مقام اول در فستیوال موسیقی موغام باکو را کسب کردیم/ اجرای کنسرت در ائل‌گلی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
یونس تارپود در گفتگو با صبا:

مقام اول در فستیوال موسیقی موغام باکو را کسب کردیم/ اجرای کنسرت در ائل‌گلی

یونس تارپود نوازنده موسیقی آذربایجان در تبریز و سرپرست گروه موسیقی «دف‌نوازان سماع» درباره برنامه‌های این گروه توضیح داد.

یونس تارپود مدیر خانه دف در شهر تبریز و سرپرست گروه موسیقی «دف‌نوازان سماع» در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره تشکیل این گروه گفت: گروه «دف‌نوازان سماع» از سال ۷۸ توسط ۶ نفر به خوانندگی ناصر جدیری که از یاران قدیمی من است، تاسیس شد و اکنون تعداد افراد این گزوه به ۱۲۰ نفر رسیده است که به دلیل نبود محل مناسب برای تمرین این عده با مشکلاتی نیز مواجه هستیم.

وی افزود: خانه دف را در سال ۹۱ تاسیس کرده‌ام که اولین مرکز تخصصی سازهای کوبه‌ای در ایران و مرکز آموزش دف و گروه‌نوازی دف با بیش از ۶ سال تجربه است. خانه دف، محل تمرین و استقرار گروه «دف‌نوازان سماع» است و این گروه هم با استفاده از تمامی سازهای کوبه‌ای از جمله دایره، دف، ضرب بندیر، دهل، ناقاره، پرکاشن، تومبا، تمبورین، زنگ و دیگر آلات ضربی به همراه تار، سه تار، کمانچه، عود، سنتور، رباب و غریبانه در این مکان آماده می‌شوند تا برای اجرا روی صحنه بروند.

این پیشکسوت موسیقی آذربایجان درباره اجراهای گروه خود بیان کرد: «دف‌نوازان سماع» در این مدت شاید نزدیک به ۲۰۰ مرتبه برای اجرا روی صحنه رفته‌اند که در کنسرت آخرمان نیز ناصر جدیری و فرامرز مشینچی به صورت مشترک آواز‌خوانی کردند.

این نوازنده ادامه داد: در تبریز، زنجان، ارومیه، سنندج، کرمانشاه، لرستان، خوی، ماکو، منقطه آزاد ارس، تهران (تالار وحدت) و کشورهای مختلف از جمله ترکیه و ترکمنستان اجراهای زیادی داشته‌ایم و آخرین حضور ما حدود ۲ ماه پیش در فستیوال موسیقی موغام باکو به خوانندگی پارسا خائف بوده است که مقام اول را کسب کردیم.

تارپود در پایان این گفتگو درباره اجراهای جدید گروه «دف‌نوازان سماع» گفت: اجرای ۲۰۰ نفری گروه سماع، جمعه ۲۴ آبان ماه و به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) در فضای باز پارک ائل‌گلی در شهر تبریز برگزار شد که اجرایی متفاوت بود.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است