خانواده موسیقی کلاسیک باید به همدلی برسند/ اجرای پروژه «۱۵ سالگی» ارکستر نیلپر | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸
رهبر ارکستر نیلپر در نشست خبری اعلام کرد:

خانواده موسیقی کلاسیک باید به همدلی برسند/ اجرای پروژه «۱۵ سالگی» ارکستر نیلپر

رهبر ارکستر «نیلپر» در نشستی خبری از ضرورت همدلی و همراهی خانواده موسیقی کلاسیک ایران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای ارکستر نیلپر  به سرپرستی احسان تارخ مدیر ارکستر، امروز دوشنبه ۱۸ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

این نشست با حضور احسان تارخ مدیر «ارکستر نیلپر» و نوید گوهری مدیر هنری و رهبر ارکستر این گروه برگزار شد.

در ابتدای نشست، احسان تارخ مدیر ارکستر نیلپر گفت: کنسرت امشب ارکستر نیلپر به مناسبت ۱۵ سالگی این گروه برگزار می‌شود‌. ارکستر نیلپر در طول این سال‌ها تلاش کرده است تا کارهای خوبی را اجرا کند و تاثیرگذار باشد. این ارکستر به مدت یک هفته از امشب دوشنبه ۱۸ آذر ماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی کنسرت «سفر به گذشته» را اجرا می‌کند و تا هفته آینده ۴ برنامه را اجرا خواهد کرد که به ترتیب پس از امشب، جمعه ۲۲ آذرماه ساعت ۱۲ ظهر در تالار حافظ تمرین عمومی خواهد داشت، پس از آن یکشنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی کنسرت «مناظر اسرار آمیز» را اجرا می‌کند و اجرای پایانی هم دوشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی کنسرت «تراژدی‌ها» اجرا خواهد شد.

نوید گوهری در ادامه بیان کرد: بیش از پرداختن به پروژه ۱۵ سالگی «ارکستر نیلپر»، دوست دارم از مسائل دیگری صحبت کنم. «ارکستر نیلپر» که امروز اجرا خواهد شد، تنها حدود ۷۰ یا ۸۰ نفر مخاطب دارد و بلیت‌ها فروخته نشده است. در واقع همه دوستان و همکاران ما منتظر بلیت مهمان هستند و حاضر به پرداخت هزینه برای دیدن اجرای همکاران خود را نیستند.

وی افزود: نشست‌های ارکستر ما خیلی شلوغ نیست و برای من جای خوشحالی دارد که هنوز «ارکستر نیلپر» در موسیقی کلاسیک تبدیل به کالا نشده است که افکار تبلیغاتی در پس آن دیده شود.

گوهری بیان کرد: هنر درگیر با معناست و معنا در موسیقی بسیار مهم است. برای من «ارکستر نیلپر» همیشه یک بهانه است که درباره مفاهیم صحبت می‌کند و در این اجراها هم به همین شکل عمل می‌کند. من از دوستان و همکارانم که در خانواده بزرگ ارکستر کلاسیک حضور دارند، سوال می‌کنم که ما در این سال‌ها چه کاری انجام داده‌ایم تا موسیقی کلاسیک رشد پیدا کند و رو به جلو پیش برود؟ چه اندازه پشت هم بوده‌ایم و با همدلی به رشد موسیقی کلاسیک کمک کرده‌ایم؟

مدیر هنری و رهبر ارکستر این گروه ادامه داد: من از رسانه و مخاطب و دولت انتظار حمایت ندارم، زیرا من هنوز در این مسیر در حال پیشرفت هستم و در ابتدا خود دوستان و همکاران در ارکستر کلاسیک باید حمایت‌هایی را از همکاران خود داشته باشند.

گوهری ادامه داد: ما اول باید شبکه‌ای درست کنیم تا حوزه موسیقی هنری و موسیقی کلاسیک درست پیش برود و بعد از آن باید حمایت‌هایی از طرف دوستان و همکاران در موسیقی کلاسیک از یکدیگر صورت بگیرد تا در آینده بتوانیم از دولت و مردم توقع حمایت داشته باشیم.

تارخ در ادامه این نشست عنوان کرد: در سال چند نفر از دانشکده‌های موسیقی فارغ‌التحصیل می‌شوند، چرا اجرای ارکسترها و کنسرت‌ها را نمی‌بینند؟ من از همکارانم در ارکسترهای دیگر می‌خواهم که در ابتدا از یکدیگر حمایت کنند تا این خانواده بزرگ شود و خانواده کلاسیک زمانی‌ که به یک خانواده منسجم تبدیل شود، می‌تواند از مسئولان و دولت و مردم تقاضای حمایت داشته باشند.

مدیر «ارکستر نیلپر» ادامه داد: اکثر اعضای ارکستر نیلپر فارغ‌التحصیل رشته موسیقی هستند و بسیاری از آنها در این سال‌ها تغییر کرده‌اند. اما در جایی به این نتیجه رسیدیم که باید اعضا پایدار بمانند و تمرین‌ها به صورت منسجم شکل بگیرد. از این رو ما روزهای آخر هفته یعنی پنجشنبه‌ها را برای تمرین در نظر گرفته‌ایم تا همه اعضا بتوانند در کنار هم به تمرین بپردازند.

وی توضیح داد: ما با توجه به موقعیت جامعه، هزینه بلیت کنسرت‌ها را تعیین می‌کنیم تا به هر حال با توجه به شرایط اقتصادی موجود، همه بتوانند از این اجراها استفاده کنند. هزینه‌های اجرای این کنسرت هم به هر حال بسیار زیاد است و هزینه یک کنسرت که دو سال برای آن هزینه شده و تمرین کرده‌اند قطعا خیلی بیش‌تر از ۷۰ هزار تومان است اما با این حال همه اعضای ارکستر با همدلی در این راه کنار ما حضور دارند تا ریشه موسیقی کلاسیک نخشکد و تداوم داشته باشد.

تارخ در پایان سخنانش گفت: یک خبر خوشحال‌کننده دارم و آن این است که از هم اکنون تاریخ برگزاری پنجمین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران مشخص شده است و این جشنواره از  ۱۸ تا ۲۴ خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.

گوهری در پایان گفت: به عنوان یک هنرمند مسئله من ایجاد یک شبکه است. شبکه‌ای که بتواند فعال باشد و در آن به موسیقی کلاسیک بپردازیم و از گروه‌های یکدیگر حمایت کنیم و همراه با هم باشیم تا بتوانیم از فردگرایی دور شویم و پس از آن بتوانیم از دولت و مسئولان توقع حمایت داشته باشیم.

کنسرت «سفر به گذشته» با اجرای گروه ارکستر نیلپر، امشب دوشنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی اجرا می شود.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است