موسیقی ملی رو به فراموشی است/ برای ملودی‌نویسی ایرانی قانون‌گذاری کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۷
آرمین رهبر در گفتگو با صبا:

موسیقی ملی رو به فراموشی است/ برای ملودی‌نویسی ایرانی قانون‌گذاری کنیم

آرمین رهبر آهنگساز درباره وضعیت امروزه موسیقی کشور و ملودی نویسی ایرانی توضیح داد.

آرمین رهبر آهنگساز انیمیشن «پریوش» به کارگردانی آمنه منشی زاده که دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم باکو را به خود اختصاص داده است درباره آهنگسازی فیلم در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا اظهار کرد: وظیفه آهنگساز در مواجهه با فیلمنامه این است که با متن را بشناسد و با تمام وجود صحنه‌های آن را حس کرده و با مشورت کارگردان تغییراتی در جنس صداها ایجاد و سلیقه‌های جدید در موسیقی را خلق کند.

موسیقی فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰ با امروزه قابل مقایسه نیست

آهنگساز انیمیشن «شکرستان» با اشاره به موسیقی فیلم های سه دهه گذشته عنوان کرد: موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ساخته شده است به عنوان مثال سریال «خونه مادربزرگه» در بخش کودک و آثاری که در سینما ساخته شده بود همه فاخر است اما هرچه به سمت امروز می آییم با وجود اینکه تکنولوژی‌ پیشرفت کرده و ارتباطات بیشتر شده است و می توانیم خلاقیت بیشتری در آثار داشته باشیم اما متاسفانه بیشتر کارها تکرار است و نمی توانیم چیزی برای نسل های بعدی باقی گذاریم.

ملودی ایرانی از بین رفته است 

وی با بیان اینکه هر کشوری باید موسیقی ملی خود را داشته باشد، بیان کرد: هر کشوری ملودی ملی خودش را دارد و هرگونه تنظیم و تغییراتی روی این ملودی در نهایت شما را با سبک موسیقی آن کشور آشنا می‌کند، به عنوان مثال موسیقی عرب دارای لحن مخصوص به خود است و با تنظیمات جدید این ملودی تغییر نمی‌کند و هرجایی از دنیا که شما این موسیقی را بشنوید می‌دانید که موسیقی عرب است اما متاسفانه ملودی ایرانی از بین رفته است.

برای موسیقی ایرانی ارزش قائل باشیم

رهبر درباره کپی از موسیقی غرب به جای تولید آثار ایرانی توضیح داد: در گذشته بزرگان زیادی چون ابوالحسن صبا، جواد معروفی، غلامحسین بنان، پرویز یاحقی و خیلی از عزیزان دیگر خط ملودی ایرانی را به موسیقی کشور اضافه کرده اند و هر کسی برای بالا بردن سطح موسیقی ایرانی سال‌ها در کشورهای دیگر تحصیل کرده و دانش خود را به موسیقی کشور اضافه کرده است و کشورهای همسایه مانند افغانستان یا پاکستان از موسیقی ایرانی برای ساخت آثار خود استفاده می‌کردند اما امروزه به جای تولید آثار ایرانی درحال کپی از موسیقی غرب یا کشورهای دیگر هستیم.

وی اضافه کرد: برای هنر نمی‌توان خط کش گذاشت چراکه هنر، صنعت نیست و نباید برای آن قاب تعیین کرد و ما باید از دانش و علم روز جهان در موسیقی بهره بگیریم و برای ارتقای سطح موسیقی کشور تلاش کنیم.

باید برای ملودی نویسی ایرانی قانون گذاری کنیم

این آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره به قانون ملودی نویسی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی باید در زمینه ملودی نویسی قانون‌گذاری داشته باشد تا هر کسی برای شروع با توجه به فواصل ملودی ایرانی کار خود را تولید کند. ردیف و دستگاه‌های ایرانی در بخش موسیقی سنتی ما قرار دارد و نباید آن‌ها را به ملودی ایرانی ارتباط دهیم درصورتی که باید افراد متخصص در حوزه موسیقی برای ملودی ایرانی قانون گذاری کنند و به عنوان فرمول اولیه دراختیار آهنگسازها قرار گیرد تا موسیقی ملی ایرانی در آثار دیده شود.

وی در پایان عنوان کرد: ما برای خلق آثار باید نگاه سختگیرانه داشته باشیم و هر اثر ماندگاری نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد تا خروجی کار باارزش و شنیدنی شود. من به عنوان یک آهنگساز برای شروع هر پروژه‌ای بسته به نوع کار شاید ماه‌ها برای موسیقی آن زمان بگذارم و صداهای جدیدی را امتحان کنم تا نتیجه‌ کارم متفاوت و شنیدنی شود. من حدود هشت ماه برای انیمیشن «جوانمردان» در حال نگارش ملودی های آن روی ورق بودم و مثل یک نقشه کش سعی داشتم استخوان بندی اصلی کار را دربیاورم و بعد از این مدت به تدریج به این فکر کردم که چه سازهایی را به کار بگیرم.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است