حسن نوری: رویای کنسرت محقق شد/ «تارهای ممنوعه» از ایران تا افغانستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۸
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-13

حسن نوری: رویای کنسرت محقق شد/ «تارهای ممنوعه» از ایران تا افغانستان

کارگردان مستند «تارهای ممنوعه» که در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد درباره‌ مضمون و مشکلات این فیلم توضیح داد.

حسن نوری کارگردان «تارهای ممنوعه» که در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره موضوع این مستند بلند توضیح داد: این فیلم داستان چهار جوان مهاجر افغانستانی است که یک گروه موسیقی راک را تشکیل داده‌اند. این جوانان به دلیل اینکه در مهاجرت متولد شده‌ و هیچگاه کشور خود را ندیده‌ اند رویای اجرای یک کنسرت در افغانستان را داشته‌اند و حالا این سفر نه تنها اولین مواجهه آن‌ها با کشورشان است بلکه اولین کنسرت آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: این مستند در ایران در شهرهای شهریار و پاکدشت و در افغانستان در شهر کابل و بامیان فیلمبرداری شده است.

این کارگردان درباره چالش هایی که در زمان ساخت این مستند با آن‌ها رو به رو شده است، عنوان کرد: اولین مشکلی که در ایران وجود داشت موضوع خروج این چهار جوان افغانستانی از کشور بود زیرا طبق قوانینی که راجع به مهاجران افغانستانی وجود دارد، درصورت خروج آن‌ها از کشور دیگر اجازه ورود به ایران را ندارند و مدارک اقامت آن‌ها باطل می‌شود به جز موارد خاص مانند اربعین و چهره های شاخص فرهنگی، اما درنهایت به دلیل همکاری‌ اداره اتباع خارجی وزارت کشور و پلیس ایران این موضوع مشکلی در ساخت این مستند ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: در افغانستان نیز به دلیل حضور طالبان و شرایط نامناسب امنیتی مشکلاتی برای فیلمبرداری پیش آمد. زمانی که به کابل رسیدیم متوجه شدیم برای رسیدن به محل برگزاری کنسرت باید از منطقه‌ای عبور کنیم که متعلق به طالبان است و این یک چالش بزرگ برای من و گروهم بود زیرا اگر ادامه نمی دادیم تمام تلاش چندین ماهه خود را نابود می‌کردیم و درصورت ادامه مسیر خطر حمله طالبان را باید به جان می‌خریدیم.

نوری درباره مشکلات مالی این فیلم مستند بیان کرد: تولید در ایران و افغانستان نیازمند هزینه بسیار زیادی بود و اولویت اول نهادهای فیلمسازی ایرانی فیلم‌های ایرانی است و افغانستان نیز با توجه به وضعیتی که دارد امیدی به دولت و ارگان‌های آن وجود نداشت اما خوشبختانه فاندهای بین المللی شامل «تارهای ممنوعه» شد مانند جشنواره ایدفا و موسسه فیلم دوحه و یک کمپین مالی در ایران و اروپا به راه انداخته شد برای حمایت مالی از فیلم و مجموعه این فعالیت‌ها باعث شد که این مستند ساخته شود.

این کارگردان درباره حضور «تارهای ممنوعه» در سیزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» توضیح داد: اولین نمایش مستند «تارهای ممنوعه» در جشنواره ایدفا رقم خورد و آینده روشنی را پیش روی این مستند قرار داد و حضور در جشنواره سینماحقیقت دومین نمایش این کار محسوب می‌شود و برای من از نظر عاطفی بسیار مهم تر از جشنواره ایدفا است به این دلیل که این فیلم برای مخاطب ایرانی و مهاجر افغانستانی ساخته شده است و مهم ترین هدف نمایش این فیلم در ایران است.

وی افزود: پذیرفته شدن «تارهای ممنوعه در جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق بسیار خوشایندی بود به این دلیل که من در این کشور و با همین نظام آموشی و در همین جامعه بزرگ شده‌ام و از همه شرایط فیلمسازان ایرانی از امکان‌ها تا مشکلات برخوردار بوده‌ام و بسیاری از این فیلمسازان دوستان من هستند و برای من این رقابت اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

این مستندساز با اشاره به اینکه حضور «تارهای ممنوعه» در جشنواره «سینماحقیقت» رویداد مثبتی است درباره این جشنواره عنوان کرد: افرادی که در جشنواره به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند مخاطبانی هدفمند هستند و من نیز از حضور مستند خود در این رویداد خوشحال هستم.

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

محسن اسلام‌زاده: مستند را سینمای تجربی نمی‌دانم/ مستندسازها آدم‌های عادی نیستند

خاطره حناچی: بخشی از حقیقت را بیان کردم/ قصه دختران خارج شده از شبهِ خانواده

کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌

محمدباقر شاهین: «جمیله» از مشکلات جنگ می‌گوید/ سینماحقیقت ویترین سینمای ایران

وحید صداقت: زوایای پنهان فیلم فرهادی آشکار می‌شود/ حذف ازدحام با بلیت‌فروشی

علی شهابی‌نژاد: گرایش جشنواره به فیلم‌های مرکز گسترش است/ توانایی‌های یک معلول

علیرضا منصوری: «سینما چهار باغ» از زبان یک آپاراتچی/ «سینماحقیقت» بدون سانسور

وی ادامه داد: زمانی که کارگردانی فیلم خود را به جشنواره‌ای ارسال می‌کند به شکل پیش‌فرض قوانین و محدودیت‌های آن جشنواره را همراه با آن می‌پذیرد و من نیز زمانی که هیات انتخاب، مستند «تارهای ممنوعه» را برای حضور در جشنواره پذیرفتند با این شرایط آشنا بودم و حتی اگر این فیلم انتخاب نمی‌شد نیز گله‌ای وجود نداشت زیرا من شرایط و قواعد را پذیرفته‌ام، اما اتفاقی که نه تنها من بلکه خیلی از فیلمسازان درگیر آن هستند اصلاحیه هایی است که فیلم‌ها دچار آن می‌شوند. زمانی که این اصلاحات مطابق با قواعد و قوانین انجام می‌شود و باز هم مشکلاتی وجود دارد نشان می‌دهد که آن نگاه هنری و سینمایی و حرفه‌ای به فیلم‌ها وجود نداشته و این موضوع خیلی خوشایند نیست و من برای اولین بار با این چالش مواجه شدم.

نوری در پایان درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: در مرحله پیش تولید یک کار مستند هستم که در حال حاضر نامی برای آن انتخاب نشده و مضمون آن هویت است که همیشه برای من دغدغه‌ بزرگی محسوب می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان: حسن نوری، تهیه کنندگان: حسن نوری و افسانه سالاری، پروداکشن:داکمانیاکز، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، تدوین: اسماعیل منصف، طراحی و میکس صدا: امیرحسین قاسمی، موسیقی: افشین عزیزی.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/


 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است