روایت کودکان از داستان های شاهنامه در نمایشگاه «من و اسطوره» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۸

روایت کودکان از داستان های شاهنامه در نمایشگاه «من و اسطوره»

«اسوره و من» عنوان نمایشگاهی از آثار کودکان و نوجوانان است که جمعه 24 آبان در گالری رسول مهر گشایش می یابد.
به گزارش خبرگزاری صبا، «من و اسطوره» عنوان نمایشگاهی از آثار هنرجویان آموزشگاه بهار ایده است که به کوشش نازیلا پاکیاری روز جمعه ۲۴ آبان همراه با رونمایی از کتاب آثار هنرجویان در گالری رسول مهر  گشایش می‌یابد.
این نمایشگاه حاصل فعالیت گروهی هنرجویان موسسه‌ هنرهای تجسمی بهار ایده است. نازیلا پاکیاری مدیر آموزشگاه بهار ایده، درباره چگونگی شکل‌گیری نمایشگاه «من و اسطوره» گفت: نمایشگاه من و اسطوره یا بهتر بگوییم «من و اَبَرمن»  از نگاه کودکان و نوجوانان به سه مقوله‌ نهاد،‌ من، ابرمن می‌پردازد. این سه عنصر در تعامل با یکدیگر، رفتارهای پیچیده‌ انسانی را به وجود می‌آورند. نهاد تنها مولفه‌ای است که از بدو زایش انسان حضور دارد و ذهن و ابرمن دو جنبه از شخصیت انسان که برخورد با واقعیات و دوم در بردارنده تمام آرمان‌های درونی است.
آثار نمایشگاه در بخش «من»  شامل آثار بچه‌ها با محور خودشناسی و «اسطوره» است که  در این نمایشگاه  به شخصیت‌ها و قصه‌های اساطیر ایرانی در شاهنامه‌ همچون آرش کمانگیر، زال و سیمرغ و هفت خوان رستم و … پرداخته شده است. شکل ارائه‌ آثار نمایشگاه در قالب نقاشی، حجم، داستان‌نویسی و هنرهای اجرایی و موسیقی خواهد بود.
در بخشی از توضیحات نمایشگاه درباره‌ انتخاب قهرمانان شاهنامه آمده است: «شاهنامه از دیرباز مورد توجه مردم ایران بوده است. در دوره صفویه نقالان در قهوه خانه‌ها داستان‌های شاهنامه را با پرده‌خوانی شرح می‌دادند و اهداف هر کدام از داستان‌ها بیان ارزش‌های وجودی انسان است. در داستان هفت‌خوان رستم، رستم برای نجات کیکاووس و تشرف به مقام قهرمانی و یا کمال، آزمون هفت خوان را پشت سر می‌گذارد. داستان ضحاک نشانه‌ آیین‌های متضاد و نادانی در مقابل جوانان پاک و آرش کمانگیر که نماد صلح و دوستی و مهر و عرق به وطن است…»

اسامی هنرمندان این نمایشگاه به شرح زیر است: آترینا احمدی- کیان رینه‌ای- رزا غروی- یحیی قرائی- مهرداد قربانزاده- امیر حسین پیر محمدی- شقایق سعیدی- کیمیا فارغ بال- یوحنا رباطی- آلا نظری- رایا لامعی- دیبا امیر خسروی –  هانا چیت ساز- پارسا خدابنده ای- پالیز رادفر- ملینا روزبهانی- هیرمند محمود پور- مانیاد ذهنی- شایان کبیری- لیانا نام آور- رادین خاکباز- دیانا قربانزاده- سام تفرشی- آوید میرکمالی- امیرسام فرجی- محمد طاها حاجی زاده امینی- رادین عباسی- امیرعلی یارلو- رایموند عباسی- پریماه میرزایی- بهار فهرستی- متین دباغی.

نمایشگاه «من و اسطوره» جمعه ۲۴ آبان ۹۸، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در  نگارخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (رسول مهر) واقع در تهران، بلوار سعادت آباد(خیابان خوردین) بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، خیابان ارغوان شرقی گشایش می یابد و بازدید روزانه تا ۳۰ آبان از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برقرار خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است