«ابرانسان» چراغ‌های گالری گلستان را خاموش می کند/ آثاری ملهم از بارنی و پولاک | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵

«ابرانسان» چراغ‌های گالری گلستان را خاموش می کند/ آثاری ملهم از بارنی و پولاک

نمایشگاه «ابرانسان» که این روزها در گالری گلستان برپاست، هر شب نیم ساعت چراغ این گالری را خاموش می کند.

به گزارش خبرگزاری صبا، این روزها اینستالیشن، پرفورمنس، عکس و چیدمان روی آیینه مهدی منصوری لحظات متفاوتی در گالری گلستان پدید آورده است، از جمله این که هر شب ساعت ۷ عصر چراغ های گالری گلستان برای نیم ساعت خاموش می شود.

«ابر انسان» عنوان تازه ترین مجموعه آثار مهدی منصوری است، او که عکاس شناخته می شود در سال های اخیر از رسانه معاصر عکس برای خلق مدیوم های تازه بهره می برد و با تجربه گرایی آثاری را می آفریند که سخت بتوان آنها را در دسته بندی های هنری جای داد. از همین رو مجموعه «مادام باتر فلای» او که سه سال پیش در همین گالری گلستان به تماشا بود از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سبک منحصر به فرد ثبت شد.

منصوری در تجربه تازه اش، اینستالیشنی دارد که در ویترین گالری گلستان چیدمان شده و هر شب ساعت ۷ چراغ های گالری گلستان به مدت نیم ساعت خاموش می شود تا این اثر که روایتی معناگرا از کهکشان ابر انسان است به چرخش و گردش درآید.

اما آنچه در بدو ورود توجه مخاطبان را جلب می کند، حضور شخصیت های شناخته شده در عکس و چیدمان های این هنرمند جوان است. لیلی گلستان، علیرضا سمیع آذر، الناز شاکردوست، پویا آریانپور، صنم حقیقی، حوری قویمی … البته فیگور این شخصیت ها چنان در فرم آثار غرق است که مخاطب برای یافتن هر یک باید در هر اثر جستجوگری کند.

مهدی منصوری در بخش هایی از بیانیه نمایشگاه ابرانسان نوشته است: «سال ۲۰۲۱ لئو در مقام یک شمن ظاهر می‌شود…اتفاق‌های عجیب و غریب و دوبار تجربه نزدیک به مرگ او را به این مرحله از زندگی‌اش رسانده است. او تبدیل به ابر انسانی شده است که نه زن است و نه مرد. نه حیوان است و نه انسان وار ولی در عین حال از تمام توانایی‌های آن‌ها برخوردار است. پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی او را تبدیل به موجودی نامیرا کرده که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارد اما همچنان عواطف و احساساتش همچون تاثیر سیارات بر زمین بر قلب او حاکم هستند و هر لحظه با انعکاسی تازه نقشی جدید خلق می‌کنند. او با این سیارات محصور شده است که گویا اگر بتواند فراسوی این احساسات و افکار را ببیند آگاه می‌شود که نظاره‌گر خویشتن است…»

او در تکمیل این مفهوم می گوید: ابر انسان را با الهام از رویکرد هنری متیو بارنی و جکسون پولاک خلق کردم. درونمایه آثارم در خصوص دغدغه‌های ازلی مثل عشق، مرگ و تمام چیزهایی است که انسان‌ با آن درگیر است و او را به چالش می‌کشد، در عین حال این آثار بشارت می دهد انسان می‌تواند به حدی برسد که قائم به ذاتش باشد.

وجه اشتراک همه آثار مهدی منصوری در ابرانسان، استفاده از آیینه است. این اشتراک حتی در رابطه با گوی هایی که با رنگ های مختلف آرایه شده اند و در ویترین گالری گلستان خودنمایی می کنند، هم به چشم می خورد. گوی هایی که بستر روایت اینستالیشن هستند و روی آن ها آثاری از رنگ های مختلف دیده می شود. یک شمع نیز در لا به لای گوی ها روشن است.

مهدی منصوری در رابطه با این گوی ها می گوید: بعضی از این گوی ها را یک ساعته آماده کردم اما بعضی دیگر را ماه ها طول کشید تا بتوانم آماده کنم و رنگ ها را روی آن ها قرار دهم.

در قسمت دیگری از نمایشگاه تابلویی با نام «تعادل» به چشم می خورد که در این اثر دو نفر دیده می شوند که روی زمین وارونه خوابیده اند و گوی های آینه ای مشکی در دست دارند. در تابلو دیگری با عنوان زایش، دو نفر جنین وار در خود مچاله شده اند و باز هم گوی های آینه ای را در آغوش گرفته اند و چهره مانکنی هم در میان تصویر به چشم می خورد و اطراف اثر به طرحی از موزاییک های سنتی مزین است. بستر آیینه ای تمام آثار سبب می شود مخاطب خود را در متن هر اثر ببیند که همین چالش تازه ای برای او می آفریند.

مهدی منصوری درباره ایده به کار بردن آیینه در آثارش بیان کرد: آینه همیشه در کارهایم بوده است، زیرا آن را دوست دارم و برای من مفهوم زیادی دارد. وقتی آدم‌ها روبروی همدیگر قرار می‌گیرند هم مانند آینه هستند. مولانا می‌گوید بهترین کاری که یک دوست می‌تواند بکند این است که صاف و بدون قضاوت و حسادت جلوی شما بایستد تا یک آینه بشود که شما خودتان را ببینید. در آثار من همه تصویرها روی آینه است و وقتی تصویرها پاک شود آینه می‌ماند که مهمترین موضوع برای من همین است.

او درباره فیگورهایی که از شخصیت های مختلف در آثارش بهره برده است، اظهار کرد: این مجموعه برگرفته از افرادی است که روی من تاثیر گذاری زیادی داشته اند.

منصوری درباره روح تجربه گرایش در خلق آثاری هنری و مبحث خلاقیت عنوان کرد: به نظر من خلاقیت فی البداهه می آید و هنر چیزی جز آفرینش مداوم نیست. زمانی که هنرمند سعی می کند فکر نکند و دریافت داشته باشد، این دریافت ها انگار از جای دیگری، بیرون از وجود هنرمند می آیند و گرنه اگر آن چیزی باشد که درون هنرمند وجود دارد، دیگر نمی توان نام آن را خلاقیت گذاشت. مثل اینترنت که به یک شبکه ای وصل می شوید و اطلاعات را دریافت می کنید، خلاقیت هم همین است، حالا اینکه بتوانی خودت را در این لحظه نگهداری هنر می خواهد و به نظر من هنرمند یعنی همین، هر انسانی که بتواند خودش را در این لحظه نگه دارد به نوعی هنرمند است.

این هنرمند همچنین یادآور شد: ساخت این مجموعه سه سال زمان برده است، یعنی از سال ۹۵ که آخرین نمایشگاهم برگزار شد، تا کنون در حال ساخت این مجموعه بوده ام.

لیلی گلستان: آینده درخشانی برای مهدی منصوری پیش بینی می کنم

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان درباره تفاوت آثار مهدی منصوری نسبت به سایر هنرمندان گفت: تفاوت او با دیگران در نوآوری در کارهای اوست که توانسته است سبکی را ابداع کند که پیش از این به این صورت وجود نداشته است.

وی درباره نمایشگاه اَبَر انسان اظهار کرد: آثار خیلی خوبی بوده است که برایش نمایشگاه گذاشته ام. این نمایشگاه را خیلی دوست دارم چون در آن فکر و ایده وجود دارد و بسیار هم خوب اجرا شده است.

گلستان درباره دورنمای فعالیت های هنری این هنرمند بیان کرد: این هنرمند چند سال است که با من کار می کند و هر بار بهتر از دوره قبل کار کرده و پیشرفت محسوس داشته است. هنرمندی است جستجو گر و با انگیزه و پر شور  که خوب می خواند و بسیار می پرسد. من در کمتر جوانان هنرمند این کنجکاوی و شور را می بینم و  دورنمای درخشانی برایش پیش بینی می کنم.

مدیر گالری گلستان در پایان درباره تفاوت نمایشگاه ابر انسان مهدی منصوری با نمایشگاه قبلی او «مادام باتر فلای» اظهار کرد: نمایشگاه های های قبلی همه عکس بودند اما همان عکس ها هم متفاوت بودند و نوآوری های زیادی در آن ها دیده می شد.

نمایشگاه «ابر انسان» مهدی منصوری تا چهارشنبه سیزدهم آذر ماه در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ دایر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است