مستندهایی که دچار «وقفه» شدند/ بازخوانی تاریخ با مکث! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
فرید بیان در گفتگو با صبا:

مستندهایی که دچار «وقفه» شدند/ بازخوانی تاریخ با مکث!

فرید بیان درباره نمایشگاه چیدمان عکس خود با عنوان «وقفه» که در گالری آ برگزار می‌شود، توضیح داد.

فرید بیان هنرمند عکاس در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره نمایشگاه چیدمان عکس خود با عنوان «وقفه» اظهار کرد: برای این نمایشگاه من در فیلم‌های مستند تاریخ معاصر ایران کنکاش کرده‌ام و در بعضی لحظات این فیلم‌ها آن را متوقف کرده و از صفحه تلویزیون عکس گرفته‌ام که در واقع کار من نوعی توقف کردن روی تصاویر متحرک برای بازخوانی مجدد است.

وی افزود: بخش عمده این آثار از فوتیج‌های انقلاب است و همچنین در این مجموعه از دو ویدیو دیگر نیز استفاده شده که نام یکی از آن‌‌ها «تحت کنترل» است و ویدیو دیگر که در دو مونیتور به نمایش در می‌آید از سری «پرچم‌ها» است.

این هنرمند درباره مضمون نمایشگاه «وقفه» عنوان کرد: تفکر همانطور که به جریان نیاز دارد به توقف نیز احتیاج دارد و این ضرورت توقف جریان فکری حائز اهمیت است به همین دلیل در این مجموعه تلاش کرده‌ام با استفاده از توقف‌ در تصاویر متحرک آن را به نمایش بگذارم.

وی ادامه داد: این تصاویر از دل فیلم‌ها در آمده‌اند؛ فیلم‌هایی از مقاطع مهم و تاثیرگذار تاریخ اجتماعی و سیاسی معاصر ایران که برای من شبیه به پروسه کشف و یا پرده برداشتن از لحظه‌ای ویژه است، گویا عکس‌هایی در دل این تصاویر و فوتیج ها پنهان شده‌اند.

بیان در پایان درباره تکنیک‌های استفاده شده در آثار مجموعه «وقفه» گفت: این مجموعه با تکنیک عکاسی آنالوگ به صورت سیاه و سفید انجام شده و پس از آن عکس‌ها روی ورق زینک، استیل و فلوتینگ چاپ شده است.

این سومین نمایشگاه انفرادی فرید بیان است که در گالری آ برگزار می‌شود. همچنین وی در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارج از ایران نیز حضور داشته است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «تفکر علاوه بر جریان افکار مستلزم توقف و سکون آن‌ها نیز است و آنجا که تفکر به ناگاه در حیات نوعی منظومه آبستن از تنش‌ها متوقف می‌شود، شوک یا تکانه‌ای بر آن منظومه وارد می‌آورد.
(بنیامین، تزهایی درباره فلسفه تاریخ، تز ۱۷)

این وقفه‌ها و مکث‌ها در جریان متوالی تصاویر و فوتیج‌هایی است از زمان‌هایی ویژه و از تاریخی که اگر چه خودش گاهی زیسته من نیست ولی مدام در نهادم تکرار می‌شوند و هر روز بازنمایی از آن را مرور می‌کنم، تصاویری که در ناخودآگاه‌ام تکرار شده‌اند و وسواس من بر عکاسی از آن‌ها اضطراری می‌نمود.

موشکافی از فیلم‌ها که با تکثیر و تکرار خود همچون گردآبی که من در آن گرفتار بوده‌ام سیکلی از مشاهده را با نقطه تمرکزهای مختلف فراهم کرد و برایم همچون توقف منظومه‌ای انباشته از تنش‌ها بود پس انقلاب را به عنوان لحظه آغازین نزدیک به شروع حیاتم و دیگر لحظات تاریخی را به همین منوال مورد توقف قرار داده و خواهم داد.»

این نمایشگاه از تاریخ جمعه ۱۵ آذر تا دوشنبه ۲۵ آذر ماه به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است