آرتور براونر سینماگر و تهیه‌کننده برجسته آلمانی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸
بامداد دیروز

آرتور براونر سینماگر و تهیه‌کننده برجسته آلمانی درگذشت

بنا بر اعلام خانواده آرتو براونر، این تهیه‌کننده پرآوازه و سازنده برخی از مهم‌ترین فیلم های ضدنازی بعد از یک قرن زندگی پر از فراز و نشیب، روز گذشته از دنیا رفت.

آرتور براونربه گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، آرتور براونر فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده لهستانی‌تبار آلمانی و یکی از بازماندگان اردوگاه‌های نازی‌ها چشم از جهان فرو بست. او یکی از بزرگترین و موفق‌ترین تهیه‌کنندگان صنعت سینمای آلمان بود.

آثار او گستره وسیعی از فیلم‌های گوناگون در ژانرهای متفاوت را شامل می‌شود؛ از فیلم‌های کمدی و بفروش گرفته تا مجموعه وسترن‌های «وینتو – Winnetou» – شخصیت سرخپوستی خیالی به قلم کارل می، نویسنده آلمانی  و فیلم‌هایی جدی درباره دیکتاتوری نازی‌ها و واقعه هولوکاست همچون «رز سفید»(۱۹۸۲)، «بابی‌یار»(۲۰۰۳) و «اروپا، اروپا»(۱۹۹۰) که این آخری نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار و برنده جایزه گلدن گلوب همان سال نیز شده است.

بنا بر اعلام خانواده آرتور براونر به رسانه‌های آلمانی، او در ساعات اولیه روز یکشنبه (۱۶ تیر) و در پی یک دوره کوتاه بیماری در گذشته است. خانواده او در بیانیه خود نوشتند: براونر با لبخندی بر لب از دنیا رفت. او زندگی زیبایی داشت.

براونر در سال ۱۹۱۸ در لودز لهستان متولد شد. در بحبوحه جنگ جهانی دوم، خانواده او برای فرار از جنایات نازی‌ها به شوروی گریختند. بعد از جنگ آرتور به همراه یکی از برادرانش به برلین مهاجرت کرد. در ۱۹۴۶ او کمپانی فیلم «CCC» را در بخش تحت کنترل آمریکای برلین بنا نهاد. براونر به مرور دریافت برای ساخت فیلم‌های فاخر و جدی باید خط تولید فیلم‌های عامه‌پسند خود را نیز زنده نگاه دارد تا بتواند از پس هزینه‌های کار برآید. او در طول عمر کاری خود چیزی نزدیک به ۳۰۰ فیلم تولید کرد.

براونر در سال ۱۹۹۰ مدال افتخار آکادمی فیلم آلمان را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۳ جشنواره فیلم برلین، جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری را به او اهدا کرد. از دیگر افتخارات او می‌توان به کسب جایزه اسکار برای تهیه‌کنندگی مشترک فیلم «باغ فینزی کوینتینی» به کارگردانی ویتوریو دسیکا اشاره کرد.

آرتور براونر در هنگام مرگ ۱۰۰ سال سن داشت.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000