ناگفته‌های خشایار اعتمادی از وضعیت موسیقی/ کاسب‌ها به جان هنر افتاده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

ناگفته‌های خشایار اعتمادی از وضعیت موسیقی/ کاسب‌ها به جان هنر افتاده‌اند

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ جزییاتی از وضعیت موسیقی و علت خداحافظی‌اش بیان کرد.

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ پس از اعلام اینکه از دنیای خوانندگی خداحافظی می کند در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره علت این تصمیم گفت: عده ای کناره‌گیری من از دنیای موسیقی را «شو» تعبیر کردند اما واقعیت این است که من ۲۶ یا ۲۷ سال پیش با نگاه دیگری نسبت به امروز وارد وادی هنر شدم و موسیقی برایم محوریت فرهنگی داشت. در همه این سال ها تمام سعی‌ من از انتخاب شعر، سازبندی‌ها، محتوای کلام، گویش و حتی پوشش‌ من بر مبنای احترام به مخاطب بود.

وی افزود: احساس می‌کنم از بدو ورود من به عرصه موسیقی، جریانی راه افتاد که فقط به بخش اقتصادی موسیقی نگاه داشت و نسبت به این موضوع که موسیقی با فرهنگ یک جامعه سر و کار دارد، بی توجه بود.

این خواننده موسیقی پاپ توضیح داد: این جریان از سال ۸۰، شروع شد و مطمئنا بدون حمایت بخشی از مدیریت موسیقی کشور این جریان هیچ وقت تا به این حد گسترش پیدا نمی‌کرد. بخشی از بدنه مدیریت موسیقی کشور تیغ برنده‌تری داشت و با گزینش کردن تعدادی کاسب در فضای موسیقی تمام مکان‌های پخش موزیک را گرفت و آنها تصمیم گرفتند که چه افرادی تا چه حد و اندازه‌ دیده شوند.

اعتمادی با تاکید مجدد بر اینکه در شرایط حاکم قادر به کار کردن نیست، بیان کرد: من همیشه شرافت را به کار کردن به هر قیمتی ترجیح داده‌ام و با مردم صادق بودم. از همان اوایل هم که تازه کارم را آغاز کرده بودم به دلیل انتقاد همین مدیران که معتقد بودند شبیه‌خوانی می‌کنم، به من مجوز ندادند و پس از مدتی هم که به دلیل پیگیری‌هایم مجبور شدند به من مجوز بدهند، همان تهمت‌های شبیه‌خوان بودن را زدند و همه سعی خود را کردند تا دیده نشوم.

به گفته وی، حتی کارهای سایر هنرمندان متعهد هم‌دوره‌ای وی هم دیده نشد و بایکوت خبری شدند.

اعتمادی ادامه داد: گاهی اوقات می‌شنوم که چرا شما مانند علیرضا عصار، حسین زمان و حمید حامی پس از گذشت چندین سال دوباره برای اجرا روی صحنه نمی‌روید و من در پاسخ به این صحبت‌ها می‌گویم که ظرفیت این خوانندگان برای اجرا هم خیلی بیشتر از یک یا دو شب در سال است زیرا هنرمندان خوبی هستند آن هم در شرایطی که افراد تحت حمایت همان مدیران خاص می‌توانند در سال صدها سانس اجرای کنسرت بگذارند و در آخر هم به تور اروپا و آمریکا بروند اما هنرمندان پیشکسوت در سال یک یا دو بار روی صحنه می روند.

این خواننده موسیقی پاپ عنوان کرد: با این اوصاف من هم تصمیم گرفتم تا پیش از آنکه کنار گذاشته شوم، خودم از این عرصه کناره‌گیری کنم.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه در دوره آنها برای سلیقه شنیداری مخاطب ارزش و احترام قائل می شدند، اعلام کرد: اکنون وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده است که وقتی من در صفحه مجازی خود، قطعه‌ای را که ۱۰ سال پیش منتشر کرده‌ام، بارگذاری می‌کنم، مخاطب به من پیام می‌دهد که موزیک جدیدتان خوب است و این مساله یعنی در زمان انتشار کار نگذاشتند که اثر درست شنیده شود و به گوش مخاطب برسد.

وی با اشاره به اینکه انتقادهای زیادی برای کناره‌گیری از دنیای موسیقی به او وارد شده است، بیان کرد: چرا باید من به قیمت ۲۷ سال کار کردن و شنیده نشدن در این عرصه باقی می‌ماندم. اگر در حال حاضر بخواهم در سال تنها ۷ موزیک منتشر کنم، برای تولید این تعداد موزیک باید ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کنم که از هر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای هر قطعه، ۳۰ میلیون تومان هزینه همان فضای پخشی می‌شود که دست همین افراد مسبب این جریانات در عرصه موسیقی است و این ۳۰ میلیون تومان پول که از ما می‌گیرند هم مشخص نیست در چه فضایی استفاده می کنند و باز هم همین افراد هستند که تعیین می‌کنند کار من تا چه اندازه دیده شود. من توان و دلیل پرداخت این هزینه ها را ندارم. در طول عمرم پولشویی و اختلاس نکرده‌ام که درآمد خاصی داشته باشم! در طول زندگی‌ام از خودم، توان مالی‌ام و زندگی خصوصی‌ام مایه گذاشتم تا در فضای سالم اثر تولید کنم و اکنون نمی‌توانم سالی چند صد میلیون تومان هزینه کنم تا شنیده شوم.

این هنرمند افزود: من عقده شنیده شدن ندارم و همه سابقه کاری من را می‌دانند، زمانی‌ کنسرت‌های ۱۸ هزار نفری برگزار می‌کردم و آلبوم‌های میلیونی می‌فروخته‌ام. پس بحث من این حرف‌ها نیست. اکنون ترجیح می‌دهم به جای اینکه برای کاری که ارزشی ندارد و سودی هم از آن حاصل نمی‌شود، هزینه کنم به شکل دیگری به مردم خدمت و در کارهای خیریه مشارکت کنم.

اعتمادی در پایان گفت: زمانی که من وارد عرصه موسیقی شدم تصمیم داشتم با احترام به مردم و همگام با فرهنگ جامعه آثار مناسبی را تولید و عرضه کنم، اما رفته رفته متوجه شدم تولید آثار موسیقایی بیشتر جنبه اقتصادی پیدا کرده است و دیگر با فرهنگ جامعه همسو نیستند در نتیجه من هم تصمیم به کناره‌گیری از این عرصه گرفتم و تنها در صفحه مجازی خودم در اینستاگرام این مطلب را عنوان کردم، آن هم به دلیل اینکه مخاطبانم تقاضای کار جدید داشتند و من هم تصمیم گرفتم فعالیت نکردنم را برای آنها توضیح بدهم. من هیچ عداوتی با صدا و سیما و مراکز موسیقی ندارم و من با این خداحافظی خواستم به اوضاع کنونی موسیقی اعتراض کنم تا شاید تلنگری برای سایر همکارانم در این عرصه باشد و امیدوارم آنها نیز در رسالتی که بر گردنشان است موفق باشند و درست پیش بروند.

عکس کنار خبر از فاطمه بهبودی است.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است