شرایط جامعه بر وضعیت موسیقی تاثیرگذارست/ قدر هنرمان را بدانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۰
سامان احتشامی در گفتگو با صبا:

شرایط جامعه بر وضعیت موسیقی تاثیرگذارست/ قدر هنرمان را بدانیم

سامان احتشامی تاکید دارد که وضعیت موسیقی در هر دهه ای متاثر از شرایط سیاسی اجتماعی همان دوران است.

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره وضعیت این روزهای موسیقی کشورمان گفت: موسیقی ما مانند همه چیز در هر دهه‌ای تغییر می‌کند همان طور که موسیقی دهه ۶۰ با موسیقی دهه ۵۰ کاملا فرق می‌کند. به هر حال تمام مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… روی موسیقی تاثیرگذار است زیرا کسی که در حال خلق هنر است با شرایط موجود در جامعه زندگی می‌کند و همراه مردم است به همین دلیل همه چیز بر موسیقی تاثیر می‌گذارد که این تاثیرات گاهی مثبت و گاهی منفی است.

این آهنگساز افزود: موسیقی امروزه با توجه به شرایط جامعه شکل می گیرد و نمی‌توانیم بگوییم نسبت به گذشته بهتر یا بدتر شده است. البته هنرجویانی که امروز کار می‌کنند شرایطشان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

این نوازنده پیانو با اشاره به اینکه وقتی همه چیز برای یک نفر مهیا شود او قدر چیزی را که دارد نمی‌داند، تشریح کرد: البته آثار امروزی از نظر کیفیت کمی پایین‌تر است زیرا قدر آن چیزی را که داریم نمی‌دانیم و نمی‌توانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در زمان قدیم استادان کم بودند و هنرجویان با جان و دل کار می‌کردند ولی امروزه به راحتی شرایط آموزش فراهم می شود ولی میزان تلاش افراد کمتر شده است. به نظر من از نظر تکنیکی نسبت به گذشته بهتر شده ایم ولی موسیقی ما بسیار غنی و با ظرفیت است و حیف است که به دست فراموشی سپرده شود.

احتشامی در پایان گفت: من فکر می‌کنم یک نفر به تنهایی نمی‌تواند روی موسیقی تاثیر بگذارد در نتیجه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات برطرف شود. مشکلات باید ریشه‌کن شود تا شاهد رشد موسیقی باشیم. خیلی سخت است که زحمت بکشیم ولی نتوانیم از هنرمان استفاده کنیم.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است