«ظروفی از جنس مظروف» در دایره‌ تکرار ظاهر و باطن/ خرما و گندم سوژه شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۲

«ظروفی از جنس مظروف» در دایره‌ تکرار ظاهر و باطن/ خرما و گندم سوژه شدند

مهسا الف تازه ترین آثار خود را با ناموان «ظرف از جنس مظروف» در گالری محسن (منفی یک) به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاهی از آثار مهسا الف با عنوان «ظروفی از جنس مظروف» در گالری محسن (منفی یک) از تاریخ جمعه ۲۴ آبان ماه رونمایی شد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «برای آن‌که پیراهن فهم و بازنمایی بر تن اندیشه‌ای کنیم باید ابتدا از پس ادعای توصیفش برآییم. انتزاع اندیشه به حروف ختم می‌شود هرچند حروف به ژرفای اندیشه دست نمی‌یابد. ظرف و مظروف همچون حروف و اندیشه از یک صورت‌بندی مرئی‌ و‌ نامرئی یا ظاهری و باطنی صحبت می‌کند که در آن یکی دیگری را در برمی‌گیرد و قالبی برای آن می‌شود. مهسا الف از جنس همین صورت‌بندی الکنِ پیدا و پنهان، پیکره‌ی مجموعه‌ی جدیدش را شکل داده است.

در چیدمان‌های الف عموما رفتارِ مواد سخن‌وری می‌کنند: همچون که نمک در ازای ماندگار کردن سخن، خوانش سخن را ربوده بود یا که اسناد و متونش با گوگرد سوزانده شده بودند.

مهسا الف به موازات رویکرد گذشته‌اش در روایتگری و تکریم ماده به برپایی چند چیدمان با پیش کشیدن رابطه تاریخی و فلسفی ظرف و مظروف پرداخته است. در یکی هفتصد بشقاب ساخته‌شده از جنس نان را به‌شکل عریان آراسته و در چیدمان دیگر سی و پنج هزار هسته‌ ساییده‌شده‌ خرما را انباشته است؛ و دست‌آخر برای اثبات حقانیت سخن مقداری گوگرد (سوگند) بر میزی که «برکت» از آن ربوده شده، قرار گرفته است.

خرما و گندم به‌شکلی پنهان در این چیدمان‌های فرایندمحور یک روایت منطقه‌ای و سنتی برخاسته از آن را بازگو می‌کنند. بشقاب‌ها در این آرایش‌ گرچه‌ از گندم ساخته شده‌اند اما خالی‌ از طعام‌اند. درون ‌و بیرون و پیدا و پنهان همزمان در این ظرف‌های از جنس مظروف، به قیمت از میان رفتن «برکت» ظاهر شده است.

داستان هسته‌های ساییده‌شده‌ خرما نیز تمنا میان ظرف و مظروف را نقش بر آب می‌کند. این ها را تعدادی زندانی محکوم به حبس، حبس ابد و اعدام بنا بر عادت و رسمِ ساخت‌و‌سازهای کوچک زندان، برای رشته‌هایی صیقل داده‌اند که دست بر قضا بند اتصالشان از هم گسسته و روی‌هم تلنبار شده‌اند. اراده‌ی آزاد هر زندانی در تولید هر دانه‌ی ساییده‌شده، بسیار کوچک‌تر و ناتوان‌تر از رویارویی با جبر بزرگ‌تر زندگی است. الف با دست بردن در قاعده‌ ظرف و مظروف یک دایره‌ تکرار از ظاهر و باطن می‌سازد که در آن نه مظروف قادر به حیات‌ گرفتن در ظرف شده و نه ظرف از پس انتقال معنی مظروفش برآمده است.»

این نمایشگاه از تاریخ جمعه ۲۴ آبان تا چهارشنبه ۱۳ آذر به نشانی تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است