«هفت کودک یهودی» از ظلم صهیونیست‌ها می‌گویند/ نقد افراط‌گرایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۰
مصطفی اسفندیاری در گفتگو با صبا:

«هفت کودک یهودی» از ظلم صهیونیست‌ها می‌گویند/ نقد افراط‌گرایی

کارگردان «هفت کودک یهودی» معتقدست در این اثر به نقد افراط گرایی پرداخته شده است.

مصطفی اسفندیاری کارگردان نمایش «هفت کودک یهودی» که تا ۲۴ آبان در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود درباره مضمون این نمایشنامه در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا توضیح داد: «هفت کودک یهودی» نمایشی روایی و مستند از هفت نسل قوم یهود است که در دوره های تاریخی مختلف وضعیت آنها را بررسی کرده و اتفاقاتی را که در زمینه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای آن ها رخ داده است در بازه های ۱۰ ساله به صحنه آورده ایم.

وی افزود: ما در نمایش «هفت کودک یهودی» قصد داشتیم تفکیکی از صهیونیست و یهود را به نمایش بگذاریم و بگوییم افراطی گری های صهیونیست بر یهود سایه افکنده و باعث شده این نوع نگاه ها پیامدهای وخیمی برای جهان امروز داشته باشد.

اسفندیاری با تاکید بر ظلم صهیونیست برای یهودیان بیان کرد: همانطور که داعش برای اسلام خطرناک است صهیونیست هم برای یهود زیان بار است. داستان نمایش «هفت کودک یهودی» از سال ۱۹۴۵ و واقعه هولوکاست و کشتار دسته جمعی یهودیان شروع می شود و به دوره معاصر و جنگ های اخیر می رسد.

وی درباره نتیجه گیری از اجرای نمایش «هفت کودک یهودی» گفت: ما در نتیجه گیری این نمایش به این جا می رسیم که هیچ پای سفتی برای انتقال پیام به نسل آینده وجود ندارد و همه چیز به صورت وهم و درحد یک حرف باقی می ماند مانند ظرف غذایی که همه چیز در آن ریخته شده است و موجودی مانند هیولا متولد می شود و تمام سنت ها و انتظارات خودش را هم کنار می زند و بی رحمی را رواج می دهد.

این کارگردان درباره نام نمایش و اجرای آن در هفت قطعه کوتاه توضیح داد: ما مستقیم به مساله فلسطین نپرداختیم و خود ظالم را در این نمایش نشان می دهیم چراکه صهیونیست همیشه سعی کرده پشت مظلومیت فلسطین پنهان شود. نمایش «هفت کودک یهودی» تلاش می کند تا داستانی از زبان خود یهودیان و تلفیق آیه های تورات با قرآن برای مخاطب ارائه شود.

وی در پایان درباره دغدغه های هنرمندان و ارتباط آن با مسایل دنیا بیان کرد: هر هنرمندی در جامعه خود دارای یک جهان بینی است. من این نمایش  را یک بار در زمان دانشجویی با چهار بازیگر اجرا کردم و جوایز زیادی گرفتم ولی یکی از ایده آل های من این بود که در ابعادی بزرگ تر نمایش «هفت کودک یهودی» را روی صحنه ببرم چراکه حرف جهانی دارد و تفکر افراطی در جهان را نمایش می دهد.

نمایش «هفت کودک یهودی» به کارگردانی مصطفی اسفندیاری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید دهقانی و رضا ابراهیمی از شامگاه یکشنبه ۲۸ مهر در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفت.

رخساره شجاع‌الدین، میلاد اتابکی، سعید دهقانی، یوکابد موسوی، سعید شایق، حسین ابراهیمی، سمیه کرمی، سارا نعیمی، رویا بیگی، پریا شیوندی، الیکا فلکی، عاطفه نصرآبادی و محمد میرزاده بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از مصطفی اسفندیاری برگردان و بازآفرینی، احسان مرادی آهنگساز، عطیه حسن‌خانی طراح لباس، رعنا خسروی طراح گریم، فرشاد نصیری طراح نور، دل‌آرام عباسی دستیار کارگردان، زهرا ناصری مدیر صحنه، طراح صحنه: مصطفی اسفندیاری، فوژان پارسا عکاس، حمیدرضا طاهر مدیر هنری؛ ساخت تیزر، طراحی لوگو و عکاسی تبلیغاتی، برنامه‌ریز: رویا عطّارزاده، دستیار لباس: غزاله زارع، دوخت لباس: فاطمه اسماعیلی، مرضیه اسماعیلی، مجری گریم: فاطمه هدهدی، اجرای نور: صالح رجائی، ساخت دکور: امیرحسین حیدری، صحنه یار: مرتضی موسوی، کارشناس پروژه: محمد امین نصیری و طراح پوستر: رخساره شجاع الدین.

«هفت کودک یهودی» از ۲۸ مهر تا ۲۴ آبان ساعت ۱۸ به مدت ۲۰ شب در سالن شماره ۱ عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است