تماشای سوررئالیزم در افسانه‌های علی‌اکبر صادقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۹
پیشنهاد آخر هفته؛

تماشای سوررئالیزم در افسانه‌های علی‌اکبر صادقی

نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی علی اکبر صادقی جمعه 24 آبان در گالری هور گشایش می یابد.
به گزارش خبرگزاری صبا، گالری «هور» روز جمعه ۲۴ آبان ماه میزبان نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی علی اکبر صادقی با عنوان «اتود» است و آثار دوره اسطوره و ریاضی این هنرمند را شامل می شود.
علی اکبر صادقی تنها نقاش نیست بلکه هنرمندی چندوجهی است که در زمینه های مختلفی از جمله نقاشی، چیدمان، مجسمه سازی، تصویرسازی کتاب، انیمیشن، ادبیات و… نیز فعالیت های بسیاری داشته است.
صادقی در آثارش به نوعی نقاشی بر پایه نقاشی سنتی و قهوه خانه ای دست یافته و آثارش ملهم از فرهنگ ایرانی است و رویکردی امروزی به اسطوره ها و افسانه های ایرانی در آثارش مشهود است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در دهه ۱۳۵۰ صادقی یک بعد سوررئالیستی به کارهایش اضافه کرد که بر مهارت و روش‌های فنی او در سبک‌های ایرانی (از مینیاتور گرفته تا نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای) استوار بود. برای بیش از سه دهه، صادقی به خلق صدها نقاشی و طراحی فوق العاده که ترکیبی از داستان‌ها و افسانه‌ها بودند و یک آگاهی و شعور جمعی را روایت می‌کردند (از طریق ابعاد چند لایه تصویری در هر قطعه هنری) پرداخت. اگرچه سوررئالیزم هنوز هم در آثار صادقی هویدا است، ولی این دوره خاص نمایش قوی و چشمگیری از سوررئالیزم در تاریخچه حرفه‌ای اوست.
این نوع از بیان، عملی طبیعی است که به گذشته و یا حال تعلق نداشته و تاریخی به بلندی تصویرسازی ایرانی دارد. در مرز بین سوررئالیزم و اسطوره، صادقی اجزای مختلفی را در نقاشی‌هایش به کار می‌گیرد که نه تنها در مفاهیم اسطوره شناسی، بلکه در نمادشناسی نیز قابل تشخیص هستند.
تجارب عاطفی و تعمقات اندیشمندانه او از نگرانی‌ها و دغدغه‌های شخصی عبور کرده و به یک آگاهی جمعی می‌رسند. داستان‌های افسانه ای گسترش یافته و صرف نظر از سن، نژاد و حرفه شان به توده‌ها می‌رسند.»

این نمایشگاه تا ۱۲ آذرماه از اعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ دایر است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است