فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۶
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-1

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

فرزاد خوشدست کارگردان «خط باریک قرمز» درباره این فیلم و کارهای آینده خود توضیحاتی ارایه کرد.

خط باریک قرمز

فرزاد خوشدست نویسنده و کارگردان مستند بلند «خط باریک قرمز» بعد از حضور هفته گذشته‌اش در بین پنج نامزد نهایی آسیاپاسیفیک استرالیا و فستیوال‌های پوسان کره جنوبی و جشنواره جهانی فیلم فجر تهران و همچنین دریافت جایزه نت‌پک (استعدادبرتر آسیایی) حالا در سیزدهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت حضور دارد.

خوشدست در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این فیلم گفت: «خط باریک قرمز» سایکودرامی ۹۰ دقیقه‌ای است که مهرماه ۹۶ شروع شد و اواسط بهمن همان سال به اتمام رسید و تقریبا اواخر سال گذشته توزیع آن شروع شد و جوایز متعددی تاکنون دریافت کرده است.

خوشدست درباره ایده ساخت این فیلم توضیح داد: «خط باریک قرمز» از پنج سال پیش در زندگی من شروع شد. زمانی که در قرچک ورامین مشغول ساخت «زنی که نام ندارد» بودم که فیلمی موفقیت آمیز هم بود. در زندان زنان، زنی بود که از سیزده سالگی به زندان افتاده بود و به دلیل اختلالات روانی خشونت زیادی داشت. در روزهای آخر کار نزد من آمد و گفت ای کاش شما همچنان کار داشته باشید و من بتوانم جلوی دوربین شما بیایم چون با این کار حالم خوب می‌شود و دیگر نیازی به قرص خوردن ندارم.

وی ادامه داد: وقتی با مرحوم عباس کیارستمی که در آن کار مشاور من بودند، درباره این اتفاق صحبت کردم خیلی برایشان جالب بود و گفتند می‌توانی این کار را ادامه بدهی و به جایی برسی که دیگر دیوار زندان تنگ نباشد. تصمیم گرفتم به کانون بروم و سایکودرامی را برای زندانیان انجام بدهم و به این نتیجه رسیدم که درام تا چه اندازه می‌تواند به درمان اختلالات و… کمک کند.

کارگردان «خط باریک قرمز» درباره انتخاب اسم این فیلم و مشابهت آن با رمان «خط باریک سرخ» و فیلم «خط باریک سرخ» به کارگردانی ترنس مالیک توضیح داد: اسم فیلم، پیشانی آن است. معنی این دو جمله در انگلیسی متفاوت است. آن خط باریک سرخ در حقیقت خطی است که تعیین کننده مرز است اما این اسم  خط باریک قرمز انتخاب ما شاید اساسا خطی وجود نداشته باشد و بیشتر بار حسی و محتوایی دارد و اشاره به جرمی است که بچه ها انجام می‌دهند.

وی با اشاره به انتخاب اسم فیلم توسط بچه‌های مجرم بیان کرد: ما خط چین‌های زرد رنگی داخل صحنه گذاشته بودیم، درست مثل خط چین‌هایی که در صحنه وقوع جرم وجود دارد و بچه‌ها داخل آن جلوی دوربین قرار می‌گرفتند. وقتی راش‌های ضبط شده را می‌دیدم یکی از همین بچه‌ها گفت «برم پشت خط باریک قرمز بایستم!» و آنقدر این جمله برایم جالب بود که اسم فیلم را عوض کردم. همچنین در بین دیالوگ‌های فیلم هم جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید: «فرق من و شما یه خطِ، خط باریک قرمز…»

راه اندازی دانشگاهی موقت برای بچه های کانون اصلاح و تربیت

کارگردان «زنی که نام ندارد» درباره انتخاب بازیگران نیز اظهار کرد: در حقیقت ما دانشگاهی درست کردیم که بچه‌ها در این پنج ماه بتوانند از آن استفاده کنند و به همین منظور از این بازیگران که هر یک در زمینه خود متخصص هستند، استفاده کردیم.

خوشدست با اشاره به برون ریزی این کودکان برای تغییر و بازیگری گفت: پیش از حضور هرکدام از بازیگران، بخشی از کارهایشان را روی پرده برای بچه‌ها به نمایش می‌گذاشتیم تا حضور آن فرد برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد و متوجه این شوند که شخصی که مقابلشان قرار می‌گیرد با آن شخصی که روی پرده دیدند، متفاوت است و بدانند چیزی که الان به خاطرش در این مکان حضور دارند خود واقعیشان نیست. نقش بدی بوده که آن را درگذشته انجام داده‌اند و باید حالا نقش خوبی بازی کنند.

این نویسنده و کارگردان ضمن قدردانی از حضور تمام بازیگران خود، مطرح کرد: همه دوستان در این پنج ماه زحمت بسیاری کشیدند به ویژه هنگامه قاضیانی که تنها خانمی بود که وارد این فضای خشن و سخت با نوجوان‌های در سن بلوغ شد و با ورودش اتمسفر فضا شکسته می‌شود که بیننده هم می‌تواند متوجه این اتفاق شود.

کارگردان «نگاه خیره» درباره لزوم مدرسه سایکودرام گفت: یکی از داوران آلمانی به من گفت که ۳۵۰۰ مدرسه سایکودرام رسمی در آلمان وجود دارد که طبیعتا این امر باعث کم شدن خشونت و درصد جرم و زندانیان می‌شود.

پیشنهاد «خط باریک قرمز» راه اندازی مدرسه سایکودرام است

وی ادامه داد: پیشنهادی که «خط باریک قرمز» می‌دهد، تاسیس مدرسه سایکودرام است که حضورش به شدت واجب است. دراین باره با اجرای نمایش های خصوصی، جلسات زیادی با مسئولان مربوطه داشتیم که امیدوارم در نهایت مدرسه سایکودرام شکل بگیرد.

داور جشنواره آسیا پاسیفیک: جوکرهای «خط باریک قرمز» واقعی هستند

خوشدست درباره کارهای آینده خود نیز گفت: دو فیلم داستانی و مستند دارم که برای فیلم داستانی همچنان درحال نوشتن و تکمیل فیلمنامه هستیم و با نگار اسکندرفر هم برای تهیه‌کنندگی آن رایزنی کرده ایم. در این فیلم که پاییز سال آینده کلید می‌خورد، یکی از بچه‌های کانون اصلاح تربیت در آن حضور خواهد داشت و از گریم جوکر نیز در آن استفاده می‌شود. در استرالیا پائولو برتولین داور ایتالیایی بخش داستانی جشنواره آسیا پاسیفیک بعد از دیدن فیلم و در صحبت با من درباره استفاده از گریم جوکر گفت: جوکرهای تو آدم‌های واقعی هستند. همچنین مستندی درباره مهاجران و مهاجرت معکوس دارم که در دانمارک تولید خواهد شد.

سینمای مستند ایران در دنیا موفقیت آمیز پیش می رود

وی در پایان با اشاره به اکران «خط باریک قرمز» در اواخر سال بیان کرد: «خط باریک قرمز» اسفندماه اکران می‌شود و امیدوارم مخاطب از دیدن آن راضی باشد و همچنین بهترین آرزوها را برای سینمای مستند که در دنیا خیلی خوب پیش می‌رود و موفقیت آمیز است، دارم که از جمله این موفقیت‌ها جایزه بهترین کارگردانی جشنواره مستند فیلم آمستردام برای مهرداد اسکویی است.

«خط باریک قرمز» درباره یک گروه نوجوان بزهکار است که در کانون اصلاح و تربیت از بین ۱۷۰ مجرم انتخاب می‌شوند و آنها با کمک چند مربی نمایشی آموزش داده می‌شوند و به تدریج از طریق تمرین‌های نمایشی ناگفته‌های زندگی خود را بیان می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند نمایشنامه‌ای را روی صحنه ببرند و کارشان را در یک جشنواره مهم در خارج از زندان روی صحنه ببرند تا شاید از این طریق یک روز از زندان خارج شوند.

علاوه بر زندانیان کانون اصلاح و‌ تربیت، توماج دانش بهزادی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیردژاکام، یاسرخاسب، آرش آبسالان و افشین هاشمی نیز در این مستند حضور دارند.

تهیه کنندگی این مستند سینمایی را نگار اسکندرفر و فرزاد خوشدست برعهده دارند و دری رضایی مجری طرح و مدیر تولید «خط باریک قرمز» است.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده، پژوهشگر و کارگردان: فرزاد خوشدست، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی با همکاری فرزین خسروشاهی، تدوین: آرش زاهدی اصل، صدابردار: محمود کاشانی، صداگذاران: بهروز شهامت، شاهین خاکپور، موسیقی: صبا ندایی، طراح صحنه و‌ دکور: محمدرضا موحدی، طراح لباس: دُری رضایی، طراح گریم: محمدرضا عباسی، اتالوناژ: کامران سحرخیز، فربد جلالی، تروکاژ: احمد رضایی راد، نازنین رفاهی، عکاس: ارسلان امانتی، دستیارکارگردان و برنامه ریز: محسن بنی هاشمی

محمد زکی زاده

خط باریک قرمز

خط باریک قرمز

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است