درآمد اجاره دادن ملک بیش از گالری‌داری است/ قانونی برای تعطیلی گالری‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۸
مدیر گالری اُ در گفتگو با صبا:

درآمد اجاره دادن ملک بیش از گالری‌داری است/ قانونی برای تعطیلی گالری‌ها

مدیر گالری اُ معتقدست در صورت قانونی شدن حذف معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی، اجاره دادن گالری درآمدزایی بیشتری خواهد داشت.

ارکیده درودی مدیر گالری «اُ» در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره موضوع حذف معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگ و هنر بیان کرد: من به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انجمن گالری داران، بیانیه ای را در اعتراض به این پیشنهاد امضا کرده ام که منتشر شده است.

وی افزود: چند ماه پیش مشکلاتی برای برخی از گالری داران در زمینه لزوم پرداخت مالیات به وجود آمده بود که انجمن گالری داران با اداره مالیات در این زمینه رایزنی کرد و قرار شد این گالری داران طبق قانون قبلی اظهارنامه را ارایه کنند ولی پرداخت مالیات شامل حال آنها نشود. حال اگر قرار باشد که گالری داران ملزم به پرداخت مالیات شوند، اتفاق بسیار بدی خواهد بود چراکه درآمدهای گالری داران به اندازه ای نیست که مالیات هم پرداخت کنند.

درودی تاکید کرد بسیاری از گالری هایی که مالک هم هستند اگر ملک خود را اجاره بدهند درآمدشان از اجاره ملک شان بسیار بیشتر از برگزاری نمایشگاه و پرداخت مالیات برای ارائه آثار هنری خواهد بود.

مدیر گالری اُ بیان کرد: حذف بخشودگی مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر فشار بیشتری را به همه گالری داران وارد می کند و اگر قرار باشد که این پیشنهاد شکل قانونی به خود بگیرد، بسیاری از گالری داران ناچار خواهند شد که گالری خود را تعطیل کنند، به این دلیل که درآمدی ندارند که بخواهند مالیات شامل حال آنها باشد.

وی درباره رونق گرفتن خرید و فروش آثار هنری در طول یک دهه اخیر و اخباری که از میزان این خرید و فروش ها در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود، بیان کرد: به هر حال رونق هنری اتفاق افتاده است، تعداد هنرمندانی که کار هنری می کنند بسیار افزایش یافته است و از آن سو تعداد خریداران آثار هنری و مجموعه داران هنری هم بسیار بیشتر شده است اما این ها با پتانسیلی که در کار گالری داری وجود دارد و هزینه هایی که باید بابت این کار پرداخت شود، قابل مقایسه نیست.

درودی با اشاره به آمار و ارقامی که فروش آثار هنری در حراج ها شنیده می شود، اظهار کرد: گالری در بخش خصوصی فعالیت دارد که وجه فرهنگی آن نیز بسیار پررنگ تر از وجه اقتصادی آن است بنابراین سیستم کاری گالری با حراج ها کاملا متفاوت است و میزان فروش آنها نیز قابل مقایسه با حراج ها نیست.

عضو هیات مدیره انجمن گالری داران درباره افزایش بی سابقه تعداد گالری ها در طول یک دهه اخیر و پتانسیل این حرفه برای کسب درآمد توضیح داد: دولت به جای توجه به موضوع گسترش گالری ها و دریافت مالیات از این حرفه، باید توجه اش را به این سمت متمایل کند که چگونه می شود گالری داری را در ایران بیشتر رونق داد و چگونه می شود برای رونق و گسترش فرهنگ و هنر کشور از این حرفه حمایت کرد. همان طور که در همه جای دنیا دولت حامی فعالیت های فرهنگی و هنری است اما در ایران نه تنها هیچ حمایتی از فعالیت های فرهنگی و هنری و به ویژه گالری داری صورت نمی گیرد بلکه هر روز شاهد فشارهای بسیار بیشتری بر گالری داران هستیم.

بیشتر بخوانید:

گالری گلستان با حذف بخشودگی مالیاتی تعطیل خواهد شد/ پیشنهادی بی موقع

مدیر گالری «اُ» در پایان درباره سرنوشت این گالری در صورت قانونی شدن پیشنهاد حذف بخشودگی مالیاتی گالری داران بیان کرد: گالری «اُ» حدود ۵ سال پیش راه  اندازی شده است و تازه توانسته به اندازه هزینه هایی که برای آن صرف شده است، درآمدزایی داشته باشد و اگر قرار باشد که مالیات هم پرداخت کنیم، فشار بسیار بیشتری را متحمل می شویم و نمی دانم در این شرایط چه سرنوشتی را خواهیم داشت.

سازمان امور مالیاتی هفته گذشته «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» را منتشر کرد که لغو معافیت مالیاتی همه فعالیت‌های فرهنگی-هنری در حوزه‌های انتشارات، تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی، یکی از موضوعات این پیش نویس است. گفته می شود که قرار است این پیش نویس به صورت لایحه همراه با لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است