«نمای نقره ای» به معرفی همه عوامل یک تیم سینمایی توجه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۱
آزاده شاهرخ‌مهر در گفتگو با صبا:

«نمای نقره ای» به معرفی همه عوامل یک تیم سینمایی توجه دارد

تهیه کننده برنامه تولیدی «نمای نقره ای» رادیو نمایش درباره بخش های مختلف این برنامه و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارایه داد.

آزاده شاهرخ‌مهر تهیه کننده برنامه «نمای نقره‌ای» که روزهای دوشنبه روی آنتن رادیو نمایش می‌رود، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره ایده شکل‌گیری این برنامه عنوان کرد: ما در رادیو نمایش در سه حوزه هنری موسیقی، سینما و تئاتر بیشتر از سایر حوزه های هنری کار می‌کنیم و برنامه می سازیم البته تئاتر هدف اول شبکه است و بیشتر برنامه‌های شبکه نیز نمایش محور یا به صورت تخصصی و یا نمایشی است.

وی ادامه داد: زمانی که حمیدرضا افتخاری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش انتخاب شد برای ارایه طرح در مباحث مختلف فراخوان داد. آن زمان من ایده یک مجله سینمایی در رادیو را داشتم و همیشه جای یک برنامه این چنینی را در رادیو به ویژه رادیو نمایش که به صورت تخصصی مبحث هنرهای نمایشی را پیگیری می‌کند، احساس می کردم. البته پیش از این برنامه‌هایی با موضوع سینما در رادیو فرهنگ و ایران و… نیز ساخته شده است اما ایده این مجله سینمایی متفاوت بود.

تهیه کننده «نمای نقره‌ای» با بیان اینکه این برنامه فیلم های روی پرده را از زوایای مختلف بررسی می کند، بیان کرد: ما در این برنامه صرفا به این موضوع فروش فیلم، بازی بازیگران و یا گیشه فروش توجه نمی‌کنیم. من با ساخت این برنامه قصد دارم در کنار تحلیل فیلم‌های روی پرده آن ها را از زاویه ای که آن فیلم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است مانند فیلمنامه ویژه و خاص آن، بازی بازیگران و…. بررسی کنم.

شاهرخ‌مهر که علاوه بر تهیه کنندگی این برنامه رادیویی آیتم های این برنامه را نیز می‌سازد، درباره بخش های مختلف این برنامه عنوان کرد: علاوه بر ارایه  اطلاعاتی از فیلم و کارگردان آن و بررسی فیلم‌ها از زوایای مختلف بخش دیگر برنامه آسیب شناسی درباره مردم و سینما است در این بخش به این مساله می‌پردازیم که چرا با وجود آن که فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود اما استقبال مردم مانند قبل نیست؟ چرا مردم با سینما قهر کردند و دلیل این قهر چیست؟ به چه دلیل متناسب با جمعیت تعداد مخاطبان کم شده و چرا سلیقه آن‌ها تغییر کرده و چه گونه می‌توان سلیقه مخاطب را تغییر داد؟

وی افزود: در حال حاضر ملاک و معیار این است که فیلمی خوب بفروشد در حالی که فیلمی که خوب می‌فروشد صرفا فیلم خوب نیست و فیلم‌هایی هم که خوب نمی فروشند صرفا بد نیستند. به همین دلیل آسیب شناسی می کنیم و توجه ما در این بخش بیشتر به تهیه کنندگان، سازمان سینمایی، سینما داران و کسانی است که با نمایش فیلم‌های سینمایی مرتبط هستند.

تهیه کننده «نمای نقره‌ای» با بیان اینکه مرور خبرهای سینمایی در هفته‌ ای که گذشت یکی دیگر از بخش های برنامه است، اظهار کرد: همچنین در این برنامه از منتقدانی که نظرهای مثبت و منفی نسبت به فیلم های روی پرده دارند، دعوت می کنیم تا دلایل خود را بگویند و بیوگرافی این منتقدان را نیز در برنامه مطرح می‌کنیم. پخش تکه‌هایی از فیلمی که درباره آن در برنامه صحبت می‌شود از دیگر بخش‌های برنامه است.

شاهرخ‌مهر همچنین درباره آیتم آخر نیز توضیح داد: در آیتم آخر عوامل سینمایی را نیز معرفی می کنیم. به عنوان مثال اگر مهمان ما یک تدوینگر در سینما باشد درباره تدوین یک فیلم در سینما با مردم صحبت می‌کنیم. این آیتم یک آیتم تخصصی و مهم است به دلیل آن که اکثر مخاطبان در حوزه هنرهای نمایشی خروجی کار را بازیگر می بینند و بقیه عوامل را که یک تیم هستند خیلی نمی شناسند و مناسب دیدم درباره وظایف یک صدابردار، صداگذار و تدوینگر و… در این برنامه صحبت کنیم.

وی درباره دلیل انتخاب محمود گبرلو برای اجرای «نمای نقره‌ای» گفت: گزینه‌های مختلفی برای اجرا این برنامه داشتیم که همه سینمایی بودند اما در نهایت با محمود گبرلو به توافق رسیدیم. او در گذشته اجرای برنامه «هفت» در شبکه سه را برعهده داشت که به نظر من این برنامه را به خوبی اجرا و مسایل را واقعا بی طرفانه بررسی می کرد که در «نمای نقره‌ای» نیز همین گونه عمل می‌کند.

تهیه کننده «نمای نقره ای» درباره چگونگی دعوت از مهمانان نیز بیان کرد:  دعوت از مهمانان بر عهده خود من  است و در کل کار سختی است. کسانی که در سینما فعالیت می‌کنند، قلق دارند و باید آن ها را متقاعد کرد. همچنین از آنجا که «نمای نقره ای» یک برنامه تولیدی است این اطمینان نیز باید بین دو طرف به وجود بیاید که حرف هایی را که مهمانان برنامه می گویند من با موضع خودم روی آنتن نفرستم و همان گونه باشد که آن‌ها گفته اند.

شاهرخ‌مهر در ادامه درباره بازخورد مخاطبان اظهار کرد: بازخورد برنامه خوب بوده است و اگر بخواهیم مخاطبان را به دو دسته عام و خاص تقسیم کنیمُ، هم مخاطبان عام علاقه‌مند سینما و هم مخاطبان خاص به دلیل اطلاع رسانی که در فضای مجازی توسط مهمانان دعوت شده به برنامه صورت گرفته است، این برنامه را دنبال می‌کنند و حتی برخی اظهار تمایل داشتند که به برنامه بیایند و صحبت کنند. همچنین به دلیل دیدگاه کارشناسانه و منتقدانه ای که در این برنامه وجود دارد شاید برخی از مخاطبان ترغیب شوند که فیلم‌ها را ببینند.

وی ادامه داد: سامانه پیامکی نیز برای شنوندگان برنامه در نظر گرفته شده است که می‌توانند در زمان پخش برنامه با ما در ارتباط باشند و درباره مهمانان برنامه نیز نظر بدهند. اکثر مخاطبان معتقدند که رادیو برای صبح و تلویزیون برای شب است اما اگر برنامه ای جذاب باشد مخاطب با برنامه همراهی می‌کند.

تهیه کننده «نمای نقره‌ای» در پایان اظهار کرد: برنامه سازی در رادیو و تلویزیون بسیار متفاوت است و شاید نشود این برنامه را با برنامه های سینمایی دیگر مانند «هفت» مقایسه کرد. در «نمای نقره ای» تلاش می‌کنیم که نگاهی بی طرفانه نسبت به فیلم هایی روی پرده داشته باشیم، نظرات شخصی خود را القا نکنیم و همچنین به منتقدان سمت و سو ندهیم. سعی ما این است که با بیان موضوعات مختلف در برنامه به نتیجه ای برسیم که باعث شود مردم بیشتر به سینما بروند.

«نمای نقره ای» دوشنبه ها با اجرای محمود گبرلو و به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر، ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو نمایش پخش می شود و علاقه مندان می توانند پس از پخش این برنامه برای دریافت فایل کامل آن به سایت رادیو نمایش مراجعه و در قسمت جدول پخش این برنامه را دانلود کنند.

برنامه ها و نمایش های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف ۵و۱۰۷ مگاهرتز بشنوید.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است