رود.

به گفته تهیه کننده «چهل تیکه»، تیم پژوهشی این برنامه شامل افرادی است که اکثر آن‌ها خبرنگاران قدیمی حوزه فرهنگ، رسانه و سینما هستند و دکتر معاونی سرپرست گروه پژوهشی برنامه است.

حاتمی درباره اهداف این برنامه بیان کرد: همزمان با گفتگوی محمدرضا علیمردانی مجری «چهل تیکه» با مهمان برنامه، آیتم‌هایی که برای هرکدام از مهمانان تهیه شده است، پخش می‌شود. زمانی که با مهمانان برنامه صحبت می‌کنیم هرکدام نکات و یک قصه پنهان از زندگی خود را تعریف می‌کنند که هم برای مخاطب و هم برای ما ناآشنا است. کسانی که به برنامه دعوت می‌شوند این پیام را برای مخاطبان دارند که هر فردی که امروز در یک جایگاهی ایستاده یک شبه به این مرحله نرسیده است و به ما یادآوری می کنند که آدم ها برای رسیدن به این نقطه طلایی در زندگی خود چه مسیر سختی را طی کرده اند.

از پیشکسوتان در مقام مشاوره بهره ببریم

وی افزود: پیام دیگری که این برنامه دارد آن است که افرادی هستند که واقعا سرمایه رسانه اند اما در حال حاضر فعالیتی نمی‌کنند و جایشان خالی است. دلیل کم و یا فعالیت نداشتن آن‌ها را هم کسی نمی‌داند و حتی برخی از این افراد علاقه‌مند به کار و سرشار از انرژی هستند. ما در «چهل تیکه» به رسانه و دیگر همکاران یادآوری می‌کنیم که از سرمایه‌هایی که برای آن‌ها زحمت کشیده است، می تواند استفاده کند و بهترین بهره برداری را از آن‌ها داشته باشد. برای مثال من به عنوان یک تهیه کننده جوان وقتی فردی باتجربه در کنارم قرار بگیرد کمتر مسیر اشتباه می‌روم و درست تر حرکت کنم‌. خوب است که به سرمایه ها توجه کنیم و قدرشان را بدانیم. حتی اگر نمی‌توانند کار کنند از آن‌ها به عنوان مشاور در پروژه های مختلف استفاده و فرصت کار برای آن‌ها فراهم کنیم.

دلیل انتخاب محمدرضا علیمردانی برای اجرا

حاتمی درباره حضور محمدرضا علیمردانی به عنوان مجری این برنامه گفت: محمدرضا علیمردانی به این دلیل برای اجرای «چهل تیکه» انتخاب شد که برای ما مهم بود مجری برنامه متولد سال‌های ۵۳ تا ۶۱ باشد چراکه می‌خواستیم نوستالژی هایمان مشترک باشد. همچنین محمدرضا علیمردانی یک فرد توانمند و با هوش فوق العاده است که با انرژی و انگیزه خوب وارد برنامه شد. اگرچه تمایل به اجرا نداشت و شاید جذابیتی هم برایش ندارد اما زمانی که با ایشان صحبت کردم و آیتم‌هایی را که برای برنامه انتخاب کرده بودم به او نشان دادم تحت تاثیر قرار گرفت و برای اجرای برنامه با هم به توافق رسیدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور تماشاچی‌ها در «چهل تیکه» به دلیل بازخوانی ترانه های قدیمی است، مطرح کرد: علاوه بر بازخوانی ترانه‌های قدیمی با حاضران در برنامه، قرار بود بازی‌هایی نیز با آن‌ها داشته باشیم اما به هرحال این برنامه یک برنامه تازه نفس است و تا به ساختار و شکل درست برسد، زمان می‌برد. شاید از اینجا به بعد بیشتر از حاضران در برنامه استفاده کنیم تا فضا برای آنها جذاب تر شود.

دکوری با حال و هوای گذشته

تهیه کننده «چهل تیکه» همچنین درباره دکور این برنامه نیز توضیح داد: فصل قبل را در یک خانه قدیمی بودیم و از دکور خاصی استفاده نکردیم اما قرار شد دکور این فصل را که پیمان قانع طراحی کرده است به گونه ای کار کنیم که ساختارشکنانه باشد. جالب این است که نه فقط خود من بلکه هر مهمانی که به برنامه می آید اولین نکته ای که جذب آن می‌شود، دکور برنامه است که در حال و هوای گذشته است. وجود نوار و کاست ها در دکور برنامه برای ما خاطرات آهنگ‌ها قصه‌ها گذشته را زنده می‌کند.

حاتمی ادامه داد: اگر حتی تلویزیون در حالت بی صدا و روشن باشد می‌توان موضوع برنامه را متوجه شد و هویت برنامه در دکور برنامه پنهان و مشخص است. دکور برنامه بسیار تمیز درآمده است و چیزی در آن مصنوعی نیست. همچنین در دکور «چهل تیکه» از فضای سفید استفاده کردیم. فضای سفید مدت هاست در تلویزیون استفاده نشده زیرا در دکور مشکی همه چیز زیباتر است و در سفید همه ایرادها دیده می‌شود اما ما خودمان را برای متفاوت نشان دادن با چالشی مواجه کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه «چهل تیکه» تا پایان بهپن ماه روی آنتن است درباره ساخت فصل جدید این برنامه اظهار کرد: به آینده فکر نکرده ام. اگر قرار باشد فصل جدیدی را بسازم باید کشش وجود داشته باشد و هم چنان بتوانم کسانی را به برنامه دعوت کنم اما اگر فقط صرفا ساخت فصل جدید باشد، ادامه نمی‌دهم. البته نظر مدیران و بازخورد مخاطبان نیز مهم است. لازم می دانم از حمایت و همراهی و اعتماد محمد احسانی مدیر شبکه نسیم تشکر کنم که اگر اعتماد ایشان نبود من هرگز نمی توانستم «چهل تیکه» را بسازم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

یک نظر

  • سلام خلج هستم ازبرنامه چهل تیکه خوشمان میادباخانواده میبینیم ممنون ،لطفابه بازیگرای قدیمی دولت بهادهدمخصوصا بازی گرایی که وطن دوست وفهیموانقلابی

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000