زندگی اولین فرمانده نیروی دریایی ایران به قلم رسول آبادیان/ بازنویسی سوم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۱
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

زندگی اولین فرمانده نیروی دریایی ایران به قلم رسول آبادیان/ بازنویسی سوم

رسول آبادیان رمان تازه اش را که بر اساس زندگی اولین فرمانده نیروی دریایی ایران در زمان رضاشاه نوشته است، برای سومین بار بازنویسی می کند.

رسول آبادیان نویسنده ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره رمان تازه ای که در دست دارد، توضیح داد: رمانی تاریخی نوشته ام که برای سومین بار مشغول بازنویسی آن هستم. این رمان روایتی از زندگی شخصی به نام غلامعلی بایاندر است که اولین فرمانده نیروی دریایی کشور در دوره رضاشاه بود. در زمانی که متفقین به ایران حمله می کنند او بر خلاف دستور رضاشاه در برابر متفقین مقاومت می کند و در نهایت خودش به همراه بیش از صد نفر از یارانش در بندر خرمشهر کشته می شوند. رمان من روزهای کودکی تا زمان کشته شدن غلامعلی بایاندر به دست نیروهای انگلیسی را در برمی گیرد.

وی درباره سهم تخیل و واقعیت در روایت این رمان تاریخی بیان کرد: چارچوب رمان های تاریخی به این صورت است که شامل  ۵۰ درصد واقعیت و ۵۰ درصد تخیل است و با توجه به این که من اسناد زیادی درباره زندگی آقای بایاندر در اختیار نداشتم به همین دلیل حدود ۷۰ درصد این رمان را بر اساس تخیل خودم و مابقی داستان را هم بر اساس اسناد مکتوبی که از ایشان باقی مانده است، نوشته ام.

نویسنده مجموعه داستان «سایه ظهر یک نفر» درباره بازنویسی سوم این رمان هم گفت: در بازنویسی سوم، رمان کوتاه تر شده است تا برای خواننده امروز قابل فهم تر و قابل تحمل تر باشد. سعی کرده ام که فضای داستان نه آن قدر جنگی و پر از خشونت باشد و نه بیش از حد بر اساس احساسات استوار باشد. بیشتر تلاش کرده ام مناسبات اجتماعی آن دوره را لحاظ کنم.

آبادیان درباره زمان انتشار این رمان اظهار کرد: کار بازنویسی این رمان تا دو ماه آینده به اتمام می رسد و بعد از آن باید برای سپردن رمان تازه ام به ناشر تصمیم بگیرم.

این نویسنده درباره انتخاب عنوان رمان تازه اش گفت: عنوان این رمان در حال حاضر «دریادار» است اما به احتمال زیاد این عنوان در زمان انتشار تغییر خواهد کرد.

وی در پایان، از تجدید چاپ کتاب دیگر خود با عنوان «بهرام و هفت عروسک» خبر داد و یادآور شد: رمان «بهرام و هفت عروسک» را بر اساس داستان های هفت پیکر نظامی گنجوی نوشته ام که حدود ۱۰ سال پیش از سوی نشر «ویدا» منتشر شد و به تازگی به چاپ شانزدهم رسیده است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است