مهرداد زاهدیان: چرخه مستندسازی در ایران ناقص است/ «زمستان است» در لاله‌زار | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۷
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-14

مهرداد زاهدیان: چرخه مستندسازی در ایران ناقص است/ «زمستان است» در لاله‌زار

کارگردان «زمستان است» که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد درباره چالش‌های ساخت این مستند و وضعیت فعلی سینمای مستند صحبت کرد.

مهرداد زاهدیان کارگردان مستند بلند «زمستان است» که در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فیلم خود توضیح داد: این مستند درباره خیابان لاله‌زار تهران و مبتنی بر پژوهش و منابع آرشیوی است که این منابع به اشکال متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند مانند سند، عکس، فیلم و فایل صوتی.

این مستندساز درباره چالشی که برای ساخت این مستند با آن رو به رو شده است، عنوان کرد: جمع‌آوری منابع مورد نیاز برای ساخت مستندهای آرشیوی چالشی است که بسیاری از مستندسازانی که این شکل از مستند را کار می‌کنند با آن رو به رو می‌شوند زیرا کانونی وجود ندارد که تمام این منابع در آن در دسترس باشد. این منابع به شکل غیرمنسجم و بدون فهرست بندی در کتابخانه ملی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر، آرشیو ملی، بخشی در دست مجموعه‌داران خصوصی و بخشی نیز ممکن است در کتابخانه دانشگاه تهران باشد و اگر شما بخواهید درباره این منابع تحقیق کنید و از آن‌ها در فیلم خود استفاده کنید با سختی زیادی رو به رو خواهید شد.

زاهدیان درباره علت انتخاب نام «زمستان است» برای این مستند عنوان کرد: بخشی از این مستند مفهمومی به نام جوان‌مرگی را می‌رساند و این یکی از دلایل انتخاب این نام است اما برای فهمیدن اینکه چرا «زمستان است»، باید فیلم دیده شود تا علت این نامگذاری برای مخاطب مشخص شود.

کارگردان مستند «مسیح در جلفا» در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره جشنواره «سینماحقیقت» نیز توضیح داد: این رویداد بزرگترین گردهمایی فیلم‌های مستند است و با استمرار و نظمی که داراست به خوبی این کار را انجام می‌دهد و باید از آن استقبال کرد.

وی ادامه داد: سینما در معنای اعم و فیلمسازی مستند در معنای اخص یک مفهموم مدرن است و متاسفانه در ساختار اجتماعی جامعه ما به شکل مفاهیمی که ریشه عمیق دارند جای خود را پیدا نکرده است برای مثال اگر بگوییم که قالی‌بافی یک هنر-صنعت تلقی می‌شود و همچنین سینما، متوجه می‌شویم که قالی‌بافی تکلیف خود را مشخص و جایگاه خود را در این ساز و کار پیدا کرده است به این شکل که چگونه و در کجا تولید شود و به چه شکل نقش‌های جدیدی برای آن ترسیم و چگونه به مخاطبان عرضه شود.

زاهدیان تاکید کرد: مستند هم نیازمند یک چرخه کامل از تولید، عرضه و فروش است تا به رونق برسد و در مسیر رو به جلو قرار بگیرد اما متاسفانه این چرخه در کشور ما ناقص عمل می‌کند زیرا که بخش دولتی بیشتر سفارش دهنده یا پشتیبانی کننده فیلم‌های مستند است و یا مستندها عمدتا برای کاربرد ویژه‌ای درنظر گرفته می‌شوند. تلویزیون که مهمترین بازار فیلم مستند در همه جای جهان است در کشور ما حضوری در این چرخه ندارد. تا زمانی که شرایط به همین شکل باشد حال مستند نیز خیلی خوب نخواهد بود و باید امیدوار باشیم که به بهانه جشنواره سینماحقیقت و این گردهمایی بزرگ مستندسازان بتوانیم اتفاقات مثبتی را برای تکامل این چرخه بوجود آوریم.

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

محسن اسلام‌زاده: مستند را سینمای تجربی نمی‌دانم/ مستندسازها آدم‌های عادی نیستند

خاطره حناچی: بخشی از حقیقت را بیان کردم/ قصه دختران خارج شده از شبهِ خانواده

کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌

محمدباقر شاهین: «جمیله» از مشکلات جنگ می‌گوید/ سینماحقیقت ویترین سینمای ایران

وحید صداقت: زوایای پنهان فیلم فرهادی آشکار می‌شود/ حذف ازدحام با بلیت‌فروشی

علی شهابی‌نژاد: گرایش جشنواره به فیلم‌های مرکز گسترش است/ توانایی‌های یک معلول

علیرضا منصوری: «سینما چهار باغ» از زبان یک آپاراتچی/ «سینماحقیقت» بدون سانسور

حسن نوری: رویای کنسرت محقق شد/ «تارهای ممنوعه» از ایران تا افغانستان

کارگردان مستند «میدان نقش جهان» در پایان درباره فعالیت‌های آینده خود عنوان کرد: درحال حاضر در مراحل نهایی یک مستندی هستم که بیش از ۱۰ سال است درگیر تولید آن هستم و همه آن را با «لوله‌های فنوگراف» می‌شناسند و موضوع آن اولین ضبط صداهای ایرانی روی سیلندرهای صوتی است و امیدوارم تا پایان امسال آماده نمایش شود.

مستند بلند «زمستان است» تاکنون موفق به کسب تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند بیست و یکمین جشن بزرگ خانه سینما، نشان شیر سنگی بهترین پژوهش و بهترین فیلم مستند بلند از یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران شده است.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر و کارگردان: مهرداد زاهدیان، تهیه‌کننده: پیروز حناچی، روایتگر: منوچهر انور، صدابردار: فرزین زند، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، آهنگساز: محمد نصرتی، مدیر تولید: شهنام صفاجو، طراحی و اجرای جلوه‌های تصویری، متحرک‌سازی دوبُعدی و کامپوزیت: ایمان یاری، توازن نور و رنگ: رضا تیموری، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: عاطفه میارکیانی، مدیر دوبلاژ: حمید منوچهری‌فر، گویندگان: ایمان یاری، رامین پورایمان، علی میلانی، مجید حمزه، احمد گنجی، ایوب آقاخانی، حمید یزدانی، نورالدین جوادیان، امیر منوچهری، همکاران پژوهش معماری: بیژن شافعی، سعید محمودکلایه، محمد غلام‌نژاد، گروه معماری دوران تحول، نگار منصوری، آرسینه کشیش‌یانس، بهناز زنیان، اسکندر مختاری، عبدالله انوار، مجید منصور رضایی، فریناز مقتدری، زهرا حناچی، مجید آذرشب، محمود پورسراجیان، نازنین حاج‌زوار، افروز طهماسبی، فاطمه همتیان، فروغ صادق‌مالواجرد، حمید آذرشب، همکار پژوهش موسیقی: محمدرضا شرایلی، خوشنویسی: جواد فیروز زارع، ترجمه: پرستو زاهدیان، مدیر فنی استودیو: علیرضا نکولعل‌تک، فیلمبرداری هوایی: شرکت آموت، سعید محمدی‌الموتی، ساجد محمدی‌الموتی، متحرک‌سازی سه‌بُعدی: شرکت تیم استودیو، امید خوش‌نظر، سهراب روشنایی، مسعود عمویی، دستیار نور و تصویر و عکاس: ایمان ترابی، دستیاران صداگذاری: امیرحسین حسینی، میثم اسدی.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است