کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۶
سینماحقیقت در آینه صبا-8

کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌

کامران جاهدی از نگاه‌های شخصی مسئولان و نبود متخصص فنی در تیم داوری جشنواره سینماحقیقت انتقاد کرد.

کامران جاهدی مستندساز و تدوینگر که با ۴ فیلم از جمله پُرکارترین تدوین گران سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت به شمار می‌رود، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا و در واکنش به نام نبردن از او در لیست پُرکارترین تدوین گران این جشنواره گفت: در جشنواره امسال با تدوین فیلم‌های «سوسن در سحر می‌شکفد»، «پیرمرد و خواننده»، «مستشرق» و «دالیا» حضور دارم ولی با این حال در اخباری که تنظیم می شود، هیچ اسمی از من برده نمی‌شود. آیا واقعا این اتفاقی بوده است؟ خبری که از سوی جشنواره سینماحقیقت منتشر شده بود را به همراه متنی درباره بایکوت خبری خود در فضای مجازی و گروهی که از مسئولان سینماحقیقت هم در آن حضور دارند، قرار دادم. اما کوچک‌ترین واکنشی نشان ندادند.

وی افزود: بعد از مدتی، جایزه گرفتن و نگرفتن عادی می‌شود و تنها هیجان آن باقی می‌ماند اما این که برخی از آدم‌ها با برخوردهای شخصی مانع حضور تو شوند ناراحت کننده است. نباید فرقی بین من و دیگران باشد، نباید کسی که مسئول روابط عمومی جشنواره است چند نفر از همکاران ما را گزینش کند و اقدام به تهیه ویدیو از خود و آنها کند و در صفحه رسمی جشنواره منتشر کند! آیا این حرکات چیزی جز برخورد شخصی با افراد است؟ آیا مصداق بارز جهت دادن مدیران جشنواره به نتیجه این رویداد ملی و بین‌المللی نیست؟

این مستندساز و تدوینگر با اشاره به حضور نداشتن کارشناسان حوزه‌های مختلف برای داوری بیان کرد: متاسفانه در جشنواره‌های ایران بیشتر از طیف کارگردان یا تهیه‌کننده برای داوری دعوت می‌کنند و در حوزه فنی، داوری در تیم‌های داوری نداریم و به این ترتیب حق به حق‌دار نمی‌رسد زیرا تدوین یک بحث کاملا تخصصی است و کسانی با شناختی سطحی یا صرفا آکادمیک، صلاحیت داوری زحمات متخصصین این حوزه را ندارند.

تدوینگر مستند «A 157» ادامه داد: چرا یک آهنگساز باید تدوین مستند را داوری کند؟ قطعا این آهنگساز در حوزه خودش تخصص دارد و شاید صاحب رای و داوری باشد اما در جشنواره مستند نباید درباره تدوین قضاوت کند و حضور این افراد غیرمتخصص بر اساس رفاقت و سهم خواهی اداره می‌شود. در سالی که با مستند «A 157» در جشنواره حضور داشتیم این مستند در همه بخش‌ها به جز تدوین کاندیدا شد که در نوع خود بسیار شگفت آور بود!

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

محسن اسلام‌زاده: مستند را سینمای تجربی نمی‌دانم/ مستندسازها آدم‌های عادی نیستند

خاطره حناچی: بخشی از حقیقت را بیان کردم/ قصه دختران خارج شده از شبهِ خانواده

کارگردان مستند «دالیا» که در بخش خارج از مسابقه سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، در ادامه یادآور شد: در بخش کارآفرینی، فیلم‌هایی که مربوط به سال‌های گذشته است، حضور دارند که می‌شود گفت در دوره‌های قبلی بسیار خوب دیده شده‌اند و به نظرم بهتر بود تصمیم‌گیران جشنواره امکان دیده شدن را به فیلم‌های تازه می‌دادند. فیلم من دقیقا مرتبط با حوزه کارآفرینی بوده و کنار گذاشته شده است و در بخش خارج از مسابقه آن را نمایش خواهند داد.

جاهدی که بیشترین فعالیتش در حوزه مستند است، در این باره توضیح داد: تمام اجزای سینمای مستند به این امر واقف هستند که نزدیک به هفتاد درصد کار مستند روی تدوین می‌چرخد و متاسفانه تدوینگر خوب در سینمای مستند کم داریم. بعد از اولین کارهایی که در حوزه مستند انجام دادم دیگر سخت می‌توانستم سمت حوزه داستانی بروم.

تدوینگر مستند «صدای سکوت» ادامه داد: من امسال ۷ مستند خوب داشتم که چهار تا از آنها به جشنواره حقیقت رسیدند. از نظر شخصی لذت خلق در سینمای مستند را بیشتر دوست دارم زیرا تدوین در سینمای مستند بسیار پیچیده‌تر از سینمای داستانی است و لذت خلق را برای من که صرفا نفس سینما را دوست دارم صد چندان می‌کند.

کامران جاهدی در پایان درباره جشنواره سینماحقیقت گفت: بدون تعارف جشنواره سینماحقیقت را در دنیا می‌شناسند و به نظر من در دنیا اسمش از جشنواره فجر هم بزرگ‌تر است. اما متاسفانه یک طیف از آدم‌ها آنجا را مِلک شخصی می‌دانند. در صورتی که جشنواره متعلق به همه مستندسازها است و نمی‌توانیم آدم‌ها را با نگاه شخصی حذف یا از آنها جانب‌داری کنیم. از دبیر محترم جشنواره تقاضا می‌کنم در اصلاح این وضع که موجب کدورت و ناراحتی من و طیف وسیعی از همکارانم شده است، اقدام کنند. این آدم‌ها باید یا رفتار خود را اصلاح کنند یا عوض شوند. در نهایت اگر این برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی و این تیپ برخوردها حذف شود آینده بسیار درخشانی در انتظار سینماحقیقت خواهد بود.

کامران جاهدی مستندساز و تدوینگر که با ۴ فیلم جزو پُرکارترین تدوینگران سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت به شمار می‌رود از سال ۱۳۸۱ به شکل حرفه‌ای با عنوان دستیار تدوین فعالیتش را در سینما آغاز کرد و دستیار هایده صفی یاری و سامان سالور بوده است. در نزدیک به دو دهه فعالیت خود نیز جایزه‌هایی از جمله جایزه بهترین تدوین دوره سی‌ام جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره لاوان اربیل، جشنواره سلیمانیه و… را دریافت کرده است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است