تاثیر بایکوت فستیوال فیلم تایوان توسط دولت چین بر این رویداد سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰

تاثیر بایکوت فستیوال فیلم تایوان توسط دولت چین بر این رویداد سینمایی

رییس جشنواره فیلم اسب طلایی تایوان از تاثیر تحریم این مراسم و بایکوت آن از سوی دولت مرکزی چین سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، آنگ لی فیلمساز سرشناس تایوانی در سخنانی از تاثیر تحریم فستیوال فیلم اسب طلایی تایوان توسط دولت چین گفت و آن را نمونه‌ای از تاثیر سیاست بر هنر خواند.

فستیوال فیلم اسب طلایی تایوان روز شنبه ۲۳ نوامبر و در سایه سنگین تحریم این مراسم توسط دولت چین به پایان رسید. تحریم حکومت چین باعث شد هیچ بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده چینی در این دوره این فستیوال شرکت نکند و جوایز مراسم میان برندگان عمدتا تایوانی و کشورهای آسیایی دیگر چون سنگاپور و مالزی توزیع شود. این تحریم بخشی از فشار سنگین سیاسی و اقتصادی چین بر این جزیره کوچک برای تن دادن به ادعای مالکیت چین است.

آنگ لی شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران گفت: سیاست امری‌ست که ما می‌خواهیم آن را نگاه نکنیم، اما مادامی که در این جهان زندگی می‌کنیم، مجبوریم با آن مواجه شویم.

لی که ریاست جشنواره امسال تایوان را بر عهده داشت این طور ادامه داد که تحریم چین بی شک خسرانی برای این فستیوال بود اما با این وجود فیلم‌های برگزیده امسال چیزی از بهترین فیلم‌های سال‌های گذشته کم نداشتند.

چین روز یکشنبه فستیوالی موسوم به جایزه خروس طلایی را برگزار کرد که آثار مورد تایید حزب کمونیست حاکم بر این کشور در آن حضور داشتند.

دولت چین علاوه بر هشدار به هنرمندان چینی برای شرکت نکردن در این رویداد هنری، از روز اول ماه سپتامبر امسال سفر تک نفره به تایوان را نیز ممنوع اعلام کرده است.

سرآغاز مشکلات دولت چین با فستیوال اسب طلایی تایوان به اتفاقات رخ داده در دوره قبلی این مراسم بازمی‌گردد، زمانی که فو یو مستند ساز تایوانی در سخنان خود ابراز امیدواری کرد که روزی تایوان به عنوان یک کشور مستقل شناخته شود؛ امری که هم‌اکنون مورد قبول معدود دولت‌هایی در جهان است.

تایوان در سال ۱۹۴۹ و بعد از بروز جنگی داخلی از سرزمین چین اعلام استقلال کرد، اما چین این جزیره را همواره بخشی از خاک خود می‌خواند.

هنرمندان تایوانی و هنگ‌کنگی به طور متناوب به خاطر ایراد سخنان دموکراسی‌طلبانه و آزادی‌خواهانه از سوی دولت چین سانسور و فیلتر می‌شوند.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است