آیین یادبود فرامرز پایور برگزار می‌شود/ نمایش فیلم مستند و رونمایی از کتاب «پاییز» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳

آیین یادبود فرامرز پایور برگزار می‌شود/ نمایش فیلم مستند و رونمایی از کتاب «پاییز»

آیین یادبود استاد فرامرز پایور نوازنده فقید موسیقی ایرانی روز دوشنبه 18 آذرماه، در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اشراق، آیین یادبود استاد فرامرز پایور با عنوان شب «پرنیان» با حضور و سخنرانی استادان موسیقی حسن ناهید، ‌مجید کیانی و رضا شفیعیان، روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۱۹ با همکاری موسسه فرهنگی هنری پایور در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

در این برنامه از کتاب «پاییـز» قطعاتی برای سنتور به یاد فرامرز پایور تالیف حسین همت‌آبادی رونمایی می‌شود و قطعاتی از این آلبوم نیز توسط گروه موسیقی سیمرغ اجرا می‌شود.

همچنین فیلم مستند حاصل عمر زندگینامه‌ فرامرز پایور با حضور کارگردان فیلم حامد دلفی نیز به نمایش درمی آید.

فرامرز پایور ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. وی در سن ۱۷ سالگی آموزش موسیقی را نزد ابوالحسن صبا آغاز کرد و ظرف مدت شش سال ردیف موسیقی را فراگرفت.

در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و موفق به کسب دانشنامه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه کمبریج شد. پایور نزد استادانی مانند عبدالله دوامی، موسی معروفی، نورعلی خان برومند به فراگیری ردیف درویش خان و ردیف میرزا عبدالله پرداخت و هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس امانوئل ملیک اصلانیان آموخت.

فرامرز پایور بیش از هزار و پانصد اجراى گروهی و فردى روى صحنه‌هاى داخل و خارج از کشور داشته است.

شهرناز، پرنیان، ضرباهنگ، شهرآشوب، دلنواز، کرشمه، پریزاد و… از جمله آلبوم‌های پایور است.

وی همچنین تالیف‌هایی مانند دستور سنتور ۱۳۳۵، سی قطعه چهار مضراب برای سنتور ۱۳۵۱، هشت آهنگ اجرای سنتور ۱۳۵۷، گفتگو ۱۳۵۸، دوره چپ‌کوک ردیف استاد صبا ۱۳۵۹، فانوس ۱۳۶۱، رنگ شهرآشوب ۱۳۶۳، ردیف ابتدایی ۱۳۶۷، رهگذر (دونوازی برای سنتور و فلوت) ۱۳۶۸، ردیف و تصانیف استاد دوامی ۱۳۷۵ و مجموعه پیش‌درآمد و رنگ ۱۳۷۷را در کارنامه فعالیت‌های هنری خود دارد.

فرامرز پایور در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد به دلیل سکته‌ مغزی از ادامه فعالیت‌های هنری بازماند و سرانجام  روز ۱۸ آذر ۱۳۸۸ بر اثر حمله شدید مغزی درگذشت.

علاقه‌مندان به هنر موسیقی برای حضور در این برنامه می‌توانند در تاریخ اعلام شده به فرهنگسرای اشراق واقع در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است