تورج کلانتری: هنوز قواعد «دموکراسی» را نمی‌دانیم/ اما و اگرهای بلیت‌فروشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۳
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-15

تورج کلانتری: هنوز قواعد «دموکراسی» را نمی‌دانیم/ اما و اگرهای بلیت‌فروشی

تورج کلانتری کارگردان «دموکراسی» که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد درباره این مستند و نگاهش به جشنواره توضیح داد.

تورج کلانتری کارگردان «دموکراسی» که در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره ایده ساخت این مستند کوتاه توضیح داد: دموکراسی و مردم‌سالاری در ایران همیشه به شکل کنونی آن نبوده است و حق مشارکت مردم در امور و انتخابات دارای قدمت کمی است. البته از نظر من هنوز قواعد این بازی را نمی‌دانیم و بیشتر به جای اینکه بازیگران خوبی باشیم بهتر به بازی گرفته می‌شویم.

وی تاکید کرد: هدف من این بود که مخاطب زاویه‌های دیگری از انتخابات را ببیند و درباره آنها فکر بکند و این خاصیت فیلم است که با دیدن آن در ذهن مخاطب افکار جدیدی شکل می‌گیرد.

کارگردان مستند «مردم نامحرم‌اند» درباره نسخه دیگر مستند «دموکراسی» در تلویزیون بیان کرد: مستند «دموکراسی» دارای دو نسخه است که یکی برای تلویزیون در نظر گرفته شده و نکاتی در آن رعایت شده است ولی زمانی که آن را برایشان ارسال کردیم قسمت‌های دیگری را نیز حذف کردند که خودم آن را دوست نداشتم.

این کارگردان درباره زمان و  مکان فیلمبرداری مستند خود عنوان کرد: این کار برای انتخابات شورای شهر سال ۹۶ است که در آن با سه تن از اعضای شورا شهر رباط کریم همراه شدیم ولی تدوین کار در سال ۹۸ انجام شد. علت انتخاب این لوکیشن برای فیلمبرداری این بود که رباط کریم جایی است که من در آن زندگی کرده‌ام و با جغرافیا و مردم آن نیز آشنایی دارم و این باعث می‌شد که برای ساخت این مستند محدودیتی نداشته باشم.

این مستندساز در مورد کیفیت فیلم هایی که این روزها در جشنواره سینماحقیقت حضور دارند، اظهار کرد: ترجیح من بر این است که همه مستندها را ببینم و بعد بگویم کارها در چه سطحی قرار دارند ولی فیلم «صحنه‌هایی از یک جدایی» را نه به علت مستند بودن آن، بلکه به دلیل یافتن نکته‌هایی ریز از شخصیت خود اصغر فرهادی و فیلم «جدایی نادر از سیمین» دوست داشتم.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سیزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» مطرح کرد: من در ۸ دوره از این جشنواره حضور داشته‌ام و شاهد برگزاری بهتر آن با مرور زمان بوده‌ام همچنین برگزاری این جشنواره در پردیس سینمایی چارسو خوب است.

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

محسن اسلام‌زاده: مستند را سینمای تجربی نمی‌دانم/ مستندسازها آدم‌های عادی نیستند

خاطره حناچی: بخشی از حقیقت را بیان کردم/ قصه دختران خارج شده از شبهِ خانواده

کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌

محمدباقر شاهین: «جمیله» از مشکلات جنگ می‌گوید/ سینماحقیقت ویترین سینمای ایران

وحید صداقت: زوایای پنهان فیلم فرهادی آشکار می‌شود/ حذف ازدحام با بلیت‌فروشی

علی شهابی‌نژاد: گرایش جشنواره به فیلم‌های مرکز گسترش است/ توانایی‌های یک معلول

علیرضا منصوری: «سینما چهار باغ» از زبان یک آپاراتچی/ «سینماحقیقت» بدون سانسور

حسن نوری: رویای کنسرت محقق شد/ «تارهای ممنوعه» از ایران تا افغانستان

مهرداد زاهدیان: چرخه مستندسازی در ایران ناقص است/ «زمستان است» در لاله‌زار

وی ادامه داد: در جشنواره «سینماحقیقت» به علت هزینه کمِ آن افراد متفاوتی حضور دارند و زمانی که کیفیت مکان برگزاری، سیستم نور و صدا بالا برده می‌شود حتی بقیه مستندسازان نیز علاقه بیشتری پیدا می‌کنند که کارهای بهتری ارائه بدهند.

کارگردان مستند «کنار گود» در پایان از توقعات خود نسبت به جشنواره سینماحقیقت اینگونه گفت: در دوره قبلی این جشنواره که بلیت فروشی وجود نداشت به شدت بی نظمی ایجاد می شد و صف هایی طویل شکل می‌گرفت که برای چنین فضای فرهنگی و هنری درست نبود همچنین در این دوره که سیزدهمین دوره این جشنواره است نیز مبلغ بلیت در نظر گرفته شده برای بعضی قشرها بالا است و این سبب می‌شود بسیاری از مخاطبان بیرونی را از دست بدهیم و بهتر بود که با مبالغ معقول تر و تمامی سانس‌های یک روز به صورت یک جا فروخته می‌شد. همچنین برای جشنواره‌ها باید مخاطب شناسی نیز صورت بگیرد تا کارها با کیفیت بیشتری پیش بروند.

عوامل مستند «دموکراسی» عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: تورج کلانتری، تصویربردار: امین قره‌سوفلو و امیر صادق محمدی، دستیار کارگردان: امیر منیری، مدیر تولید: حسین همدرسی، روابط عمومی: فاطمه حیدری، مجری طرح: اوما فیلم.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است