قصه آدم‌هایی که هیولا شدند/ مهران مدیری ریسک کرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۰
نویسنده «هیولا» در گفتگو با صبا:

قصه آدم‌هایی که هیولا شدند/ مهران مدیری ریسک کرد!

امیر برادران نویسنده «هیولا» درباره نقش های این مجموعه و ویژگی های آنها و همکاری با مهران مدیری صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار صبا، سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و پیمان قاسم‌خانی به‌عنوان سرپرست نویسندگان و امیر برادران نویسنده این سریال هستند.

«هیولا» قصه سقوط انسانیت و شرافت در گرفتاری‌های زندگی امروزی است؛ انسانیتی که حفظ آن به‌مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

امیر برادران که آخرین بار با سریال «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری کرده بود، این بار با سریال «هیولا» همراه تیم مدیری، قصه تازه‌ای را روایت کرده است. با او درمورد این کمدی گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*شما پس از سریال «در حاشیه» برای بار دوم در مجموعه «هیولا» با مهران مدیری همکاری داشته‌اید. درمورد این تجربه جدید بگویید.

-پس از پایان سریال «در حاشیه»، سینمایی «هزارپا» را همراه با دوستانم نوشتم. دست بر قضا اکران فیلم «هزارپا» همزمان با مرحله پیدا کردن فیلمنامه‌نویس برای مجموعه «هیولا» شد. آقای احمدی تهیه‌کننده و آقای مدیری در روز افتتاحیه فیلم «هزارپا» حضور داشتند و خوشبختانه فیلم مورد توجهشان قرار گرفت! از طرفی من سابقه همکاری با آقای قاسم‌خانی را داشتم و در اصل ورود من به عرصه نویسندگی از طریق او بوده است. آقای قاسم‌خانی هم که همیشه نسبت به من لطف دارند از حضورم استقبال کرده بودند و به این صورت بود که همکاری من با «هیولا» شروع شد.

*شخصیت «هوشنگ شرافت» در «هیولا» کسی است که برای ابتدایی‌ترین خواسته‌های زندگی‌اش می‌جنگد و تلاش می‌کند تحت هیچ شرایطی شرافت و وجدانش را زیرپا نگذارد. در مورد شکل‌گیری این کاراکتر بگویید.

-جامعه امروز ما دقیقا جامعه دویدن و نرسیدن است. آدم‌های زیادی هستند که مدام تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند، اما به حق‌شان نمی‌رسند، «هوشنگ شرافت» یکی از این آدم‌هاست! در ابتدا تاکید را بر زندگی گذشته او گذاشتیم و سعی کردیم نشان دهیم خانواده «شرافت» همیشه در پی حفظ شأن و شخصیت انسانی‌شان بوده‌اند، اما به هرحال ممکن است کسی روزی شکست بخورد و سقوط کند. ما نیاز داشتیم تا سقوط آدم شریفی را نشان بدهیم تا ماجرا دراماتیک شود.

کسی که واقعا شریف است اگر بشکند حرف‌های زیادی پشت این شکست وجود دارد وگرنه سقوط و شکست یک دلال یا آدمی که شیشه خرده دارد چیز دیدنی نیست. این بود که به سراغ قشر فرهنگی به‌عنوان یکی از شریف‌ترین اقشار جامعه رفتیم. انتخاب این قشر برای خودم هم جالب بود چون فرهنگی‌زاده هستم و جزییات و مشکلات این قشر را به‌خوبی می‌شناسم!

*بیشتر تجربیات نویسندگی شما در زمینه کمدی بوده است. آیا خودتان این فضا را بیشتر می‌پسندید یا این‌که پیشنهادها شما را به این سمت برده است؟

-کار من با پیمان قاسم‌خانی و از سریال «مسافران» آغاز شد و بعد هم «ساختمان پزشکان» و… . این مسیری است که من در آن قرار گرفته‌ام و واقعا دوستش دارم. فکر می‌کنم حالا که می‌توانم حتی لحظه‌ای مردم را بخندانم باید این کار را بکنم ضمن این‌که اگر بخواهم می‌توانم جدی و حتی تلخ هم بنویسم و در همین سریال «هیولا» اگر دقت کنید در بخش‌هایی این اتفاق می‌افتد ولی ترجیح می‌دهم بیشتر کمدی کار کنم و البته پیشنهادهایی که به من داده می‌شود هم بیشتر در این ژانر است.

*مهران مدیری سال‌هاست کمدی ساخته و سبک و سیاق خودش را دارد. به‌عنوان نویسنده چقدر در نگارش متن و پدیدآوردن اتفاقات و کاراکترها، قلم‌تان تحت تاثیر مهران مدیری قرار می‌گیرد؟

-مهران مدیری به‌طور کلی کاریزمای زیادی دارد و روی همه چیز در اطرافش تاثیر می‌گذارد. نکته خیلی مهمی که در مورد سریال «هیولا» وجود دارد این است که آقای مدیری از اول این سریال را به چشم دیگری نگاه می‌کرد. حس می‌کنم او نمی‌خواست داشته‌ها و گذشته‌اش را وارد کار «هیولا» کند. او در این اثر از بازیگران توانایی که سال‌ها باهم کارهای موفقی ارایه کرده بودند استفاده نکرد و دلیلش همین بود که می‌خواست نقاط مشترک «هیولا» و کارهای گذشته‌اش را به حداقل ممکن برساند! معمولا در کارهای قبلی ایشان یا زمان نامشخص بوده یا مکان! حتی در اثر برجسته‌ای مثل «پاورچین» که در زمان حال روایت می‌شد، آدم‌ها در جزیره خودشان زندگی می‌کردند. در سریال «هیولا» جامعه امروز را در فضای بسیار نزدیک به رئال نشان می‌دهیم که دست کارگردان را برای تیپ‌سازی و فانتزی می‌بندد! آقای مدیری با ساخت «هیولا» ریسک بزرگی کرد که فکر می‌کنم جواب داده است!

*شاید در مورد کاراکتر «هوشنگ شرافت» بیش از این‌که شرافت مانع رشد او شود حماقت می‌کند و با انجام ندادن برخی کارها جلوی رشد او گرفته می‌شود. در صحنه‌هایی کاراکتر دختر «شرافت» هم به او غر می‌زند و فکر می‌کند تصمیم‌های اشتباه پدرش مانع رشد خانواده شده است. خودتان به‌عنوان نویسنده چه نگاهی نسبت به این موضوع دارید؟

-اگر بخواهیم این‌طور به ماجرا نگاه کنیم پس من هم باید بگویم چون مادرم بعد از سی سال کار در آموزش و پرورش هنوز مستأجر است حتما اشتباه کرده است! دختر «شرافت» خواسته‌های کودکانه‌اش را که برگرفته از جامعه امروز است، بیان می‌کند. بین ما ایرانی‌ها خیلی باب است که وقتی یک جایی دور هم جمع می‌شویم همیشه از پدرانمان حرف می‌زنیم که زمینی داشته‌اند که اگر آن را نمی‌فروختند امروز قیمتی شده بود و دوست داریم خود را قربانی حماقتِ گذشتگان ببینیم! هر کسی براساس شخصیت خودش و شرایط زمانه تصمیم‌هایی می‌گیرد. «هوشنگ شرافت» و پدرانش هم نه‌تنها حماقتی نکرده‌اند بلکه اتفاقا رفتارهای درست اخلاقی را انجام داده‌اند.

*فکر می‌کنید نسل افرادی مثل «هوشنگ شرافت» هنوز وجود دارد یا منقرض شده‌اند؟

-به نظرم هنوز هم چنین افرادی هستند. دلخوشی همه ما در زندگی وجود همین آدم‌هاست. شاید ما با این افراد شوخی می‌کنیم یا روند زندگی‌شان را تغییر می‌دهیم، اما همگی در دلمان می‌خواهیم که آن‌ها شریف بمانند تا شرافت باقی بماند. گاهی به کارهایشان می‌خندیم و گاهی برایشان بغض می‌کنیم!

*پس از چند سال تجربه کار و حضور در پروژه‌های موفق، ایده‌ای برای کارگردان شدن دارید؟

-من از آن دسته نویسنده‌های خانگی هستم و فقط در این حد سر صحنه می‌روم که بازی‌ها و حال و هوای بعضی صحنه‌ها را ببینم. به این علت که تجربه کافی را در زمینه فیلمسازی ندارم البته قطعا دوست دارم این کار را بکنم و همه فیلمنامه‌نویسان دوست دارند روزی کاری بسازند و تمام پتانسیلی را که در ذهن‌شان دارند اجرا کنند، اما روزی به سمت فیلمسازی می‌روم که خیلی بیشتر از حالا این کار را بلد باشم.

*عنوان «هیولا» چطور برای این سریال انتخاب شد و فکر می‌کنید چه کسی در این مجموعه هیولای واقعی است؟

-فکر می‌کنم همه آدم‌ها در این سریال به‌نوعی هیولا هستند؛ «هوشنگ» کم‌‌کم تبدیل به هیولا می‌شود، «کامروا» هیولایی است که او را وسوسه می‌کند! «شهره» و مادر «هوشنگ» که او را تحریک می‌کنند تا هیولا شود و… وقتی انسانیت سقوط می‌کند هر کسی می‌تواند هیولا باشد. ما در مجموعه «هیولا» کار سختی داشتیم به این دلیل که با تلخ‌ترین موضوع عالم بشریت، سریال طنز ساختیم یعنی با سقوط انسانیت.

*گفته‌ای هست که دلتان بخواهد به گفت‌وگو اضافه شود؟

-من از مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی برای اعتمادشان تشکر می‌کنم و باید ادای احترام کنم به بازیگران سریال «هیولا»؛ فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، گوهرخیراندیش و… این‌ها هنرپیشه‌هایی هستند که هیچ احتیاجی به دیده شدن ندارند، اما نمی‌دانید چقدر برای نقش‌ها زحمت می‌کشیدند و پیگیر مسیر داستان و راکوردهای شخصیتی بودند تا نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنند! همین‌طور باید از مصطفی احمدی تهیه‌کننده مجموعه، تشکر کنم، او با این‌که در حرفه زیاد قدیمی نیست، بسیار پخته عمل کرد و باعث شد این گروه کم‌نظیر کنار هم قرار بگیرند و با همدلی کنار هم بمانند و قطعا در این مجموعه نقش بسزایی ایفا کرده است.

فاطمه رستمی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است