سینما نسبت به فرهنگ‌ و اقوام ایرانی بی مهری می‌کند/ لزوم حمایت مسئولان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰
سمیه سنقری در گفتگو با صبا:

سینما نسبت به فرهنگ‌ و اقوام ایرانی بی مهری می‌کند/ لزوم حمایت مسئولان

سمیه سنقری طراح صحنه و لباس از تولیدات یکنواخت سینما و تلویزیون از نظر محتوایی و فرهنگ انتقاد کرد.

سمیه سنقری

سمیه سنقری طراح لباس و صحنه سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا با انتقاد از عملکرد سینما و تلویزیون کشورمان در معرفی فرهنگ و قومیت های ایرانی گفت: سینما، تلویزیون و آثار نمایشی به عنوان یک ابزار مهم و تاثیرگذار در معرفی تمدن، فرهنگ و قومیت‌های مختلف نتوانسته نقش خوبی را ایفا کند. سینما و تلویزیون هیج کدام در این زمینه نتوانسته‌اند به نتایج دلخواهی دست پیدا کنند و رسالت خود را در معرفی فرهنگ، قومیت و حتی پوشش اقوام انجام دهند.

وی که در پروژه سینمایی «عزیز خاکستری من» در شهر گنبد و بندر ترکمن مشغول کار است، تصریح کرد: این کم‌کاری و کم توجهی به این امر مهم در شرایطی صورت می گیرد که هر روزه شاهد تهاجم و تخریب فرهنگ دینی و ملی خود از سوی بدخواهان این نظام اسلامی از طریق تولیدات سینمایی هستیم.

این طراح صحنه و لباس با اشاره به اینکه فیلم «عزیز خاکستری من» به فرهنگ و تمدن قوم ترکمن و چابک‌سواران این خطه می پردازد، افزود: سینما و تلویزیون با بی مهری به مناطق و اقوام مختلف کشورمان، عاشقان این سرزمین را محروم از نمایش زیبایی‌های طبیعت و فرهنگ قومی در آثار نمایشی می‌کنند.

طراح لباس فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» که آماده حضور در جشنواره‌های بین المللی است، بیان کرد: در سینما و تلویزیون ما، مختصات جغرافیایی محدود به یک شهر و منطقه شده است و کمتر فیلمی را می‌بینیم که بتوان در آن اقلیم‌های مختلف را مشاهده کرد. ایران به لحاظ زیبایی بسیار بکر و جذاب است اما سینما و کمتر از آن تلویزیون با توجه به دارا بودن شبکه‌های استانی چشمان خود را به روی این زیبایی‌ها بسته است.

بازیگر و سرپرست لباس فیلم سینمایی «میگرن» ادامه داد: جدا از بحث جغرافیای طبیعی، پراکندگی قومی و فرهنگی هم در سینمای ما نمود کافی را ندارد چون بیشتر کارها به پایتخت‌نشینی توجه دارند اما در تلویزیون این امر کمی خودنمایی می‌کند و شبکه‌های استانی به معرفی فرهنگ، اقوام، نوع زیست و طبیعت استان خود می‌پردازند که متاسفانه فقط در استان خود دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در فیلم «عزیز خاکستری من» سعی شد به آداب و رسوم و پوشش اهالی بندر ترکمن و گنبد به خوبی پرداخته شود زیرا اعتقاد دارم از همین روش می‌توان با به روز کردن پوشش‌های محلی برای نسل‌های جوان که بیشتر تمایل به پوشیدن لباس‌های مد روز و غربی دارند ایجاد جذابیت کرد و از این طریق نه تنها از آسیب‌های فرهنگی این مساله جلوگیری کرد بلکه اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بسیاری نیز آفرید.

این طراح لباس و صحنه سینما و تلویزیون با تاکید بر ضرورت حمایت مسئولان از تولیدکنندگان لباس‌های سنتی تأکید کرد: اکنون حمایت لازم از این حوزه انجام نمی‌گیرد و همین امر سبب شده است تا بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مالی این حرفه را رها کنند.

سمیه سنقری در پایان با اشاره به اینکه تصویرگری از ایران و اقوام مختلف نیازمند حمایت مسئولان ذیربط است، بیان کرد: برای ساخت فیلم‌هایی درباره زیبایی طبیعی و آیینی ایران باید مسئولان وارد عمل شوند، چون این کارها با حمایت‌های دولتی است که شکوفا می‌شود. جدا از این موضوع باید به یاد داشت که بخش‌های خصوصی نیز قادرند با آثار خود هم به رشد سینما کمک کنند و هم برای خود درآمدزایی اقتصادی داشته باشند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است