نیازمند نیروهای تازه‌نفس در نویسندگی هستیم/ سریال‌های جدید در راه رادیو نمایش | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۴
ژاله محمدعلی در گفتگو با صبا:

نیازمند نیروهای تازه‌نفس در نویسندگی هستیم/ سریال‌های جدید در راه رادیو نمایش

یک تهیه کننده رادیو معتقدست از آنجا که تمام اتفاقات در رادیو با متن آغاز می شود، نمایش های رادیویی نیز نیازمند متن هایی هستند که مخاطب بتواند تخیل کند و خودش را جای قهرمان قصه بگذارد.

ژاله محمدعلی تهیه کننده نمایش های رادیویی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره سریال رادیویی «حکیم الممالک» که از دوشنبه ۱۷ تیرماه روی آنتن رادیو نمایش رفته است، بیان کرد: این سریال که جزو آخرین کارهای من در سال ۹۷ بود که ضبط کردیم سریالی ۷ قسمتی است که در دوره ای از حکومت قاجار که دانشجویان برای تحصیل به اروپا سفر می کردند، روایت می شود.

وی در توضیح بیشتر قصه این سریال توضیح داد: نام سریال از روی یکی از شخصیت های داستان برداشت شده است. حکیم الممالک طبیب درباری است که طبق اصول سنتی طبابت می کند. پزشک جوانی که تحصیلکرده فرنگ است وارد دربار می شود و حکیم الممالک احساس می کند ورود پزشک جوان موقعیتش را به خطر انداخته است و قصد دارد با هر حیله او را از میدان به در کند.

تهیه کننده «حکیم الممالک» افزود: با انتخاب تصنیف های زمان قاجار که در سال های اخیر بازسازی شده است و هم چنین فضاسازی مربوط به آن دوران و بازی و کارگردانی دوستانم در اداره کل نمایش رادیو سعی کردیم اثری شایسته تقدیم شنوندگان رادیو کنیم.

محمدعلی در پاسخ به این پرسش که برای نگه داشتن مخاطب پای رادیو چه کارهایی باید انجام شود، گفت: ما در رادیو؛ این رسانه شنیداری بیشتر از هر چیز به متن جذاب که قابلیت شنیداری داشته باشد، نیازمندیم. یعنی مخاطب با شنیدن متن بتواند تخیل کند و خودش را جای قهرمان بگذارد به گونه ای که بتواند با آن همذات پنداری کند.

وی ادامه داد: از همان سالی که وارد رادیو شدم اصولی را به ما می گفتند که فکر کنید برای نابینا می نویسید.  در رادیو  همه برنامه ها و نمایش های رادیویی با متن آغاز می شود اما در نمایش های رادیویی علاوه بر متن بازی بازیگران، افکت ها و صداها نیز باید تقویت شود.

تهیه کننده «حکیم الممالک» با بیان آنکه در بخش نویسندگی رادیو به نیروهای تازه نفس احتیاج است، مطرح کرد: به یاد دارم سال ۷۴ که وارد رادیو شدم، یکی از دوستانم گفت رسانه مثل اژدهایی است که همیشه گرسنه است و خوراک می خواهد. این تعریف بسیار درست است و این خوراک را نویسنده تامین می کند. باید اجازه بدهیم نیروهای جوان با افکار نو وارد رادیو شوند چراکه به گونه دیگری می بینند و می شناسند. این افراد جوان باید در کنار پیشکسوتان رادیو قرار گرفته و از آنها کار یاد بگیرند تا بتوانند در آینده کار را به تنهایی پیش ببرند.

محمدعلی در پاسخ به این پرسش که قانون منع بکارگیری بازنشستگان چه مشکلاتی در اجرای نمایش های رادیویی به وجود آورده است، مطرح کرد: این مساله مانند بسیاری از مسایل دیگر دو وجه دارد؛ جنبه مثبت آن این است که قرار نیست همیشه افراد باسابقه نقش اول را در نمایش های رادیویی داشته باشند و باید از افراد جوان تر نیز استفاده کرد و به آنها فرصت داد تا خودشان را محک بزنند. جنبه منفی این قانون این است که یکسری نقش ها مخصوص افرادی خاص است یعنی در بعضی از نمایش انگار نقش ها برای صدای فردی خاص نوشته شده است که در موارد خاص باید بتوانیم از هنرمندان بازنشسته در کنار جوان ترها بهره ببریم.

وی درباره دیگر نمایش های خود که برای رادیو نمایش تولید شده است، توضیح داد: سریال رادیویی «جهیزیه خانم جون» هفت قسمت دارد و قرار است از ۱۹ مرداد روی آنتن برود. این نمایش فضای طنزی دارد و این روزها مراحل پایانی تولید را پشت سر می گذارد. این نمایش به نویسندگی سیمین بنایی، کارگردانی مهرداد مهماندوست، افکتوری فرشاد آذرنیا، گویندگی نورالدین جوادیان، صدابرداری علی اکبر طاهری و بازی بهرام سروری نژاد، شیما جان قربان، ایوب آقاخانی، شیوا رفیعیان، معصومه عزیزمحمدی، رضا عمرانی، سعید سلطانی، مجتبی طباطبایی، شمسی صادقی، مهدی نمینی مقدم و مهرخ افضلی از رادیو نمایش پخش می شود.

محمدعلی در پایان درباره جدیدترین اثر نمایشی خود گفت: «بهای گزاف» عنوان جدیدترین اثر نمایشی من است که در ۱۰ قسمت ۱۵ دقیقه ای ضبط شده است. این نمایش به نویسندگی علیرضا غنچی فشکی، کارگردانی ایوب آقاخانی، افکتوری محمدرضا قبادی فر، صدابرداری محمدرضا محتشمی و گویندگی رویا فلاحی برای رادیو نمایش تولید شده است.

«حکیم الممالک» با بازی محسن بهرامی، احمد گنجی، علی اصغر دریایی، محمد آقامحمدی، مونا صفی، رامین پورایمان، محمد رضاعلی، نازنین مهیمنی، محمدرضا قلمبر، امیر زنده دلان و تعداد دیگری از هنرمندان در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است و ژاله محمدعلی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

این نمایش به گویندگی میرطاهر مظلومی، صدابرداری رضا محتشمی و افکتوری محمدرضا قبادی فر، هر روز ساعت ۱۵:۰۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است