نصرت کریمی استاد زیبا زندگی کردن بود/ بدرقه «آقاجان» تا خانه ابدی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰

نصرت کریمی استاد زیبا زندگی کردن بود/ بدرقه «آقاجان» تا خانه ابدی

پیکر نصرت کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز روز شنبه 16 آذرماه به سمت قطعه هرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مراسم تشییع پیکر نصرت کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز صبح روز شنبه ۱۶ آذر ماه  از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم مازیار میری، شیوا ابراهیمی، بهمن فرمان آرا، خسرو سینایی، همایون اسعدیان، پوری بنایی، سعید پورصمیمی، اسماعیل محرابی، سیف الله صمدیان، علیرضا شجاع نوری، داریوش فرهنگ، ستاره اسکندری، سیروس الوند، مهرداد اسکویی، رویا تیموریان، مرضیه برومند و…..حضور داشتند.

در آغاز این مراسم، مهرداد اسکویی مستندساز و داماد نصرت کریمی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، متنی را به مناسبت درگذشت این هنرمند خواند.

سینایی: نصرت کریمی استاد زیبا زندگی کردن بود

خسرو سینایی اولین سخنران این مراسم بود که به دعوت مهرداد اسکویی روی صحنه آمد و عنوان کرد: امروز اینجا به یاد نصرت کریمی گرد هم آمده ایم. نصرت کریمی استاد زندگی بود. او می دانست هنر برای زیبا زندگی کردن و زندگی را زیبا کردن بهترین ابزار است. اگر فیلم نمی ساخت یا بازیگری نمی کرد به مجسمه ها و صورتک های زیبایی که می ساخت، عشق می ورزید. اگر مجسمه نمی ساخت، تدریس می کرد و اگر تدریس نمی کرد در هر محفلی بود گرما می بخشید. کتاب می نوشت و اگر همه این ها نمی شد کاکتوس پرورش می داد و به آنها عشق می ورزید. کریمی استاد زیبا زندگی کردن و هنرمند و انسان خردمندی بود. کریمی از نخبگان فرهنگ و هنر سرزمین ما بود که متاسفانه سال های دراز روح خلاق و سازنده اش از ما دریغ شد و نتوانستیم از آن بهره بگیریم و امروز اینجا دور هم جمع شدیم که جسمش را با عشق و احترام به ابدیت بسپاریم.

مرضیه برومند: طنز را از نصرت کریمی آموختم

مرضیه برومند شاگرد نصرت کریمی در ادامه مراسم در سخنانی بیان کرد: من در ذهن و خاطراتم از نصرت کریمی استاد خودم سرشارم. چه بخت بلندی داشتم که شاگرد ایشان بودم در دانشگاه و از ایشان بسیار آموختم، بعدها با هم تئاتر کار کردیم و در آثار عروسکی و غیر عروسکی من ایشان حضور داشت. من طنز را از ایشان آموختم. طنزی که از طنز امروز بسیار بسیار متفاوت است. آثار نصرت کریمی در تمام عروسک های ما هست. سال ها ما همراه ایشان بودیم و ایشان همراه ما بود. فکر نمی کنم هیچ قدرتی بتواند حضور یک انسان بزرگ را در ذهن ما از یاد ببرد.

آغداشلو: سکوت و انزوای هنرمندان در سال های پایانی عمرشان، هشدار تنهایی آدمهاست

آیدین آغداشلو دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی درباره این هنرمند فقید اظهار کرد: اینجا مجال آن نیست که درباره شخصیت ایشان صحبت کنیم اما شاید بشود اشاره مختصری کرد و لازم است. چرا که مساله، مساله مرگ هنرمند مشهور نیست. مساله تنهایی ما است و باید این هشدار را جدی بگیریم. با این اتفاقاتی که می افتد حق است نگاه کنیم که چگونه زندگی کرده است و چه به او گذشته است. مساله باید این باشد که ما داریم خاطرات و حافظه را از دست می دهیم. اگر این افراد هنرمند سال های پایانی خود را در سکوت و انزوا گذرانده باشند این هشدار است برای ما و اتفاق تلخی است و ما حافظه تاریخی و نقطه اتکا خود را از دست می دهیم و در لحظه نمی فهمیم چرا که کم کم این اتفاق می افتد. نمی دانم چه قدر به این موضوع توجه داریم اما غم انگیز است برای بازماندگانی که نمی دانند چه اتفاقی برای آن ها می افتد. نصرت کریمی دوره انزوای خود را با آرامش و وقار گذراند.

داریوش فرهنگ: نصرت کریمی چرا باید ۴۰ سال از هنر دور نگه داشته شود؟

داریوش فرهنگ دیگر سخنران این مراسم بود که پشت تریبون ایستاد و گفت: این روزها کار ما شده است بیاییم خانه سینما و درباره از دست رفتگان مان صحبت کنیم. نصرت کریمی چه کرد که اینگونه به او جفا شد تا ۴۰ سال از هنر دور باشد، مردی که از او هنر می بارید. همه می دانیم اولین باری که دوبله از ایتالیا آمد، نصرت کریمی هم از پای ننشست. چه کسی است که نصرت کریمی را نشناسد. نصرت کریمی خاص بود و چه می شود گفت از جفایی که به او شد اما نگذاشت فرسوده شود و کار کرد. منش و روش نصرت کریمی را کسی از یاد نمی برد. او گشاده دل و گشاده دست بود. من از خانه سینما تقاضا می کنم در حیات همکاران ما از من بخواهند که بیایم صحبت کنم نه زمانی که فوت کردند.

رویا تیموریان: نصرت کریمی استادی خلاق بود

رویا تیموریان بازیگر سینما نیز که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی اظهار کرد: من شانس این را داشتم که در دانشکده هنرهای دراماتیک دو ترم شاگرد ایشان بودم. برای دخترانم تعریف کردم که نصرت کریمی استادی بسیار خلاق بود و من خاطرات بسیار خوبی از ایشان دارم. به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت می گویم و امیدوارم شاهد روزهای بهتری داشته باشیم. من به نمایندگی از علیرضا مجلل و سعید شریفیان هم اینجا هستم که پیام تسلیت آن ها را به خانواده کریمی برسانم.

در ادامه مراسم مهرداد اسکویی از اردشیر صالح پور دعوت کرد تا پیام یونیمای ایران را قرائت کند.

امیریوسفی: امروز با دو عزا روبرو هستیم

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه این مراسم بیان کرد: ما امروز با دو عزا روبرو هستیم یکی عزای از دست دادن هنرمند بزرگ و دیگری آن که از دست دادن کسی که ۴۰ سال نتوانست و نگذاشتند ایشان کار کند. پایان صحبت های خودم را با این جمله در پایان اولین فیلم سینمایی ایشان تمام می کنم که می گفت خوش باشید.

امیر سحرخیز که به نمایندگی از انجمن انیمیشن ایران در مراسم حضور داشت، تصریح کرد: درباره ابعاد مختلف شخصیت استاد صحبت شد اما شاید به بخش مهم انیمیشن توجه نشد. ما سال گذشته در جشن مستقل که برگزار کردیم، تلاش کردیم یک بزرگداشت برای استاد بگیریم اما نتوانستیم ایشان را در مراسم داشته باشیم و افسوس خوردیم چراکه می خواستیم فیلم های انیمیشن ایشان را به نمایش بگذاریم. متاسفم که ما از یادگیری مستقیم ایشان محروم بودیم.

ماندانا کریمی: پدرم می گفت اگر مادرم نبود، ۱۰ سال پیش از دنیا رفته بود

در ادامه مراسم ماندانا کریمی فرزند نصرت کریمی در سخنانی عنوان کرد: او یک عمر عاشقانه و هنرمندانه زیست و هرگز اهل شکوه و شکایت نبود. هر وقت می پرسیدیم حالت چه طور است؟ می گفت خوب نیستم عالی ام. مادرم که خود نقاش و انیماتور است بیش از ۵۰ سال نه تنها همسر بلکه همراه و رفیق و همکار پدرم بود. پدرم می گفت اگر ایشان نبود من ۱۰ سال پیش از دنیا رفته بودم. پدر همیشه مرد را شاد می خواست و همیشه در پایان فیلم هایش می گفت خوش باشید. خوش باشید.

مازیار کریمی پسر نصرت کریمی نیز بیان کرد: از مادرم ممنونم که همراه پدرم بود و تشکر می کنم از همکاران ایشان که امروز برای بدرقه اش آمده اند.

بابک کریمی پسر دیگر این هنرمند فقید نیز در سخنانی بیان کرد: پدر بدون نصیحت کردن به ما درس می داد و ما بسیار از او آموختیم. پدر هیچ وقت یک مانع را مانع نمی دید و مانع برایش انگیزه بود که راه جدیدی پیدا بکند. خودش برای موانع زندگی اش متاسف نشد چرا که راهش را برای بهتر شدن پیدا کرد.

مهرداد اسکویی: نصرت کریمی از من می خواست از ایران نروم

در ادامه مهرداد اسکویی گفت: عباس جوانمرد، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد و بهرام بیضایی و دیگر دوستان نیز پیام تسلیت فرستادند. نصرت کریمی همیشه به من می گفت از این کشور نرو. اینجا خانه و خاک ماست. اگر دلت گرفت برو بازار تهران و در کوچه ها قدم بزن. اما نرو. چرا که شما قصه گوی مردم هستید.

صورتک هایی که به دنبال موزه می گردند

اعرابی رییس مرکز پناه نیز در سخنانی اظهار کرد: ما دوستانی بودیم که در روزهای سخت همراه هم بوده ایم و امروز از ایشان خداحافظی نمی کنیم. صورتک های ایشان هرکدام معنایی دارد و آرزوی ایشان بود که از صورتک هایش یک موزه درست شود. تعدادی از این صورتک ها دست ماست که حاضریم آن را به موزه بدهیم.

منوچهر شاهسواری رییس خانه سینما که سخنران پایانی این مراسم بود، در سخنان خود اظهار کرد: سینمای ایران و هنرمندان ایران و فرهنگ و هنر محل گفتگو، عرضه و خلاقیت است. نصرت کریمی با همه آنچه که بود و نبود امروز با عشق و علاقه تشییع می شود. هنرمندان زندگی دوست هستند و هیچ کس نمی تواند آن ها را از لمس کنندگان آثارشان محروم کند. نصرت کریمی بر ما ببخش هر کسری که از سوی ما بود. به شادمانی رفتی و به یادگار گذاشتی فرزندان هنرمند خود را.

در پایان این مراسم، پیکر نصرت کریمی روی دوش دوستداران و همکارانش به سمت قطعه هنرمندان مشایعت شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است