«مرگ، نام کوچک زندگیست» با بازآفرینی طرح هاى دوره قاجار و صفویه | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳

«مرگ، نام کوچک زندگیست» با بازآفرینی طرح هاى دوره قاجار و صفویه

نمایشگاه نقاشى «مرگ، نام كوچك زندگيست» با موضوعى تاريخى درباره بازآفرينى نقش كاشى هاى دوره صفويه و قاجار از ٨ تا ١٧ آذر در گالرى ژاله برگزار مى شود.
به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، نمایشگاه «مرگ، نام کوچک زندگیست» با آثاری از شادى اثنى عشرى است که در آثار خود جدال میان هستى و نیستى و مرگ و زندگى را با بازآفرینى طرح هاى دوره قاجار و صفویه به تصویر کشیده است.
آیین گشایش نمایشگاه «مرگ، نام کوچک زندگیست» روز جمعه ٨ آذرماه، ساعت ١۶ با حضور هنرمندان و علاقه مندان به هنر در گالرى ژاله برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه از جمعه ٨ ام تا ١٧ آذر، از ساعت ١۶ تا ٢٠ به نشانى خیابان کریمخان،خیابان ایرانشهر،کوچه نوشهر،پلاک ٣، گالرى ژاله دایر است.
شادى اثنى عشرى نقاش این نمایشگاه، آبان ١٣۵٣ در تهران متولد شده است. او در سن ١۵ سالگى فراگیرى نقاشى را نزد استاد مرتضى کاتوزیان آغاز کرد. اثنى عشرى در مسیر هنرى خود، به جاى «بازنمایى» صرف اوبژه ها سعى در رسیدن به بینشى شخصى از ماهیت پدیده ها و «بازآفرینى» آنها با توجه به درک شخصى خود کرد که حاصل این روند رسیدن به سبکى منحصر به فرد براى نقاش یعنى تبدیل مفاهیم رئال به انتزاعى بوده است. اثنى عشرى تاکنون در چندین نمایشگاه گروهى داخلى و خارجى حضور داشته است.
در استیتمنت این نمایشگاه که به قلم زهیر ایمانلو نوشته شده، آمده است: در درون آدمی همواره میان نیروهای متضاد مرگ و زندگی کشمکشی ابدی وجود داشته است. چرا که از نقطه نظر «فروید» غریزه مرگ (تاناتوس) بخشی از سرشت انسان است که با غریزه ی زندگی (اروس) در جدالی مداوم است تا از طریق مرگ و ویرانگری مانع از بوجود آمدن تمدن گردد. به بیانی دیگر در ژرفنای هر موجود جان دار نوعی گرایش باز پس رو یا نحوی میل بازگشت به ماده ی بی جان وجود دارد که ناشی از شرایط به وجود آمدن حیات در آن است. این در حالیست که «اروس» با وابسته کردن افراد به یکدیگر و در پی آن تشکیل اجتماع، در پی صیانت از ذات و تأمین بقای حیات بشر از طریق وحدت بخشی به همه اعضا و اجزاء آن است. از این رو تمدن نمایانگر جدال بی پایان میان «اروس» و «تاناسوس» است. آثار تاریخى تکرار نمى شوند. کاشى ها سربازان کوچک و تنهایى هستند که شور زندگى جارى در تمدن بشرى را قرنهاست که به دوش مى کشند. در این مجموعه سعى بر آن بوده است که با بازآفرینى طرح و نقش کاشى هاى دوره صفویه و قاجار از یک سو، و در هم شکستن و تخریب فرم ها از سوى دیگر، جدال میان هستى و نیستى و مرگ و زندگى به تصویر کشیده شود.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است