آثار ایرج اسکندری را در گالری آرت سنتر مرور کنید/ سنت چونان گفتمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۶
پیشنهاد آخر هفته؛

آثار ایرج اسکندری را در گالری آرت سنتر مرور کنید/ سنت چونان گفتمان

نمایشگاهی از آثار ایرج اسکندری روز جمعه 15 آذرماه در گالری آرت سنتر برپا می شود.
به گزارش خبرگزاری صبا، نمایشگاهی از آثار نقاشی ایرج اسکندری که مروری بر آثار این هنرمند در طول دوره های مختلف است، روز جمعه ۱۵ آذرماه ساعت ۱۶ در گالری آرت سنتر گشایش خواهد یافت.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم هادی راشد آمده است: «نقاشی مدرن در ایران با دگرگونی نگرش به سنت، تولدی دیگر آغاز کرد. سنت هم‌چون چارچوبی از پیش نهاده، خلاقیت فردی را بر نمی‌تافت. تولد سوژهٔ خودفرمان، مستلزم گذار از انگارهٔ کلیتِ سنت، تمرکززدایی از آن، نفی حاکمیت آن بر همهٔ جنبه‌های زیستِ هنری و سرانجام درک سنت چونان گفتمان بود.
درک سنت هم‌چون گفتمان، نه تنها شیوهٔ شکل‌گیری، بل سازه‌های درونی آن را در ستیز با یک‌دیگر آشکار می‌کند. از این دیدگاه، سنت هم شکل‌دهنده است و هم شکل‌پذیر؛ هم سازنده است و هم دربردارندهٔ نیروی ویران‌گر.
سنت چونان گفتمان، هنگامی که نیروی ویران‌گر خود را برای ساختی دوباره آزاد می‌کند، مجالی فراهم می‌آورد که تجربه‌های فردی – برآمده از سنت‌های گوناگون – در نظمی دیگر از نو ساخت یابند، تا نوآوری در پیوند با ریشه‌ها، چهره گشاید.
دو رویهٔ نگرش به سنت، بازبستهٔ یک‌دیگرند. تولد نقاشی مدرن ایران تنها آن لحظه‌ای نبود که نخستین هنرمند به شکستن سنت و درکی دگرگونه از آن دست یافت، بل این لحظه هنگامی فرا رسید که نخستین بیننده، با آگاهی از کارکرد نیروهای شکل‌دهنده و شکل‌پذیرندهٔ سنت، در برابر پردهٔ نقاشی بازایستاد و دریافت که: جور دیگر باید دید …»

ایرج اسکندری متولد ۱۳۳۵ و دانش آموخته نقاشی و دارای دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. اسکندری علاوه بر فعالیت حرفه ای خود به عنوان نقاش و مجسه ساز، سالها در زمینه آموزش هنر و مدیریت هنری نیز حضور فعال داشته است.

ریاست دانشکده‌های هنر، مدرس دانشکده‌های هنر، مدیریت گروه‌های آموزشی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه «آورد»؛ داوری، دبیری و عضویت در شورای سیاست‌گذاری ده‌ها جشنواره و رویداد هنری از جمله این مسئولیت هاست.

وی همچنین در نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از ایران آثارش را به نمایش گذاشته داشته است و برخی آثار وی در موزه‌های دولتی و شخصی نگه‌داری می‌شوند.

نقشه برجسته میدان انقلاب اسلامی(۱۳۸۶ ـ ۱۳۶۱) و نقاشی دیواری میدان فلسطین از جمله آثار این هنرمند در سطح شهر تهران است.

نمایشگاه آثار ایرج اسکندری تا سه شنبه ۲۶ آذر  در گالری آرت سنتر به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲۰:۳۰ دایر است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است