آدم‌های بی‌حاشیه تهِ چاه هستند/ جای بیضایی و تقوایی خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲
حبیب دهقان نسب در گفتگو با صبا:

آدم‌های بی‌حاشیه تهِ چاه هستند/ جای بیضایی و تقوایی خالی است

حبیب دهقان نسب درباره وضعیت سینما و تلویزیون و کار آینده خود گفت.

حبیب دهقان نسب بازیگر باسابقه تلویزون، تئاتر و سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کارهای خود گفت: مدتی مشغول سریال «از سرنوشت» بودم که چند روز گذشته بازی من تمام شد. این سریال قرار است از شب یلدا در شبکه دو پخش شود. در سریال «گیلان دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی هم حضور دارم که از ۲۵ آذر در شمال کشور کلید خواهد خورد.

بازیگر «سگ کشی» درباره شرایط سینما و تلویزیون توضیح داد: وضعیت سینما نسبت به قبل از انقلاب و حتی اوایل انقلاب رو به رشد بوده و پیشرفت چشمگیری داشته است. عوامل خیلی خوبی وارد سینما شده اند مثلا فیلمبرداران جوان و خوبی هستند که در کنار افراد باتجربه ای مثل محمود کلاری کار می کنند یا بازیگرهایی از تئاتر وارد سینما شده اند که خوب عمل می کنند. در کارگردانی هم مثل بهروز شعیبی، سعید روستایی، نیما جاویدی و… حضور دارند و فیلم های متفاوت و قابل قبولی ساخته می شود.

وی ادامه داد: البته بعضی وقت ها فیلم هایی هم ساخته می‌شود که از نظر من قابل قبول نیستند اما باید همه نوع ذائقه‌ها را تامین کرد. اگر فیلمساران سمت فیلم های کمدی می روند نگاهشان نباید فقط به گیشه و سطح پایین باشد. همانطور که در کشورهای دیگر می بینیم می‌شود کمدی های بهتری ساخت اما متاسفانه در کشور ما فیلم کمدی یعنی به هر دست آویزی برای خنداندن مخاطب دست آویختند. در کنار این فیلم ها فیلم های جدی و اجتماعی نیز حضور دارند که حرفی برای گفتن دارند.

بازیگر «سفر به چزابه» درباره وضعیت تلویزیون نیز مطرح کرد: در تلویزیون با توجه به خط قرمزها و سخت گیری ها، نویسنده ها و کارگردان‌ها دستشان بسته است و از طرف دیگر چون به آنها می گویند بودجه نداریم در موارد بسیار در کنار چند بازیگر حرفه ای از تعداد زیادی نابازیگر که حتی تجربه ای در این کار ندارند استفاده می کنند و این‌ها باعث می‌شود کیفیت کارها پایین بیاید. شاید نبود سوژه های جدید هم مورد دیگری باشد که می‌توان به آن اشاره کرد. بعد از انقلاب سریال های خیلی خوبی داشتیم که حتی خیابان ها در زمان پخش آنها خلوت می‌شد اما الان در طول یکسال سریال های قابل توجه خیلی کم هستند و این جای تاسف دارد.

مخالف حضور جوانان بااستعداد و درس خوانده نیستم

بازیگر سریال «خواب و بیدار» درباره حضور جوانان بیان کرد: مخالف حضور جوانان بااستعداد و درس خوانده و کسانی که جای دیگران را به ناحق تنگ می کنند، نیستم. معتقد هستم باید کسانی وارد شوند که حداقل یک دوره بازیگری گذرانده باشند و تجربه ای کسب کرده باشند و حالا در کنار بازیگران حرفه ای تجربه های بهتر و بیشتری کسب کنند نه اینکه نسبت فامیلی و رفاقت بازی و پول باعث ورود و گرفتن نقش شود.

بازیگر سریال «امام علی» درباره تاثیر بهرام بیضایی و ناصر تقوایی و هم نسلان آنها مطرح کرد: فیلم های ناصر تقوایی کلاس درس است آن وقت چرا باید تقوایی کنار گذاشته شود و گوشه نشین بشود؟ چرا باید بهرام بیضایی کوچ کند؟ کسی که می توانست نمایشنامه و فیلمنامه بنویسد و در تئاتر و سینما و تلویزیون کارگردانی کند و به تدریس بپردازد چرا باید در جای دیگر این کارها را انجام بدهد؟ قطعا همانطور که حضورشان باعث جزیان سازی می‌شد غیبت شان هم تاثیر خود را به جا می گذارد.

وی ادامه داد: مثل بیضایی کم داریم اما چرا نباید ابزار و اسباب را در اختیارش بگذارند تا بتواند در کشور خود فعالیت کند؟

دهقان نسب با اشاره به اینکه معمولا آدم های بی حاشیه و کم حاشیه ته چاه هستند، توضیح داد: بعضی ها با ساختن حاشیه خودشان را ظاهر می کنند تا دیده شوند. کسانی که دائم در حال اعتراض بودند و سر فیلمبرداری هم اذیت می کردند باز جلوتر از ما سر فیلمبرداری بودند. ما همیشه مسئولیت پذیر بودیم و سعی کردیم کار خود را درست انجام بدهیم اما معمولا این افراد چون سر و صدایی ندارند ته چاه هستند و چون زبان اعتراض هم ندارند راحت کنار گذاشته می‌شوند.

وی در پایان گفت: من بیش از نیم قرن است که مشغول بازیگری هستم و هیچ وقت به توصیه کسی یا پیشاپیش سر کاری نرفتم و همیشه بر توانایی و اخلاق و نظم خود تکیه داشتم و هیچ وقت اهل محفل و رفیق بازی هم نبودم تا از این طریق نقش بگیرم. حتی بعضی اوقات که کاری نبوده به مطالعه و دیدن فیلم پرداختم و تا امروز بر همین رویه مانده ام. امثال من بین همکاران وجود دارد. با توجه به تحصیلات و تجربه و… شاید همین بی سرو صدا بودن باعث شده که جایی که باید باشم حضور ندارم البته که شکایتی ندارم و هیچ وقت به فکر شهرت نبودم و از زندگی ساده خود راضی هستم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است