مهم‌تر از تولید فیلم اول «ماندگاری» در سینماست/ شاخص‌ها در «نگاه نو» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۱
جشنواره ملی فیلم فجر ۳۸ در آینه صبا-4

مهم‌تر از تولید فیلم اول «ماندگاری» در سینماست/ شاخص‌ها در «نگاه نو»

ابوالحسن داوودی درباره استقبال خوب فیلم اولی‌ها برای حضور در بخش «نگاه نو» جشنواره ملی فیلم فجر گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، ابوالحسن داوودی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما درباره حضور فیلمسازان فیلم اولی در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: من همیشه موافق ورود نسل جدید به سینمای ایران و همیشه هم امیدوار بودم که مشکلاتی که در مسیر فیلمسازان فیلم اولی وجود دارد تا حد امکان رفع شود تا حضور چهره‌های جوان در سینمای ما بیشتر شود.

کارگردان «سفر عشق» در پاسخ به اینکه چرا استقبال از بخش «نگاه نو» جشنواره فجر در دوره سی و هشتم افزایش داشته است، اظهار کرد: به دلیل تغییر شرایط فنی فیلمسازی در سینمای ایران و سهل‌تر شدن تولید فیلم نسبت به دوره‌های پیشین از منظر فنی، استقبال فیلمسازان جوان برای ورود به این عرصه قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: اما مساله مهم ماندگاری این افراد است. معمولا کارهای اول با سخت‌گیری کمتری تولید می‌شوند ولی مهم این است که فیلمسازان جوان بتوانند در ادامه در این مسیر بمانند چراکه بعد از تولید فیلم اول در این مسیر یک ریزش اساسی در زمینه کارگردان‌هایی که قرار است آثار بعدی خود را تولید کنند، اتفاق می‌افتد.

داوودی که در چند دوره از جشنواره فیلم فجر تجربه حضور در هیات داوران جشنواره را داشته است در ارتباط با تاثیر بخش «نگاه نو» این جشنواره در معرفی چهره‌های جدید به سینمای ایران گفت: تجربه شخصی من از دوره‌هایی که به عنوان داور در این جشنواره حضور داشتم این بوده که در برخی از موارد ما آثار شاخص جشنواره را در فیلم‌های «نگاه نو» جستجو کردیم و حتی زمان‌هایی بوده که آثار «نگاه نو» توانستند نسبت به آثار نسل‌های قبلی برتری پیدا کنند که نمونه آن را می‌توان در همین دوره‌های اخیر جشنواره‌ دید.

بیشتر بخوانید

«رویای سهراب» فرم جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرد/ اکران در سال ۹۹

تورج اصلانی: «عروسی مردم» تجربه جدیدی بود/ فیلمی جوان‌پسند

«دختر ایران» فرم جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرد/ یک عاشقانه پشت جبهه‌‌ای

کارگردان «رخ دیوانه» در جواب به این سوال که عموما فیلم‌ اولی‌ها در سینمای ایران با فیلم‌های کم‌هزینه آپارتمانی کار خود را آغاز می‌کنند در حالی که در چند سال گذشته روند حضور آن‌ها با فیلم‌های سیاسی و دفاع‌مقدس نیز فراهم شده است، گفت: به نظر من اصلی‌ترین موضوع در این زمینه، استعداد و علاقه خود فیلمساز است چون به هر حال فیلمسازی یک حرفه ترکیبی است و فیلمساز قبل از هر چیز باید به استعدادها و علایق خود نگاه کند و ببیند که در پرداختِ کدام موضوعات از استعداد بیشتری برخوردار است.

وی افزود: ممکن است یک فیلمساز فیلم اولی به اصرار تهیه‌کننده وارد حیطه‌ای شود که استعداد و علاقه‌ای به آن ندارد و در نهایت هم شکست بخورد، بنابراین برای این موضوع هیچ‌چیز بهتر از این نیست که خود فیلمساز با توجه به علاقه‌ای که دارد به سراغ ساخت اثر اولش برود.

داوودی در پایان درباره اینکه چرا در سال‌های گذشته فیلمسازان جوان‌تر نسبت به فیلمسازان پیشکسوت حضور موفق‌تری در جشنواره ملی فیلم فجر داشتند نیز اظهار کرد: به نظرم این منوط به دوره خاصی نیست بلکه معمولا فیلمسازانی که جوان‌تر هستند حوصله بیشتری برای کنار آمدن با ناملایمات و کار کردن در شرایط سخت اقتصادی دارند در نتیجه این باعث می‌شود که بتوانند موفق‌تر جلوه کنند. البته نکته دیگر در ارتباط با اینکه موفقیت فیلمسازان جوان بیشتر به چشم می‌آید این است که برای این فیلمسازان معمولا مقایسه‌ای اتفاق نمی‌افتد، یعنی فیلمسازانی از نسل ما همیشه با کارهای قبلی‌شان به ویژه کارهای شاخص‌ترشان مقایسه می‌شوند در حالی که وقتی یک فیلمساز جوان کمتر شناخته‌شده از خود استعدادی نشان می‌دهد، این استعداد بیشتر به چشم می‌آید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است