«گنبد کبود» در آینه شکوه و عظمت معماری ایرانی بازنمایی می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰

«گنبد کبود» در آینه شکوه و عظمت معماری ایرانی بازنمایی می شود

نمایشگاه آثار تانیا عزیزی با عنوان «گنبد کبود» از فردا در تالار این/جا برپا می شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی آثار حجم تانیا عزیزی با عنوان «گنبد کبود» روز جمعه ۸ آذر ماه در تالار این/جا برپا می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «تانیا عزیزی، متولد ۱۳۶۳ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ فیلمسازی از دانشکده‌ صداو‌سیما است که قبل از تحصیل در این رشته تجربه‌ نقاشی و کار حرفه‌ای در زمینه‌ گرافیک را داشته است. علاقه‌ وی به هندسه و معماری در مجموعه‌ «گنبد کبود» که اولین نمایش انفرادی او نیز هست، نمود یافته‌ است.

او درباره‌ این مجموعه می‌گوید: معماری ایرانی و فضاهای داخلی و باغ‌ها را می‌توان از زوایای گوناگون نگریست و تفسیر کرد همچنین در این پروژه قصد من نگاه از زاویه‌ای متفاوت و در پرسپکتیوی چندساحتی همچون نقاشی‌های مکتب هرات به بخشی از فضاهای معمارانه‌ ایرانی‌ است. تکه‌ای از یک کل منسجم که نه‌ تنها در اجماع، محوریت و انتظام و انسجام را حفظ کرده ‌است، که هر جزء کوچک آن همان انسجام کل واحد را دارا است و هندسه‌ مقدس، هندسه‌ا‌ی است سازند‌ه‌ که خودش را می‌سازد و تکراری که پایان ندارد و مکرر است اما به کل می‌رسد.

او در این مجموعه از متریال آینه، شیشه و خاک بهره برده است که استفاده از آینه همواره برای تاکید بر بازنمایی بوده‌است ولی آینه‌کاری همراه با قطعات هندسی این بازنمایی را دچار تغییر کرده است در حقیقت هدف استفاده از آینه در فضاهای معماری به‌ منظور دیده‌شدن در آن نبوده بلکه برای نشان‌دادن شکوه وعظمت بوده است و حفظ این بزرگی برای او اهمیت دارد اما شیشه در نقطه‌ مقابل آینه قرار دارد که نوعی تواضع در آن هست و شفافیت شیشه باعث دیده‌ شدن بستر زیرین آن که خاک است، می‌شود.»

نمایشگاه «گنبد کبود» از تاریخ جمعه ۸ آذر تا جمعه ۲۹ آذر ماه به نشانی تهران، نوفل لوشاتوى شرقى، کوچه پدرام، جنب شماره ى ۴، نماى آجرى، درب کوچک آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است