بزرگداشت طیاب و ضابطی جهرمی برگزار شد/ ۲ مرد از تبار اخلاق | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵
در جشنواره سینماحقیقت

بزرگداشت طیاب و ضابطی جهرمی برگزار شد/ ۲ مرد از تبار اخلاق

در چهارمین روز جشنواره «سینماحقیقت» بزرگداشت منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، عصر روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه مراسم بزرگداشت سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که به تجلیل و تکریم منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی می پرداخت، در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

درخشان مجری برنامه ضمن سلام و خوشامدگویی بیان کرد: نکته ای را باید در همین ابتدا عرض کنم و آن این است که معمولا آیین بزرگداشت ضمن برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره انجام می گرفت اما به دلیل اهمیت موضوع، شایسته است که در شب جداگانه این مراسم برگزار شود به همین دلیل مراسم بزرگداشت امروز برگزار شد.

پس از صحبت های وی گروه موسیقی به صحنه آمدند تا با نواختن قطعه ای مراسم به صورت رسمی آغاز شود.

در ادامه مراسم محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره به صحنه آمد و گفت: نمی خواهم زیاده گویی کنم. فقط بگویم که چقدر خوشحال هستم که با گنجینه های مستند، جشنواره را شروع کردیم و حالا مراسم بزرگداشت دو استاد تعیین کننده در سینمای ایران را برگزار می کنیم. جشنواره امسال به گونه ای ادای دین و احترام ویژه به داشته های خود است.

وی با اشاره به اینکه امسال سال سینمای مستند بود، بیان کرد: در ابتدا هم گفته بودم که این مراسم باید در یک شب مجزا برگزار شود. ما در دهه شصت استاین بک را با ترجمه های آقای ضابطی جهرمی شناختیم و آموختیم. ایشان در دانش نظری و ساخت مستند توامان کار می کنند.
استاد طیاب نیز ریتم و تمپو تدوین مستند را به ما یاد داد. عشق به ایران و سفر پیوند بین جهان این دو بزرگوار است.

در ادامه فیلم کوتاه «سنگِ جان» به کارگردانی آرتا تاری که به شکل مستقل برای احمد ضابطی جهرمی ساخته شده بود، پخش شد.

ارد عطارپور یکی از قدیمی ترین شاگردان ضابطی جهرمی به صحنه آمد و گفت: بسیاری از استادان من در اینجا هستند که سر کلاس آنها نشستم و از آنها آموخته ام. من جزو شاگردان سال ۶٢ باغ فردوس بودم و وقتی وارد آنجا شدم با مجموعه ای از استادان باورنکردنی مواجه شدم و آقای جهرمی را برای اولین بار آنجا دیدم. او کسی است که نسل های مختلف سینمای مستند را به هم ارتباط داده است.

فتح الله امیری یکی دیگر از شاگردان ضابطی جهرمی به صحنه آمد و بیان کرد: سال ٨٠ تا ٨٩ شاگرد آقای ضابطی جهرمی بودم و بزرگترین افتخار من شاگردی ایشان است. به جز مستندسازی درس اخلاق و وطن دوستی را از ایشان می آموختیم و بسیاری از درس ها را با اشعار فردوسی به ما می آموختند.

در ادامه برنامه شهاب الدین عادل نیز به صحنه آمد و مطرح کرد: در مورد کسی که از سال ۵۴ میشناسم صحبت کردن کار دشواری است.
هر وقت صحبت از ضابطی جهرمی می شود یاد شعری که مصداق بارز شخصیت ایشان است، می افتم که می گوید: درخت تو گر بار دانش بگیرد/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را. ایشان بسیار خوش قلب و باعاطفه هستند و آرزو می کنم که همچنان با همین انرژی ادامه بدهند و ما بتوانیم همواره از ایشان بیاموزیم.

سپس محمد حمیدی مقدم و سلیم غفوری برای اهدای نشان فیروزه جشنواره سینماحقیقت به احمد ضابطی جهرمی روی صحنه آمدند.

ضابطی جهرمی: تا آخر عمر از آموزش و مستندسازی دست برنمی دارم

احمد ضابطی جهرمی در مراسم بزرگداشت خود و بعد از دریافت نشان فیرزه ای گفت: از همه شما سروران عزیز که در این مراسم حضور دارید سپاسگزار هستم. این حضور شما برای ادامه خدمت های ناقابلم بسیار دلگرم کننده است. ای کاش در تمام بخش های مملکت که متولی بخش های هنری و فرهنگی و… دارند مثل دوستان مسئول در مرکز گسترش باشند.

وی افزود: من مستند و آموزگاری را تا آخرین روز حیاتم انتخاب کردم و برای اینکه از همه چیز این عالم اطلاع داشته باشم مستند را دوست دارم.
البته باید این مراسم با حضور منوچهر طیاب روی صحنه برگزار می شد زیرا ایشان پیشکسوت من هستند و زمانی که ایشان مستندسازی می کردند من دانشجو بودم اما این برنامه ریزی دست من نبوده و اطلاعی از آن نداشتم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ژیگا ورتوف که به عقیده من ارسطوی سینمای مستند است اسم مستند را چشم جهان گذاشت و بر اساس همین نظریه «سینما چشم» را مطرح کرد.

وی در ادامه به بیان نکات علمی درباره مستند و سینمای مستند پرداخت.

مراسم با پخش کلیپی از سیاوش نقشبندی وارد بخش دوم خود یعنی بزرگداشت منوچهر طیاب شد.

برای بزرگداشت طیاب، همایون امامی به صحنه آمد و بیان کرد: در ابتدا باید نکته و مقدمه ای را عرض کنم و بعد از آن متنی را که برای استاد طیاب نوشته ام خواهم خواند. جشنواره سینماحقیقت مهم ترین جشنواره مستند کشور است و امیدوارم هر سال رونق بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد اما متاسفانه امسال این اتفاق نیفتاده و نسبت به سال گذشته وضعیت کمرنگ تری داشته است و وقتی این مساله را از کسانی که نیامده اند جویا شدم، گفتند داغی که به دل ملت ایران در اعتراضات اخیر گذاشته شده دل و دماغی برای ما نگذاشته است. امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

در ادامه امامی متنی را که برای منوچهر طیاب نوشته بود خواند.

خسرو سینایی سخنران دیگر مراسم بود که به صحنه آمد و گفت: بیشتر حرف ها گفته شد اما یک حرف هایی هم زده نشده که من می گویم. رابطه من و طیاب به شصت و چند سال پیش می رسد؛ از زمانی که باهم ساز می زدیم تا با هم به اروپا رفتیم و هر دو با هم رشته معماری آموختیم.

وی افزود: طیاب سابقه ارتباطش با سینما قبل تر از من بود و با مجله ستاره سینما همکاری داشت.  برای من پنجاه سال طول کشید تا فهمیدم سینما چیزی جز ابزار نیست و در بین همه یکی هم مثل طیاب دوست دارد آن را در ارتقای فرهنگ جامعه اش در خدمت بگیرد. گاهی به شوخی به طیاب می گویم سرم را انداخته بودم پایین و داشتم معماری می خواندم و تو آمدی و من را از راه به در کردی. با پیشنهاد او برای بازی در فیلمش انتخاب شدم و در همان سال از معماری انصراف دادم و وارد سینما شدم.

این فیلمساز پیشکسوت تاکید کرد: اگر به کارنامه منوچهر طیاب نگاه کنید همه آنها درباره ایران است. او سعی کرده ریزه فرهنگ های گم شده ایران را نجات دهد. او اسنادی را به جا گذاشته که بسیار با ارزش خواهد بود.

سپس خسرو سینایی و محمد حمیدی مقدم نشان فیروزه ای منوچهر طیاب را به او اهدا کردند.

منوچهر طیاب در شب بزرگداشت خود و پس از دریافت نشان فیروزه ای گفت: زبانم از این همه محبت قاصر است. خیلی خوشحال هستم از این بزرگداشت و من این بزرگداشت را شخصی نمی دانم و درواقع این بزرگداشت برای سینمای مستند است. آرزوی من در گذشته این بود که چیزی به نام سینمای مستند پا بگیرد و امروز در وجود دوستان فیلمساز و آقای ضابطی جهرمی جمع شده است.

وی افزود: فیلم های مستند ما در خارج از ایران مورد تعجب قرار می گیرند و رنگ و بوی متفاوتی دارد. بسیار خرسندم از وجود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و از همان شروع و آغاز کار با آنها همکاری کردم و در کنارشان بوده ام.

در پایان مراسم منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی به همراه تمام کسانی که امشب صحبت کردند برای عکس یادگاری روی صحنه آمدند.

مراسم بزرگداشت منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی با حضور محمد حمیدی مقدم، خسرو سینایی، محمدرضا دلپاک، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا رضاداد، ارد عطارپور، شهاب الدین عادل، محمد تهامی نژاد، همایون امامی و… برگزار شد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است