مطالعه «انسان» در آثار نقاشان چهار دهه/ «آنچه باقی می‌ماند» رونمایی شد

نسترن آزادی یکی از دو کیوریتور نمایشگاه «آنچه باقی می ماند» که روز جمعه 22 آذرماه در گالری «آس» گشایش یافت در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره گرآوری آثار این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار استادان نقاش را که متولد دهه 30 تا 60 هستند با موضوع «انسان» به نمایش گذاشته ا یم که انتخاب این مجموعه را با همکاری الهام روشن مدیر گالری آس انجام داده و سعی کرده ایم تا موضوع انسان را از نگاه هنرمندان نسل های مختلف کنار هم قرار دهیم که هم به نوعی مطالعه تاریخی باشد و به موضوع انسان در آثار این استادان پرداخته شود.

وی درباره ویژگی های آثار این نمایشگاه و ارتباط کالبد انسانی و روحانی در این آثار بیان کرد: نمی توان کالبد فیزیکی انسان را از روح جدا کرد چراکه یک مجموعه به هم پیوسته است. اتفاقی که در نقاشی می افتد، این است که هنرمند هم به جسم و فرم ظاهری انسان توجه می کند و هم در اثر خود به لایه های عمیق تر انسانی می پردازد.

آزادی درباره انتخاب هنرمندان این نمایشگاه اظهار کرد: انتخاب استادان بر اساس شرایط محدودی که داشتیم، صورت گرفته است و هر استاد متولد یکی از دهه 30 تا 60 شمسی و شامل چهار نسل مختلف در کنار هم هستند.

وی همچنین به اجرای پرفورمنسی در روز افتتاحیه این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر آثار نقاشی و یک اثر حجم، اجرای پرفورمنسی را هم با همین موضوع آماده کرده بودیم که روز افتتاحیه اجرا شد.

کیوریتور نمایشگاه «آنچه باقی می ماند» در پایان درباره تعداد آثار ارایه شده در این نمایشگاه و چگونگی انتخاب آنها اظهار کرد: در این نمایشگاه از هر هنرمند دو تا چهار اثر انتخاب شده و به نمایش درآمده است. انتخاب آثار را نیز بر اساس موضوع نمایشگاه از میان مجموعه آثار این هنرمندان انجام دادیم.

الهام روشن مدیر گالری «آس» و یکی دیگر از کیوریتورهای نمایشگاه «آنچه باقی می ماند» در بیانیه این نمایشگاه نوشته است:

«موقعیت ساخت اثر

این نمایشگاه نگاهی دارد به ساحت تنانگی انسان اکنون. آنچه که می تواند انسان را در هستی معنا کند، وجود است.

ساخت این ذهنیت در مرکز تنی قرار دارد که معنا می شود و معنا می دهد. بازتاب هر زمانی را در فیگوراسیون آن دوره می توان از بررسی حالات، پوشش و ویژگی های آن دید و به دقایق هر عصری، پی برد. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اساسا هر کدام به تبع نوع شناخت خود از انسان معاصر، کنش انسانی را در مقابل موقعیت زیستی جهان قرار داده و متنی ساخته اند که از جزئیات روانشناختی تا مرزهای ایدئولوژیک و اجتماعی را نمایش می دهد.»

در این نمایشگاه آثار یعقوب عمامه پیچ، عیسی جباری ممقانی، مرتضی خسروی، علی ذاکری، کامیار صالحی پور، پیام قربانی و مسعود کشمیری با موضوع  انسان به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «آنچه باقی می ماند» تا 4 دی ماه از ساعت 16 تا 24 در گالری «آس» به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 دایر است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/