جشنواره رادیو از اجلاس جهانی صدا جدا می‌شود/ حذف بخش‌هایی از جشنواره رادیو | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳

جشنواره رادیو از اجلاس جهانی صدا جدا می‌شود/ حذف بخش‌هایی از جشنواره رادیو

نشست خبری معاونت صدای رسانه ملی با موضوع پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هشتمین اجلاس جهانی صدا 3 آذرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری حمید شاه‌آبادی معاونت صدای رسانه ملی با موضوع پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هشتمین اجلاس جهانی صدا روز یکشنبه ۳ آذرماه در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

این نشست با قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع و پس از آن حامد فاتحی مدیر روابط عمومی رادیو صدا ضمن خیر مقدم به مهمانان با قرائت متنی نخستین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا را آغاز کرد.

در ادامه مراسم، کلیپی از چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا پخش شد.

حمید شاه آبادی معاونت صدای رسانه ملی و رییس پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا اولین سخنران این مراسم بود که ضمن خیر مقدم به مهمانان عنوان کرد: خوشبختانه در دوره اخیر بعد از یک وقفه ۶ ساله، سال گذشته شاهد فعالیت مجدد جشنواره بین المللی رادیو بودیم. رادیو امروزه همراه و همدم مخاطبان و دارای سرمایه های ارزشمندی است که مهمترین و ارزشمندترین آن اعتماد مخاطب است که به واسطه چند دهه تلاش و حضور فرهیختگان و صاحبان خرد این رسانه به دست آمده است. رادیو به پشتوانه حضور چهره های نام آشنا، فرهیختگان، اصحاب قلم، گویندگان و تهیه کنندگان تلاشگر، امروزه کوله باری از افتخارات را در اختیار دارد و در جامعه نقش آفرینی کرده و نقش مهمی در معرفی سبک ایرانی و اسلامی داشته است.

وی افزود: مخاطبان رادیو امروز رادیو را به عنوان مونس و همراه پذیرفتند و خوشبختانه در این دنیای پرتلاطم رسانه و انباشت داده ها و فراوانی تولیدهای رسانه ای همچنان رادیو نقش بی بدیل خود را در ارتباط با مخاطب و اثرگذاری فرهنگی خود را در معرفی آداب و سنن کشور و ویژگی های ملت ایران داشته و اقدامات ارزشمندی را انجام داده است.

شاه آبادی در ادامه بیان کرد: آن چیزی که همکاران من در این سال ها بیشتر به آن توجه داشته اند، رقابت سالم در تولیدات رسانه ای است و مهمترین دغدغه مدیران صدای ملی باید این باشد که از ظرفیت ها و قابلیت های خود به درستی استفاده کنند و عرصه های جدید و ناشناخته را کشف کند، از تحولات جهانی عقب نماند و بر کیفیت تولیدات بیفزاید. جشنواره از جمله ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف است. سال گذشته به همت کارگروه های تخصصی خوشبختانه جشنواره خوش درخشید و آثار و برکات جشنواره سال گذشته را می توان به صورت جدی در بین همکاران دید.

معاونت صدای رسانه ملی تاکید کرد: بازگشت روحیه شادابی بین همکاران و ایجاد رقابت سالم بین برنامه سازان از اهدافی بود که تا حد زیادی به آن دست پیدا کردیم. از چند ماه قبل شورای سیاستگذاری شکل گرفت و نشست های تخصصی برگزار شد تا در نهایت فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو نهایی شد و امروز یکشنبه ۳ آذر منتشر می شود.

شاه آبادی درباره تفاوت های جشنواره امسال اظهار کرد: جشنواره امسال تفاوت هایی با جشنواره سال گذشته دارد که در راستای کیفی سازی جشنواره است. جمع زیادی از همکاران ما در این رقابت فرصت حضور دارند. امسال بخش هایی را که می توانست جنبه فردی و مستقل داشته باشد، حذف کردیم تا شاهد تمرکز بیشتر جشنواره بر موضوعات محوری باشیم. جشنواره پانزدهم ۴ بخش دارد و از امروز فرآیند جذب دریافت آثار آغاز می شود.

وی درباره بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: در بخش اول که بخش داخلی است و شرکت کنندگان این بخش برنامه های رادیویی هستند که در سال ۹۸ روی آنتن رفته و در دوره سه ماهه در این رقابت شرکت می‌کنند. شبکه های مختلف، برنامه های منتخب خود را در ۶ حوزه معرفی می کنند. این ۶ حوزه ۴ حوزه آن به عنوان مجله رادیویی است. محورهایی که امسال در این جشنواره دیده شد تفاوت هایی با سال گذشته دارد. در مجموعه تولیدات رادیویی امسال هم ساختار های جدید تعریف شد.

حمید شاه آبادی در ادامه یادآور شد: در بخش پنجم چهارگونه و ژانر برنامه سازی مورد توجه قرار گرفته که شامل مستند، مسابقه، نمایش و یک بخش دیگر است. در ششمین بخش از بخش اول، ۴ محور موضوعی قرار گرفته است که شامل حوزه دفاع مقدس، اقتصاد مقاوتی و رونق تولید، برنامه های مناسبتی و پاسداشت زبان فارسی است. این بخش به گونه ای طراحی شده که در بخش داخلی جامعیت داشته باشد چرا که بیش از ۹۰۰ عنوان برنامه روی آنتن می رود و در هفته، چهار هزار قسمت، برنامه پخش می ‌شود و این حجم از برنامه ها که  از ۱۶ شبکه سراسری و ملی روی آنتن می رود، نیازمند سازکاری برای پوشش است.

معاون صدای رسانه ملی درباره بخش دوم جشنواره پانزدهم بین المللی رادیو نیز گفت: عنوان بخش دوم سال گذشته، بخش آزاد بود اما امسال به عنوان بخش ویژه می شناسیم و در این بخش تمام عوامل برنامه ساز چه در بخش شبکه های رادیویی معاونت صدا و شهرستان ها و چه در بخش برون مرزی و حوزه سیاسی شرکت داده می شود و ما همه افراد واجد شرایط در حوزه را داریم. بهترین برنامه و عوامل برنامه ساز شامل گوینده و بازیگر و ….تجلیل می شوند و تمام کسانی که به نوعی در داخل و خارج با صداوسیما فعالیت می کنند، می توانند شرکت کنند.

شاه آبادی با اشاره به اینکه بخش سوم این جشنواره بخش مردمی است، مطرح کرد: این بخش سال گذشته با تاخیر اعلام شد و برای اولین بار سال گذشته این بخش را به جشنواره افزودیم اما امسال در بخش مردمی این دقت نظر را بیشتر از گذشته خواهیم داشت که همه علاقه مندان رادیو بتوانند شرکت کنند به جز کسانی که همکار فعلی رادیو هستند. این حوزه ۶ بخش دارد و با توجه به فراوانی پادکست ها در کشور این بخش ها شامل گزارش، پادکست، مستند رادیویی، قطعات موسیقی تولیدی، گزارش ورزشی و آنونس برنامه ها است. برای این بخش حساب ویژه ای باز کردیم و علاقه‌مندان این حوزه زیاد هستند و در خواست های زیادی داریم. فرصت شناسایی استعداد ها را برای ما فراهم می آورد که می توانیم با آنها همکاری کنیم. امیدواریم این بخش با اقبال خوبی همراه شود و امیدواریم اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد. رادیو می تواند محل رجوع کسانی باشد که در زمینه تولیدات رادیویی و صوتی توانایی هایی دارند.

وی درباره بخش ۴ این جشنواره که شامل بخش بین الملل است، تصریح کرد: زیرساخت های این بخش مثل سال گذشته است و ۸ محور دارد. در اجلاس اتحادیه های رادیوهای آسیا و اقیانوسیه که سال گذشته در بنگلادش برگزار شد، بخش بین الملل این فراخوان منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. تفاوت بخش بین الملل امسال با سال گذشته آن است که تعداد آثار راه یافته از سوی شرکت کنندگان خارجی با تعداد آثار راه یافته از سوی شرکت کنندگان داخلی در مرحله نهایی باید مساوی باشد تا رقابت واقعی باشد.

معاون صدای رسانه ملی افزود: ۲۴ اثر از بخش داخلی و ۲۴ اثر از بخش خارجی به مرحله نهایی راه پیدا می کنند. ۴ بخشی که برای این جشنواره در نظر گرفتیم، گمان می کنیم تمرکز ما بر روی همه موضوعات مهم قرار گرفت. موضوعات مانند رادیو نما و فضای مجازی از موضوعات مهمی هستند که باید در حوزه خود  رقابت کنند. همچنین موضوع نمایش و نمایش های رادیویی ظرفیت های مستقل دارند که می توانند جشنواره مستقل داشته باشند. امیدواریم جشنواره پانزدهم بهتر از دوره چهاردهم برگزار شود.

وی درباره زمان برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو از یکم تا چهارم اردیبهشت برگزار می شود. امسال اجلاس جهانی صدا را از جشنواره جدا کردیم چرا که از لحاظ زمانی تمرکز ما را بهم می زد و همزمانی این دو موضوع ویژگی مثبتی داشت اما باعث دور شدن ما از اهداف جشنواره بین المللی رادیو می شد. همچنین موضوع اجلاس صدا با توجه به پیشرفت های تکنولوژی نیازمند مراقب ویژه بود و امیدواریم اجلاس جهانی صدا را در بازه زمانی دیگری که گزینه ما آذر ماه ۹۹ است، همزمان با هفته پژوهش برگزار کنیم که فراخوان آن بعدا منتشر می شود.

در ادامه کلیپی از جلسات سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو پخش شد.

شاه آبادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا مدیران رادیویی در جشنواره بین المللی مانند ای بی یو مشارکت ندارند، بیان کرد: این ضعف را می پذیرم البته همکاران ما آثاری را به بخش بین الملل معرفی کردند و آنچه پذیرفته شد از بخش استان ها بود و از معاونت صدا اثری پذیرفته نشد. اما این نقد به ما وارد است که همکاران ما در شبکه های رادیویی ملی مشارکت لازم را برای جشنواره بین المللی ندارند و بخشی به دلیل دیر اطلاع دادن است و گاهی دوستان خودشان را در سطحی می بینند که احساس نیاز به شرکت در جشنواره بین المللی نمی کنند.

وی در ادامه درباره نبود تبلیغات محیطی برای این جشنواره گفت: این از مظلومیت رادیو است و چون همیشه رادیو با صدا همراه بوده است، کسی به تصویر کاری ندارد. حال که فراخوان منتشر شده است، تلاش می کنیم در این زمینه هم کاری انجام دهیم.

معاون صدای رسانه ملی درباره بخش مردمی این جشنواره نیز بیان کرد: این بخش فارغ از ساختار و بخش بندی ها است و البته ما چند موضوع را در حوزه بخش مردمی در فراخوان اولویت قرار دادیم ولی انحصاری نیست. همچنین تعدادی موضوع پیشنهاد شده که سال گذشته هم داشتیم و در بخش داخلی به آن توجه کردیم.

شاه آبادی در پایان با بیان این که یک روز به تعداد روزهای جشنواره رادیو  اضافه شده است، اظهار کرد: امسال بعد از جشنواره چهاردهم، دبیرخانه جشنواره را دایمی کردیم و عملا با دایمی شدن دبیرخانه جشنواره در شرایط بهتری هستیم. بخش سایت جشنواره نیز به همت همکاران ساخته و فراخوان در آن منتشر شده است که این سایت محل تبادل اطلاعات و پایگاه رسمی جشنواره خواهد بود.

در پایان نشست از دو کتاب فراخوان که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، رونمایی شد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است