هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» ایده محور شد/ لزوم حمایت دولت بدون دخالت | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۲
در نشست خبری هشتمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» مطرح شد؛

هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» ایده محور شد/ لزوم حمایت دولت بدون دخالت

نشست خبری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران روز دوشنبه 4 آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» با حضور سیف الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و اسماعیل عباسی دبیر هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» صبح روز دوشنبه ۴ آذرماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیف الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به عنوان این انجمن بیان کرد: میزبان اصلی هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران که از ۸ تا ۱۸ آذرماه ۹۸ در خانه هنرمندان برگزار می شود، انجمن ملی عکاسان ایران است که البته وزارت کشور لفظ ملی را برنمی تابد. این انجمن فرقی با ۶ انجمن دیگر در شاخه های مختلف عکاسی دارد. انجمن های عکاسی شامل انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان مطبوعاتی، انجمن عکاسان تئاتر، انجمن عکاسان سینما، انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است و همان طور که می دانید، در عالم گرافیک و نقاشی شعبه های دیگری نداریم.

وی افزود: ما تا دوره هفتم برگزاری «۱۰ روز با عکاسان ایران» فکری کرده بودیم که انجمن های عکاسی را به شکل یک خانواده متحد گرد هم می آوردیم که ابتکار بسیار مهمی در فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران بود و خوشبختانه با مشارکت و دلسوزی انجمن های دیگر توانستیم این هفت دوره را برگزار کنیم. این دوره با اعلامی که در اختتامیه دوره پیشین صورت گرفت به انجمن های دیگر نیز این امکان خودرایی و خودباوری درباره برگزاری رویداد هایی مانند ۱۰ روز با عکاسان داده شود و ما این ماموریت بهم پیوستن این ۶ گروه که با ما ۷ گروه می‌شوند را حذف کنیم. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی کار خوبی را انجام دادند که در ۱۴ سال قبلی که تاسیس شده بود، انجام نمی شد، یعنی بررسی رویدادهای سالانه عکاسی مطبوعاتی. در دل این ۷ دوره ۱۰ روز با عکاسان خودشان را به هر نحوی نشان دادند اما از ۲ سال پیش برنامه های مستقل داشتند و منتظر ما نماندند. چرایی جدایی ما از این عنوان از سر علاقه ما به دیگر شاخه های عکاسی بود که دوست داشتیم این اتفاق مستقل از سوی خود آنها برگزار شود.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به اینکه این انجمن از سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است، گفت: امسال هیات مدیره دوره اخیر ماموریتش در اردیبهشت ماه پایان گرفت و ما فکر می کردیم هشتمین دوره ربطی به آن گروه ندارد و نمی خواستیم در آینده کاری هیات مدیره جدید دخالت کنیم و متاسفانه فرصت از دست رفت چرا که برگزاری مجمع عمومی انجمن به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد کاندیدها برگزار نشد و ما مجبور به ادامه کار شدیم. در فاصله بسیار کمتر از سال های قبل کمیته همایش ها به فکر و ایده جدید در برگزاری این دوره از «۱۰ روز با عکاسان ایران» رسیدند که به لحاظ فرهنگی، اخلاقی و هنری مورد اعتماد عکاسان ایران است و اسماعیل عباسی را به دلیل فعالیت ها و پیش زمینه های کاری ایشان به عنوان دبیر این رویداد انتخاب کردیم و بله محکمی گرفتیم.

صمدیان در ادامه با بیان این که این دوره به لحاظ اجرا و ایده جدا از همه دوره های پیشین است، به معرفی اعضای هیات مدیره قبلی انجمن و مدیران کمیته های مختلف پرداخت.

اسماعیل عباسی دبیر هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان نیز در سخنانی اظهار کرد: رسیدن به تغییراتی در این دوره از «۱۰ روز با عکاسان ایران» از طریق هیات مدیره انجام گرفت و به این توافق رسیدیم که من بر اساس تصمیم هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و با تایید نظر آنها وارد عمل شدم.

وی درباره این تغییرات بیان کرد: تغییر صورت گرفته به معنای رد سابقه و عملکردهای قبلی نیست و ما برای این تغییرات احساس نیاز کردیم و بنابراین انجام آن لازم بود. در تمام نمایشگاه ها ،سخنرانی ها و کتاب هایی که دیده ایم، جای برخی مطالب خالی است. به عنوان مثال چرا در زمینه تحولات تاریخ عکاسی خود مطلبی نداریم یا چرا در دور باطل تبدیل نمایشگاه به مسابقه گیر کردیم. بیشتر این اتفاقات که می افتد هیچ تحلیل و بررسی پشت آن نبوده و همیشه مورد غفلت قرار گرفته است.

عباسی یادآور شد: نمایشگاه ها ایده محور نبوده و یا اگر بوده مانند جزایری جدا از هم بوده که به یک پارچگی نرسیده است. با توجه به آنچه که هیات مدیره تصمیم گرفت، من هم از این تصمیم استقبال کردم. بر اساس آن چه برنامه ریزی شده است، تا سال آینده بر اساس تفکر ایده محوری و یک نوع نظارت هنری پیش خواهیم رفت. کسانی که قرار است در دوره های بعدی شرکت کنند، لازم است زیر نظر چند نفر از استادان کار کنند و آن ها بر کارشان نظارت داشته باشند. با توجه به کمبود وقت نهایتا به این موضوع رسیدیم که این دوره را یا نباید برگزار کنیم یا اگر برگزار می کنیم آن را به عنوان دوره گذار تلقی کنیم. برای انجام این کار نیز شورای هنری تشکیل دادیم که رامیار منوچهر زاده، زامیار بلوری، مهدی مقیم نژاد و بهنام صدیقی اعضای این شورا هستند.

دبیر هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان با اشاره به این که اعضای این شورا به دنبال کسانی رفتند که سن آنها زیر ۳۵ سال باشد، عنوان کرد: با این چارچوب سراغ جوانانی رفتیم که نمایشگاه برگزار کردند و در گذشته فعالیت های مختلفی داشته اند. متاسفانه به دلیل وقت کم امکان انتشار فراخوان نداشتیم و تلاش کردیم کسی از قلم نیفتد اما ادعا نداریم کسی از قلم نیفتاد. با اعضای انجمن لیست افراد نهایی شد و برخی اعلام کردند کار آماده و یا فرصت شرکت ندارند. شورای داوری در زمان خیلی کم اما با تلاش زیاد نهایتا ۴۰ پروژه را انتخاب کردند. در این عکس ها با چندین نوع ارایه رو به رو خواهیم بود و نام این ۴۰ عکاس توسط انجمن اعلام خواهد شد.

عباسی ادامه داد: همچنین حدود ۳۴ جلسه نشست خواهیم داشت. ۶ نفر را برای بررسی آثار دعوت کردیم که این کار به درک بهتر کارهای ارایه شده کمک می کند و برای هنرمندان نیز مفید است. هادی آذری، صیاد نقدی، فواد نجم الدینی، رهام شیراز، حمیدرضا سوری و نجف شکری ۶ نفر منتخب برای بررسی آثار هستند. کتاب نمایشگاه نیز در ۱۶۰ صفحه ارایه می شود و دربردارنده ۴۰ پروژه عکاسی این دوره خواهد بود. مستندسازی نشست ها و پخش زنده نشست ها و استفاده از فضای مجازی برای خبررسانی از دیگر کارهای ما برای این دوره است.

سیف الله صمدیان در ادامه با اشاره به اجرای یک ایده نو در رویداد «۱۰ روز با عکاسان ایران» دوره هشتم بیان کرد: در این دوره آثاری که روی دیوار می رود، از سوی خود هنرمند و آن ۶ نفر به لحاظ ایده، اجرا و تقاط قوت و ضعف بررسی می شود.

وی درباره تاخیر اتفاق افتاده در انتخاب هیات مدیره جدید بیان کرد: ما می خواستیم همزمان در شهرستان ها نیز به صورت الکترونیکی امکان رای گیری در مجمع عمومی فراهم شود اما به علت قطع اینترنت این امکان میسر نشد.

مسعود زنده روح مدیر برگزاری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان نیز مطرح کرد: ۱۰ روز با عکاسان ایران یک بار دوره سوم و یک بار در دوره هشتم تغییر رویه داده است. تغییر محتوایی که در سال ۹۸ اتفاق افتاده است که ثمرات آن را می توان در دوره نهم مشاهده کرد. چرا که دوره هشتم دوره گذار است.

وی افزود: زمانی که به سمت ایده محوری و کیوریتوری یک رویداد حرکت می کنیم، نیازمند صرف زمانی حدود ۱۰ ماه برای بررسی آثار داریم. امیدوارم برای اولین بار در پایان دوره هشتم دبیر دوره نهم معرفی شود چرا که برنامه های ایده محور، نیازمند صرف زمان بیشتری است.

مدیر برگزاری هشتمین رویداد «۱۰ روز با عکاسان» تصریح کرد: در تغییراتی که در این دوره انجام شده است، مباحث تخصصی را به دوشنبه های عکاسی که اول هر ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود، منتقل کردیم و از کارگاه های آموزشی فاصله گرفتیم. به نظر من  مجموعه آثاری که روی دیوار می رود باید این فضا را برای هنرمند ایجاد کند که اثرش بررسی شود. در ۷ روز این رویداد ۲۱ برنامه داریم که هنرمندان درباره پروژه های خود صحبت می کنند. ۶ برنامه نقد و بررسی برای این دوره در نظر گرفته ایم که مشکلات را بررسی کنیم که این مورد برای دوره بعد هم مفید است.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از این نشست، یادآور شد:  امسال به دلیل این که هیات مدیره تغییر نکرد و زمان کمی در اختیار داشتیم، فراخوان این رویداد منتشر نشد اما از سال آینده فراخوان عمومی منتشر می کنیم تا عدالت هم بهتر رعایت شود.

زنده روح در ادامه نشست با اشاره به اینکه حدود ۲۸۰ پروژه برای این دوره جمع آوری شده است، گفت: در این دوره، ۴۰ پروژه انتخاب کردیم که شامل ۶۰۰ قطعه عکس است. حدود ۱۵ پروژه آماده بود و ۲۴ پروژه برای این دوره طراحی شده است. در این دوره از طریق تارنمای https://begoush.com حدود ۴ ساعت برنامه زنده داریم که تکرار هم دارد. پادکست هایی نیز برای این دوره در نظر گرفتیم و همچنین نشست ها تصویربرداری شده و یک ساعت بعد روی سایت قرار می گیرد.

صمدیان درباره اسپانسر این دوره از ۱۰ روز با عکاسان بیان کرد: وضعیت مالی انجمن‌های صنفی فاجعه است و هنوز جایی وجود ندارد که برای انجمن‌ها بودجه‌ای را تخصیص دهند. سال قبل مرکز هنرهای تجسمی به ما کمک کرد. این دوره ریاست کمیته شورای فرهنگی شهر قول همکاری داده است. به دلیل شرایط اقتصادی سخت، دل‌مان به حمایت‌های بخش دولتی خوش است که بدون دخالت در روند کار ما انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد: گاهی بودجه مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری همه بی ینال‌های هنری به اندازه بودجه یک فیلم سینمایی هم نیست!

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000