بازیگر فیلم های فلینی و آنتونیونی درگذشت/ وداع با هنرمند ایتالیایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵

بازیگر فیلم های فلینی و آنتونیونی درگذشت/ وداع با هنرمند ایتالیایی

والنتینا کورتس بازیگر بزرگ سینمای ایتالیا که در فیلم های کارگردان های مطرحی چون فلینی، آنتونیونی و تروفو کار کرده بود، در 96 سالگی درگذشت.

به گزارش صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، والنتینا کورتس بازیگر نامزد جایزه اسکار ایتالیایی روز چهارشنبه ۱۰ جولای در ۹۶ سالگی در شهر میلان از دنیا رفت.

کورتس که سال ۱۹۲۳ بدنیا آمد در دهه ۴۰ میلادی یکی از زنان نقش اصلی سینمای ایتالیا بود. او نخستین بار برای بازی در فیلم «شام دلقک» ساخته آلساندرو بلازتی به شهرت رسید.

وی پس از کسب شهرت بین المللی با فیلم بلازتی در نقش های فانتین و کوزت در نسخه ایتالیایی «بینوایان» در سال ۱۹۴۸ با مارسلو ماسترویانی جوان بازی کرد.

پس از موفقیت «بینوایان» کورتس در «کوهستان شیشه ای» محصول بریتانیا بازی کرد. وی بعدها در شمار زیادی فیلم آمریکایی نیز نقش آفرینی کرد که از مهم ترین آنها می توان به «کنتس پا برهنه» ساخته منکیه ویچ اشاره کرد.

کورتس بعدها در سینمای اروپا فعالیت خود را ادامه داد و در فیلم های «رفیقه ها» آنتونیونی، «جولیتا ارواح» فلینی، «برادر خورشید، خواهر ماه» زفیرلی و همینطور «عیسی ناصری» و «گنجشک» دیگر آثار زفیرلی نقش آفرینی کرد.

کورتس در سال ۱۹۷۵ برای بازی در فیلم «روز برای شب» ساخته فرانسوا تروفو نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد که البته جایزه را در اسکار به اینگرید برگمن ستاره بزرگ سینمای جهان در فیلم «قتل در قطار سریع السیر شرق» واگذار کرد.

کورتس برای فیلم تروفو نامزد گلدن گلوب نیز شد و البته جایزه بفتا را کسب کرد.

در سال ۲۰۱۷ در جشنواره فیلم ونیز از کورتس با مستند «دیوا» ساخته فرانچسکو پاتیرنو که درباره زندگی وی بود، تجلیل شد.

محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است