منوچهر طیاب: کشورهای مختلف دنیا ما را با سینمای مستند می شناسند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲
گزارش صبا از مراسم رونمایی پوسترهای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت

منوچهر طیاب: کشورهای مختلف دنیا ما را با سینمای مستند می شناسند

مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و پوسترهای آیین بزرگداشت این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و پوسترهای آیین بزرگداشت این رویداد، صبح امروز چهارشنبه ششم آذر در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در این مراسم محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش و دبیر جشنواره، اعضای شورای سیاستگذاری و اجرایی سینماحقیقت، هیات‌های انتخاب مسابقه ملی، اعضای هیات مدیره‌های انجمن صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند حضور داشتند.

در ابتدای مراسم محمد حیدری مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره گفت: قرار است اولین حرکت جشنواره سینماحقیقت آغاز شود که با معرفی پوسترها، مدیریت اجرایی و دو شخصیت بزرگ که برایشان نکوداشت برگزار خواهیم کرد، برنامه های جشنواره پی گرفته می شود.

وی ادامه داد: مدیر اجرایی جشنواره امسال، رضا عابدینی است که متاسفانه در حال حاضر در ایران نیستند و در جمع امروز ما حضور ندارند. قرار بود تغییراتی در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت داشته باشیم و من از رضا عابدینی درخواست کردم تا درکنار ما باشد.  پدیده های محیطی و فرم ایده های رضا عابدینی اعم از هویت دیداری-گرافیکی با الهام از ساخت مستند طراحی شده است. وجود این عناصر در طراحی پوستر نیز دیده می شود.

دبیر جشنواره درباره نکوداشت های جشنواره توضیح داد: امسال باتوجه به زیرساخت جشنواره که پژوهش و تحقیق و جستجو است سه اتفاق ایجاد کردیم که یکی از آنها حضور شخصیت هایی است که گنجینه سینمای ایران هستند. دومین اتفاق رونمایی از یک کتاب است که اهمیت تحقیق و پژوهش را بیان می کند و سومین اتفاق نکوداشت دو مستندساز بزرگ است.

حیدری مقدم در ادامه از شهنام صفاجو خواست تا درباره نکوداشت های سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت توضیح دهد. صفاجو از منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد به عنوان اولین چهره برنامه نکوداشت های این جشنواره درخواست کرد تا برای رونمایی از پوستر نکوداشت خود روی صحنه بیاید.

طیاب بعد از رونمایی از پوستر مراسم نکوداشت خود بیان کرد: همیشه در این مواقع یاد بیست و یک سالگی خودم می افتم که از اروپا به تهران بازگشتم و به این فکر می کردم که آیا اصلا چیزی به اسم سینمای مستند ایران می تواند پا بگیرد؟

این مستندساز باسابقه ادامه داد: با اولین برخورد با رییس هنرهای زیبای آن دوران، مقداری درباره سینمای مستند صحبت کردیم. سرگردانی من ادامه داشت تا دو نفر از دوستانم از اروپا برگشتند و تصمیم گرفتیم تا این امر را تحقق بخشیم و امروز که می بینم آرزوی جمعی ما به حقیقت پیوسته است بسیار خوشحالم. در کشورهای مختلف ما را به سینمای مستند می شناسند و این اتفاق بسیار خوشحال کننده است.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه مراسم از احمد ضابطی جهرمی مستندساز و استاد دانشگاه به عنوان دومین چهره برنامه نکوداشت این جشنواره دعوت کرد تا برای رونمایی از پوستر نکوداشت خود روی صحنه حضور یابد.

ضابطی جهرمی ضمن رونمایی از پوستر نکوداشت خود و بیان علاقه به مرکز گسترش سینمای مستند و اهمیت آن مجموعه گفت: باید از مرکز گسترش سینمای مستند حمایت شود. هرکدام از ما نوازنده ای در سمفونی سینمای مستند هستیم و باید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهیم.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: بارها گفته ام و بر آن معتقد هستم که فرم ملی برای سینمای کشور ما مستند است.

ضابطی جهرمی توضیح داد: درست لحظه ای که پوستر نکوداشت خود را دیدم باند نارنجی آن روی چشمم نظرم را جلب کرد و من را یاد دوره‌ای انداخت که ما آرزو داشتیم فیلم رنگی بسازیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: بخش مهمی از سینما انضباط است. انضباط اخلاقی، فیزیکی، فکری و خدمتی بخشی از این انضباط است. مستندساز باید بگوید من باید به موقع، آماده، آنجا باشم.

در پایان مراسم، شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از حسین ترابی، محمد حمیدی مقدم، احمد ضابطی جهرمی، منوچهر طیاب و دیگر مستندسازان و اعضای هیات داوری درخواست کرد تا برای جشن امضای پوستر اصلی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت روی صحنه حضور یابند.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است