پرویز اذکایی نویسنده همدانی خانه ۴ میلیاردی‌اش را وقف کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴

پرویز اذکایی نویسنده همدانی خانه ۴ میلیاردی‌اش را وقف کرد

پرویز اذکایی نویسنده همدانی خانه مسکونی خود را به منظور ایجاد کتابخانه عمومی وقف کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان همدان، پرویز اذکایی که بزرگترین وقف فرهنگی استان همدان و یکی از ارزشمندترین وقف‌های کشور را انجام داده است، بیان کرد: خانه ملکی‌ام را وقف عام مؤبّد می‌کنم با تولیت و مدیریت نهاد کتابخانه‌های عموی کشور(اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان) به عنوان «خانه فرهنگی میرزا کاظم اذکایی مدیر» که به عنوان «کتابخانه عمومی کوی شکریه همدان» مستقر شود.

وی افزود: شرط عمده وقف این است تا زمانی که بنده و همسرم در قید حیات هستیم، از ساختمان ملکی مذکور به عنوان محل سکونت خود استفاده کنیم و پس از وفات مشارالیهماست که آنجا در راستا و اجرای نیت(وقف) واقف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این نویسنده بزرگ همدانی ادامه داد: موقوفه اصلی یا همان خانه فرهنگی مزبور ابداً قابل تبدیل کاربری و تغییر موضوعی نیست و هرگز نباید در آنجا کارهای اداری(غیر ماوضع‌له) و امور غیرفرهنگی انجام شود؛ متولیان و ناظران و امینان همواره مکلف به اجرای نیت واقف هستند.

اذکایی نیت خود از وقف خانه‌اش را امور فرهنگی دانست و گفت: نیت بنده مبنی بر کاربری(ارتفاق) خانه فرهنگی مزبور در ابتدا تأسیس کتابخانه عمومی سپس محل تشکیل جلسات اعضای هیئت مدیره انجمن‌های دانشگاهی و فرهنگی(علمی- ادبی) است که اگر طبقه دوم ساختمان احداث شود، فضای مناسبی برای منظور اخیر نیز حاصل آید.

عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز دراین باره با بیان اینکه دکتر اذکایی در دی ماه سال ۱۳۹۵ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد، گفت: در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶ «کتابخانه تحقیقاتی‌ ـ تخصصی پرویز اذکایی» شامل ۷۵۰۰ جلد کتاب نفیس و ۶۵۰۰ جلد مجله علمی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی همدان افتتاح شد و هم اکنون در دسترس علاقمندان قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اضافه کرد: این کتابخانه که دکتر اذکایی از آن به عنوان کتابکده تعبیر می‌کند، مجموعه‌ای است مطبوع و بس نفیس و گزیده در رشته‌های مختلف علوم انسانی به ویژه تاریخ و ایرانشناسی که در قرون مختلف به تحریر درآمده و حاصل بیش از نیم قرن زحمت مداوم، کار و کوشش علمی این دانشمند بزرگ عصر ما است.

وی با بیان اینکه براساس برآورد کارشناسان ارزش ریالی کتاب‌های اهدا شده توسط دکتر اذکایی بیش از ۴۰ میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: دکتر اذکایی منزل مسکونی خویش را به متراژ ۳۰۰ متر مربع و ۱۸۰ متر زیربنا واقع در کوی شکریه همدان که کارشناسان ارزش ریالی فعلی آن را حدود ۴۰ میلیارد ریال برآورد کردند، وقف کرده تا به یک کتابخانه عمومی با مدیریت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بدل شود. این مجموعه توسط دکتر اذکایی به نام «خانه فرهنگی روانشاد میرزا کاظم اذکایی مدیر» یا کتابخانه عمومی کوی شکریه همدان نامگذاری شده است.

زارعی با بیان اینکه این اتفاق بزرگ‌ترین وقف فرهنگی استان محسوب می شود و راهی را روشن می‌کند که همه دوستداران علم بتوانند از آن بهره گیرند، یادآور شد: با این اتفاق گام بلندی در راستای انجام مسئولیت نسل حاضر نسبت به آیندگان برداشته می‌شود تا آنان نیز ادامه دهنده راه انسان‌های بزرگی چون دکتر اذکایی باشند.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: وی سال‌ها بود که دکتر پرویز اذکایی مورخ و حکیم همدانی به دنبال آن بود که ۱۴ هزار جلد کتاب و مجله علمی و ارزشمند خود را ساماندهی کند تا نسل امروز و آینده از آن برخوردار شوند. ساماندهی این گنجینه ارزشمند با حساسیت‌های یک دانشمند برای حفظ آنان کار ساده‌ای نبود و دستگاه‌های مختلفی برای این کار مطرح شدند.

وی افزود: شهرداری همدان، آموزش و پرورش و در نهایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان دستگاه‌های متولی بودند که می‌توانستند از این گنجینه قیمتی حراست و برای آیندگان و پژوهندگان علم حفظ کنند. در نهایت این مدیریت علمی کتابخانه‌های عمومی استان همدان بود که توانست دغدغه‌های دکتر اذکایی را پاسخ دهد و این گنجینه بزرگ علمی را در دورن خود جای دهد و در اختیار دانشجویان، محققان، علم دوستان و ره پویان دانش بگذارد.

اذکایی پس از اینکه کتابخانه شخصی خود را اهدا کرد، برنامه دیگری نیز در ذهن داشت و کار خود را تمام شده نپنداشت. سپیتمان ایران زمین، خانه مسکونی‌اش را نیز وقف کرد تا پس از او محفل علم دوستان و اندیشمندان قرار گیرد و به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است