«میدان آزادی» بی‌پرده سراغ مسئولان می‌رود/ طرح مطالبات مردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
احسان همتی در گفتگو با صبا:

«میدان آزادی» بی‌پرده سراغ مسئولان می‌رود/ طرح مطالبات مردم

گوینده برنامه های رادیویی «میدان آزادی»، «کوبه» و «چهار باغ» درباره موضوعات و رویکرد این برنامه‌ ها توضیح داد.
احسان همتی گوینده رادیو در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه «میدان آزادی» که از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می شود، توضیح داد: برنامه «میدان آزادی» که از بهمن ۹۷ روی آنتن شبکه رادیویی فرهنگ رفته بنابر تصمیم مدیران، یک برنامه اجتماعی چالشی است.
وی با اشاره به تماس تلفنی با مسئولان اعلام کرد که به همین دلیل برنامه جایگاه خودش را بین مردم باز کرده است.
این گوینده رادیو افزود: به دلیل استقبال مخاطبان، در سال جاری رویکرد برنامه تغییر کرد و در حال حاضر هر شب به یکی از گروه های رادیو فرهنگ اختصاص دارد.
همتی معتقد است دلیل استقبال مردم از برنامه «میدان آزادی» متن ورودی برنامه است که حس خوب و آزادی عمل به شنونده برای حضور در برنامه می دهد. وی متن ورودی برنامه را اینگونه اعلام کرد: «این یک میدان بزرگ همبستگى و پیوستگی است
اینجا میدان بزرگ اندیشه هاى پویاىِ من و توست.
اینجا من و شما براى گفتن و شنیدن و ساختن، آزادِ آزادیم
اینجا میدانِ آزادىِ من و توست».
به گفته همتی، موضوع برنامه «میدان آزادی» شنبه ها میراث فرهنگی، یکشنبه ها و سه شنبه ها خبرها و موضوع های اجتماعی، دوشنبه ها فرهنگ و هنر و چهارشنبه ها به ادبیات، شعر و کتاب اختصاص دارد.
وی درباره موضوع هایی که در برنامه به آن ها می پردازند، اظهار کرد: چهارشنبه ها درباره ادبیات، شعر و از نشست های ادبی و کتاب ها صحبت می کنیم. یکشنبه ها و سه شنبه‌ ها از موضوع هایی که مردم با آن ها سر و کار دارند می گوییم و بهتر است بگویم سعی می کنیم بخشی از مطالبات مردم را در این برنامه مطالبه کنیم و دغدغه های مردم در حوزه های مختلف را به مسئولانی که دعوت می کنیم منتقل و با آن ها صحبت کنیم. در واقع «میدان آزادی» بدون پرده و حاشیه و کاملا صریح و شفاف پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است.
همتی دلیل انتخاب اسم «میدان آزادی» را اینگونه توضیح داد: انتخاب نام «میدان آزادى» و بخش های مختلف برنامه به پیشنهاد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ بود که به دلیل آنکه همه ما برای گفتن، شنیدن، ساختن، برای تبادل اطلاعات تازه و موضوع های ناب خبری آزاد هستیم انتخاب نام «میدان آزادی» به نظر من انتخاب هوشمندانه ای بوده است.
وی همچنین درباره بخش های مختلف برنامه بیان کرد: «میدان آزادی» چهار بخش دارد؛ «سرآغاز»، «نیمه دوم»، «چشم سوم» و «پرده آخر» که هر کدام از این بخش ها با توجه به اینکه «میدان آزادی» هر شب به یک گروه از رادیو فرهنگ اختصاص دارد، انتخاب شده اند.
به گفته همتی، این چهار بخش ثابت هستند و با توجه به اولویت و حساسیت خبرها تلاش شده است که در «میدان آزادی» خبرها تقسیم بندی شوند به عنوان مثال در آیتم «سرآغاز» خبرهای ناب تر و به روزتری مورد بررسی قرار می گیرد.
وی همچنین درباره نحوه سوال پرسیدن از مسئولان و کارشناسان برنامه توضیح داد: قبل از شروع برنامه اتاق فکری با حضور تهیه کننده و کارشناس موضوع روز برنامه که قرار است در استودیو حضور داشته باشد، تشکیل می دهیم و درباره موضوع هایی که قرار است در برنامه صحبت کنیم، گفتگو می کنیم. البته برنامه زنده است و برنامه زنده خواه ناخواه خاصیت های خودش را دارد و در لحظه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. امکان دارد من هر سوالی به ذهنم برسد و سوال ها عوض شود یا از بین صحبت های مسئولان سوال های جدیدی مطرح شود، اما در اصل تلاش می شود که برنامه به یک نتیجه مطلوبی برسد و اصل خبر و رسالت برنامه «میدان آزادی» که اطلاع رسانی و تحلیل است خیلی شفاف و صریح به شنوندگان منتقل شود.
همتی در پایان از دیگر برنامه های خود در رادیو که اجرا و گویندگی آنها را برعهده دارد اینگونه گفت: «کوبه» یک برنامه فرهنگی_ هنری با رویکرد اطلاع رسانی و تحلیل مسایل فرهنگی است. «چهار باغ» یک برنامه ترانه محور است که شنوندگان با برنامه تماس می گیرند و از شاعران ایرانی یک شعر را انتخاب می کنند و آن شعر را می خوانند و در بین شعرخوانی مخاطبان ترانه یا تصنیفی پخش می شود. در واقع برنامه «چهار باغ» یک شب نشینی و دورهمی با شنوندگان است. همچنین بخش نیمروزی شنبه های رادیو آوا را دارم که با توجه به رویکرد رادیو آوا که فقط ترانه و تصنیف پخش می کند، برنامه حال و هوای خاصی دارد.
برنامه «میدان آزادی» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می شود.
«کوبه» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵:۱۵ به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه رادیویی فرهنگ می رود.
برنامه «چهار باغ» نیز هر شب از ساعت ۰۰:۱۵ بامداد به مدت ۱۱۵ دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می شود.
یاسمن رئیسی‌یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است