«هزار افسان» به زنگبار رفت/ «پسر دریا» در راه سئول | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۴
عباس جلالی یکتا در گفتگو با صبا:

«هزار افسان» به زنگبار رفت/ «پسر دریا» در راه سئول

عباس جلالی یکتا از حضور انیمیشن «هزار افسان» با موضوع شاهنامه در جشنواره فیلم زنگبار و انیمیشن «پسر دریا» در جشنواره انیمیشن و کارتون سئول خبر داد.

هزار افسان

عباس جلالی‌یکتا انیماتور درباره انیمیشن «هزار افسان» که از ۱۵ تا ۲۳ تیرماه در جشنواه فیلم زنگبار رقابت می کند در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: «هزار افسان» را براساس شاهنامه فردوسی ولی بدون دیالوگ ساخته‌ام که در این اثر ابیات شاهنامه به تصویر و موسیقی تبدیل شده است.

وی افزود: حدود ۱۰۰ هزار بیت تبدیل به یک کار هفت دقیقه ای شده است که جانمایه و کاراکترهای اصلی شاهنامه در آن حفظ شده اند.
جلالی‌یکتا درباره پرداختن به شاهنامه در اثر خود توضیح داد: در ابتدا به دلیل علاقه ای که به شاهنامه داشتم سراغ این کار رفتم ولی وقتی وارد کار شدم پی بردم آنقدر پتانسیل شاهنامه بالاست و برداشت های زیادی می شود از آن کرد که علاقه ام به این حوزه بیشتر شد.
این نویسنده و کارگردان انیمیشن اضافه کرد: به شخصه فکر می کردم که چقدر می شود از داستان های شاهنامه برداشت داشت و به روش های مختلف آنها را تعریف و بیان کرد. در مسیر مطالعاتم به این نتیجه رسیدم که از یک داستان شاهنامه فرم های متفاوتی از روایت هم موجود است و آنقدر ابیات شاهنامه چندوجهی هستند که امکان برداشت های گوناگون را فراهم می کنند.
کارگردان «پسر دریا» در بخش دیگر این گفتگو درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: یک طرح انیمیشن به نام «زندگی در تاریکی» در دست دارم که با همراهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می شود ولی هنوز جزییات آن آن قطعی نیست.
«شکرستان» از اواخر مرداد روی آنتن می رود/ حضور«هزارافسان» و «پسردریا» درجشنواره ها
وی از همکاری با مجموعه «شکرستان» شبکه نسیم خبر داد و گفت: از نوروز به بعد کارگردانی «شکرستان» با من بوده است و این روزها مشغول ساخت سری جدید هستیم که اگر همه چیز درست جلو برود اواخر مرداد روی آنتن می رود.
کارگردان «شکرستان» عوامل کارش را اینگونه معرفی کرد: راوی داستان: شهاب حسینی، مدیردوبلاژ: شوکت حجت، دستیار کارگردان: زینب تسبندی و حجت اعظم پور، انیماتورها: کریم بلاغی، کاظم میراحمدی، صادق حسنوند، حامد بخشی، حامد صفری و فاطمه کشاورز هستند.
جلالی یکتا همچنین درباره انیمیشن «پسر دریا» که به کارگردانی وی ساخته شده و تاکنون در جشنواره های مهم جهان موفق ظاهر شده است نیز گفت: «پسردریا» یک کار کوتاه است که با مرکز گسترش انجام داده ام و درباره زندگی زن و شوهری است که در دنیای واقعی زندگی می کنند با پسری که روی دیوار نقاشی شده است.
«شکرستان» از اواخر مرداد روی آنتن می رود/ حضور«هزارافسان» و «پسردریا» درجشنواره ها
وی در پایان عنوان کرد: از زمانی که پخش جهانی و جشنواره ای این انیمیشن را شروع کرده ایم در جشنواره های مهمی حضور داشته ایم و یکی از مهم ترین جایزه هایی که گرفته ایم جایزه ویژه شهر انسی است که یک جایزه خیلی معتبر است و در جشنواره پویانمایی تهران نیز تندیس نقره ای بهترین انیمیشن تجربی را گرفته ایم و آخر هفته نیز در کرمانشاه در دومین دوره جشنواره پویانمایی تلویزیون ایران کاندید دریافت جایزه هستیم. در هفتمین جشنواره فیلم شهر هم پذیرفته شده ایم و قرارست «پسر دریا» در جشنواره نمایش داده شود و در جشنواره های خارجی دیگر از جمله جشنواره فیلم انیمیشن و کارتون سئول که ۲۶ تا ۳۰ مرداد ماه برگزار می شود، حضور خواهیم داشت.
ریحانه مقدم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است