موانع متعددی پیش‌روی خلق موسیقی‌های ماندگار است/ از تقلید تا عملکرد صداوسیما | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
اسفندیار قره باغی در گفتگو با صبا:

موانع متعددی پیش‌روی خلق موسیقی‌های ماندگار است/ از تقلید تا عملکرد صداوسیما

اسفندیار قره باغی با برشمردن موانع پیش روی خلق آثار ماندگار در تاریخ موسیقی در سال های اخیر بر لزوم به‌روز بودن تاکید کرد.

اسفندیار قره باغی خواننده در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا در پاسخ به این پرسش که چرا آثار امروزی ماندگار نمی شود، گفت: برای ماندگار شدن یک قطعه موسیقی شرایط مخصوصی ضروری است. اول آنکه قطعه موسیقی اصالت و قدمت داشته باشد. دوم آنکه شعر و ترانه موسیقی مفهوم ویژه داشته باشد که آن را از موسیقی های معمول جدا می کند و سوم آنکه اثر بدیع و تازه باشد.

خواننده سمفونی «خلیج فارس» خاطرنشان کرد: در سال های اخیر نه تنها اصالت کارهای اجرا شده بسیار کمتر است حتی سطح اشعار و ترانه ها هم پایین تر آمده است. این مسایل با استناد به رواجِ بسیارِ بازخوانی تصنیف های قدیمی و جو تقلید در خوانندگان و مسایل مهمی چون بی توجهی اصولی به موسیقی های باکیفیت به وسیله ارگان های دست اندرکار و پخش نکردن موسیقی باکیفیت از رسانه ملی همه و همه دلیل نزول سطح موسیقی ارائه شده در بین مردم شده و بالاخره تنها تعداد انگشت شماری از کارهای ماندگار شده اند.

وی افزود: همچنین به دلیل نشر غیراخلاقی و بدون اجازه کارهای هنرمندان و نبود سود کافی، انگیزه هنرمندان برای تولید کارهای باکیفیت و ماندگار کمتر شده و بسیاری به تولید کارهای بازاری روی آورده اند که حاوی خصوصیات ضروری برای ماندگار شدن نیستند.

خواننده سرود «ای ایران» در پایان گفت: مسئولان هنری ما می‌توانند افکار عمومی را بسازند و به درستی فرهنگسازی کنند. به نظر من مسئولان باید سطح آگاهی و سلیقه مردم را افزایش دهند نه اینکه موسیقی‌های بی‌کیفیت را گسترش دهند. در دوره ما همه استادان می‌خواستند موسیقی ما به روز شود در نتیجه الان هم به جای آنکه دوباره به عقب برگردیم و تکرار مکررات کنیم بهتر است در موسیقی هم به روز شویم.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است