آثار ۱۲ هنرمند میلیاردی شد/ پرویز تناولی رکورددار یازدهمین حراج تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
صبا گزارش می دهد؛ 

آثار ۱۲ هنرمند میلیاردی شد/ پرویز تناولی رکورددار یازدهمین حراج تهران

یازدهمین حراج تهران با اعلام فروش ۴۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومانی در حالی به کار خود خاتمه داد که در این دوره، آثار ۱۲ هنرمند در ردیف میلیاردی ها فروش رفت و گرانترین اثر به تناولی اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار صبا، یازدهمین حراج تهران که به عرضه آثار کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، شامگاه جمعه ۱۴ تیرماه با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این دوره از حراج، اثری از پرویز تناولی با عنوان «سرشاعر» به فروش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی دست یافت و گران ترین اثر این دوره بود و علاوه بر آن یازده اثر دیگر نیز در ردیف آثار میلیاردی این حراج فروخته شدند.

در جریان برگزاری حراج از سوی حسین پاکدل اعلام شد که یکی از آثار حسین زنده رودی از حراج خارج شده و ۵ اثر این حراج نیز امکان فروش پیدا نکردند و به این ترتیب از ۸۰ اثر عرضه شده به این حراج ۷۴ اثر فروخته شد.

همچنین اثری از جعفر روحبخش از جمله آثار فروخته نشده در حراج بود که بعد از پایان این مراسم خریدار یافت و به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

در این دوره اگر چه هیچ اثری نتوانست رکورد بالاترین فروش دوره های قبل این حراج را بشکند اما نسبت به دوره های قبل تعداد بیشتری از آثار در ردیف آثار میلیاردی چکش خوردند.

یکی از پدیده های این حراج اثر نگارگری محمود فرشچیان بود که با موضوع «عروج عیسی مسیح (ع)» به فروش گذاشته شد و با شکستن آخرین رکورد آثار این هنرمند در دوره های قبلی، به قیمت ۲ میلیارد تومان فروخته شد. از دیگر آثار میلیاردی این حراج اثر دیگری از سهراب سپهری بود که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد و مجسمه آهنی ژازه تباتبایی نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و اثری از مسعود عربشاهی نیز یک میلیارد تومان فروش کرد.

تابلوی «آسمان آبی» اثر منیر فرمانفرماییان رکورددار دهمین حراج تهران، در این دوره ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر دیگری از سهراب سپهری ۲ میلیارد تومان و یک اثر از بهجت صدر نیز یک و نیم میلیارد تومان به فروش رسید. تابلوی «انهدام کیهانی» اثر آیدین آغداشلو نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر دیگری از منیر فرمانفرماییان نیز به توفیق فروش ۳ میلیارد تومانی دست یافت و در ادامه آثار میلیاردی محمد احصایی و رضا مافی فروخته نشدند. همچنین مجسمه «هیچ» پرویز تناولی نیز روی قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد و اثری از حسین زنده رودی با عنوان «سین+ لام»نیز دو میلیارد تومان فروش کرد.

آمار فروش آثار یازدهمین دوره حراج تهران (هنر کلاسیک و مدرن ایران) به ترتیب ارائه آثار در حراج، به شرح زیر است:

نخستین اثری که در یازدهمین حراج تهران ارائه شد به اثری از جمشید سماواتیان اختصاص داشت که ۴۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از گارنیک درهاکوپیان نیز به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. یکی از دو اثر پروانه اعتمادی با تکنیک پاستل روی مقوا به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر چهار لته ای از جعفر روحبخش نیز با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد. یکی از دو اثر صادق تبریزی در این حراج نیز به فروش ۴۴۰ میلیون تومانی دست یافت. تابلوی «سواران را چه شد» اثر ناصر اویسی نیز با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رسید و اثری از منوچهر نیازی با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

یکی از دو اثر علیرضا دریابیگی ۲۸۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلوی نقاشی از لیلی متین دفتری نیز ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. از منیر فرمانفرماییان رکوردار دهمین حراج تهران، سه اثر در این حراجی عرضه شد که یک اثر نقاشی او با قیمت پایه ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در نهایت ۳۴۰ میلیون تومان فروخته شد. تابلوی نقاشی «گل های کوکب» محمود جوادی پور ۳۴۰ میلیون تومان فروش رفت و در ادامه حراج یکی از دو اثر ابوالقاسم سعیدی نیز ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

از احمد وثوق احمدی نیز یک اثر نقاشی آبرنگ روی مقوا به قیمت ۵۵ میلیون تومان فروش رفت. یکی از دو اثر فریده لاشایی که به صورت دو لته ای عرضه شد، به فروش ۵۵۰ میلیون تومانی دست یافت و یکی از دو اثر سیراک ملکونیان نیز با رقم ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد. یکی از دو تابلوی مسعود عربشاهی نیز که ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود، با قیمت یک میلیارد تومان چکش خورد.

اثری از ابراهیم فرجی با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان ۱۶۰ میلیون تومان فروخته شد که رشد بیش از دو برابری نسبت به قیمت پایه داشت. مجسمه آهنی ژازه تباتبایی نیز با قیمت پایه یک میلیارد تا یک میلیارد و نیم به فروش گذاشته شد و سرانجام به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر هوشنگ پزشک نیا با قیمت پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت پایه، روی قیمت کمینه ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد. مجسمه ای برنزی از بهمن دادخواه که نسخه شماره ۵ از ۸ نسخه این اثر است، با عنوان «خانواده» با قیمت پایه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. تابلوی «کودکان و اسب های سفالی» اثر جواد حمیدی نیز با قیمت پایه ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان به قیمت نهایی ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از حسین کاظمی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز روی مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان چکش خورد. از محمود زنگنه یک اثر با قیمت پایه ۶۰ تا ۸۰ میلیون ارائه شد که در نهایت ۶۵ میلیون تومان فروخته شد. از پرویز کلانتری اثری از مجموعه آثار کاهگلی او عرضه شد که با قیمت پیشنهادی ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان روی مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد. از عبدالحسین محسنی کرمانشاهی اثری با عنوان «تنگه ماراو» ارائه شد که با قیمت پیشنهادی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان سرانجام بهه قیمت بیشینه آن ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی حسین محجوبی با عنوان «بهار در کوهین» نیز با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان کمی بالاتر از قیمت کمینه ۲۲۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلوی نقاشی ناصر عصار با عنوان «غروب» که پیش از این در حراج بونامز لندن ارائه شده بود، با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد. یکی از آثار سهراب سپهری با قیمت پایه ۲ تا ۳ میلیارد تومان در این حراج ارائه شد که از جمله آثار گران قیمت این حراج است که در نهایت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

یک اثر نقاشی از بهمن محصص با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از ابوالقاسم سعیدی با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان نیز به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان به فروش رسید. مجسمه «سرشاعر» اثر پرویز تناولی از جنس برنز که نسخه شماره یک آن از تعداد ۳ نسخه عرضه شد، یکی از آثار گران قیمت این دوره از حراج تهران است که با قیمت پایه ۳ تا ۴ میلیارد تومان ارائه شد و توانست به فروش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد. اثر دیگری از مسعود عربشاهی با قیمت پایه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان روی قیمت کمینه ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از صداقت جباری با عنوان «ستایش کن….» که پیش از این حراج بونامز دوبی ارائه شده بود، در این حراج با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نهایت ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت. یکی از آثار رضا مافی با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نهایت روی قیمت کمینه ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از محمد احصایی نیز با قیمت پایه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از نصرالله افجه ای با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در این حراج عرضه شد که روی قیمت کمینه ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلوی نقاشی کوروش شیشه گران با عنوان «میز» هم که قیمت پیشنهادی آن ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود، سرانجام با اندکی افزایش نسبت به قیمت کمینه به مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد. اثری از صادق تبریزی از نقاشان مکتب سقاخانه در این حراج ارائه شد که قیمت پایه آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود و ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

در بخش آثار کلاسیک اثری از حسن زرین قلم خوشنویس دوران قاجار عرضه شد که در سال ۱۲۲۷ ه. ق خلق شده و با قیمت پیشنهادی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان توانست به فروش ۳۶۰ میلیون تومانی دست یابد. از محمدحسین مصورالملکی اثری با موضوع میدان نقش جهان اصفهان با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرانجام به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروش رفت. از علی اکبر مزین الدوله اثر تک چهره عبدالوهاب خواجه نوری با قیمت پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان فروخته شد. از عباس کاتوزیان از جمله هنرمندان مکتب کمال الملک، اثری با موضوع تک چهره حسین بهزاد با رقم پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در نهایت روی قیمت کمینه ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

از علی اصغر پتگر اثری با عنوان «پیکنیک» با قیمت پیشنهادی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد که سرانجام به مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان فروش رفت. اثری از عباس رسام ارژنگی نیز با قیمت پیشنهادی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان به مبلغ ۸۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر محمدحبیب محمدی نیز با قیمت پایه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان روی مبلغ ۶۰ میلیون تومان چکش خورد. «بازار پارچه فروشان» عنوان اثری از یرواند نهاپتیان است که نقاشی آبرنگ روی مقواست و با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان سرانجام ۹۵ میلیون تومان فروش رفت. تابلو نقاشی سمبات درکیورقیان با قیمت پیشنهادی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان که اثری با تکنیک آبرنگ روی مقواست، به فروش ۸۵ میلیون تومانی رسید.

از میشا شهبازیان نیز اثری با موضوع امامزاده جعفر ورامین ارائه شد که با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در نهایت اندکی بالاتر از قیمت کمینه ۴۴ میلیون تومان فروخته شد. یک تابلوی نقاشی از محسن سهیلی با موضوع چشم انداز شمال ایران با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان سرانجام ۶۰ میلیون تومان فروخته شد. از کیخسرو خروش یک تابلوی نقاشی به قیمت پیشنهادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت فروخته نشد. از عیسی بهادری یک اثر نقاشی با قیمت پیشنهادی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان در این حراج عرضه شد که با استقبال خوبی روبرو شد و در نهایت ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از حسنعلی وزیری با موضوع مسجد امام اصفهان نیز با قیمت پیشنهادی ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان سرانجام توانست با دو برابر قیمت کمینه ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شود. از محمود فرشچیان هنرمند نگارگر یک اثر با موضوع عروج عیسی مسیح (ع) با قیمت پایه یک و نیم میلیارد تا ۲ میلیارد تومان ارائه شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران روبرو شد و در نهایت روی مبلغ بیشینه آن ۲ میلیارد تومان چکش خورد. تابلوی «پرسپولیس» احمد اسفندیاری نیز با رقم پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان کمی بالاتر از قیمت کمینه ۱۱۰ میلیون تومان فروش رفت.

یک اثر نقاشی از ژاره تباتبایی با قیمت پیشنهادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز روی قیمت بیشینه به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد. در این بخش از مراسم حسین پاکدل اعلام کرد که تابلوی شماره ۵۶ متعلق به حسین زنده رودی از حراج خارج شده است. این اثر یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. تابلوی «آسمان آبی» اثر منیر فرمانفرماییان رکورددار دهمین حراج تهران، در این دوره با قیمت پیشنهادی ۲ تا ۳ میلیارد تومان ارائه شد و در نهایت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بعدی به منصوره حسینی تعلق داشت که با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نهایت روی قیمت کمینه ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. از حسین کاظمی یک اثر که پیش از این در حراج کریستیز دوبی ارائه شده بود، به یازدهمین حراج تهران رسید که به قیمت پیشنهادی ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان سرانجام به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثری از بهجت صدر با تکنیک رنگ روغن روی آلومینیوم کشیده شده روی فیبر با قیمت پایه یک تا یک و نیم میلیارد تومان در این دوره ارائه شد که از جمله آثار گران قیمت این حراج بود و پیش از این در حراج کریستیز دوبی نیز عرضه شده بود. این اثر در نهایت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد. از سهراب سپهری اثری با قیمت پایه ۲ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان در این حراج ارائه شد که از گران ترین آثار این حراج بود و در نهایت روی قیمت کمینه ۲ میلیارد تومان فروش رفت. حسین پاکدل اعلام کرد که ماحصل فروش این اثر از سهراب صرف موسسه فرهنگی و هنری «صفای امید» می شود که برای کتابخانه سازی و اهدای بورس تحصیلی به دانش آموزان ممتاز در تبریز هزینه می شود.

اثری از آیدین آغداشلو با عنوان «انهدام کیهانی» از مجموعه خاطرات انهدام این هنرمند ارائه شد که قیمت پایه آن ۱ میلیارد و ۵۰۰ تا ۲ میلیارد تومان برآورد شده بود و درنهایت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد. یک مجسمه آهنی از ژازه تباتبایی نیز به صورت تک نسخه ارائه شد که با قیمت پیشنهادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان سرانجام به مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از علیرضا اسپهبد با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیز با اندکی افزایش نسبت به قیمت کمینه با مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد. از مهدی ویشکایی یک اثر با قیمت پایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارائه شد که این اثر نیز کمی بیش از قیمت کمینه ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر دیگری از فریده لاشایی با قیمت پیشنهادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نهایت روی قیمت بیشینه به فروش رسید. اثر دیگری از علیرضا دریابیگی با عنوان «آرامش در کویر» با قیمت پیشنهادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیز روی قیمت کمینه ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از پروانه اعتمادی با قیمت پایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان روی مبلغ کمینه ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. اثر منیر فرمانفرماییان که یکی از گران ترین آثار این دوره از حراج بود و با قیمت پایه ۳ تا ۴ میلیارد تومان ارائه شد، در نهایت روی قیمت کمینه ۳ میلیارد تومان چکش خورد. اثر دیگری از جعفر روحبخش که با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارائه شد درجریان برگزاری حراج فروخته نشد اما در پایان مراسم، به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریدار یافت. اثر احمد اسفندیاری با قیمت پیشنهادی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان کمی بالاتر از قیمت کمینه ۷۵ میلیون تومان چکش خورد.

اثری از بهمن نیکو با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان نیز نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند و در نهایت فروش نرفت. اثری از هوشنگ پژشک نیا با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز در نهایت امکان فروش پیدا نکرد. اثری از رضا مافی با قیمت پیشنهادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز توفیقی در فروش به دست نیاورد. اثر محمد احصایی با عنوان «در پاش فتاده ام به زاری، آیا بود آن که دست گیرد» با قیمت پیشنهادی یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز در شمار آثار فروخته نشده قرار گرفت.

اثر منصور قندریز با قیمت پایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان با رقم ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد. مجسمه «هیچ» اثر پرویز تناولی نسخه شماره ۲ از ۶ نسخه این اثر، با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان نیز در نهایت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد. از محسن وزیری مقدم یک اثر از مجموعه آثار شنی این هنرمند ارائه شد که پیش از این در حراج بونامز لندن نیز عرضه شده بود.

این اثر با قیمت پیشنهادی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نهایت ۵۸۰ میلیون تومان فروخته شد. آخرین اثر حراج یازدهم به اثری از حسین زنده رودی اختصاص داشت که با عنوان «سین +لام» با قیمت پیشنهادی ۲ تا ۳ میلیارد تومان ارائه شد و در نهایت روی قیمت کمینه ۲ میلیارد تومان فروخته شد. مجموع فروش این حراج ۴۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان اعلام شد.

فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است