سیاوش چراغی‌پور: به استقبال چالش‌ها می‌روم/ احساس مسئولیت در قبال جوانان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۴
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-18

سیاوش چراغی‌پور: به استقبال چالش‌ها می‌روم/ احساس مسئولیت در قبال جوانان

سیاوش چراغی‌پور درباره وضعیت فعلی فیلم‌های کوتاه و اهمیت حمایت از این نسل جوان فیلمساز توضیح داد.

 سیاوش چراغی‌پور بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره دو فیلم «نفر سوم» به کارگردانی پویا امین‌پوری و «دم اژدها» به کارگردانی سعید کشاورز که با بازی وی در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، توضیح داد: این اتفاق یک چالش برای هر بازیگری است که به دنبال نقش‌های متفاوت می‌رود ولی بازیگرانی در نسل من که کمی پا به سن گذاشته و تجربه‌ای حدودا ۳۰ ساله را در بازیگری پشت سر گذاشته اند شاید کمتر این اتفاق برای آن‌ها رخ دهد اما من به دلیل اینکه علاقه‌مند هستم چالش‌هایی را پیش روی خود قرار دهم که مهمترین علت آن به روز ماندن خود و تمرین برای تجربه کاراکترهای متفاوت است، از این فرصت ها استقبال می‌کنم.

وی افزود: برای من فیلمنامه اهمیت زیادی دارد زیرا این فیلمنامه است که می تواند فرصت یک بازی خوب و متفاوت را به بازیگر بدهد و پس از آن کارگردان و نقشی که به من پیشنهاد می شود؛ زیرا تمام این عوامل باعث ایجاد یک اتفاق خوب می شود. شاید بخشی از حضور من در فیلم ها به دلیل بازیگری من بوده اما بخش دیگر آن شانس من برای حضور در فیلم‌هایی است که کارگردان های درجه یک آن ‌ها را کارگردانی کرده و این فرصت را برای من بوجود آورده‌اند.

این بازیگر سینما درباره بازی خود در فیلم‌های کوتاه متعدد و حمایتی که از فیلمسازان کوتاه دارد و نگاه خود به این فرم از سینما بیان کرد: اولین دلیل من، آینده سینمای ایران است زیرا نسل جدید فیلمساز این آینده را می‌سازد و قطعا از دل هر نسلی تعدادی کارگردان خوب پدید می‌آید و ما وظیفه داریم از آن‌ها حمایت کنیم زیرا زمانی شخصیت‌هایی از من حمایت کردند و الان نیز من وظیفه خود می دانم چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر اخلاقی با این نسل جوان همکاری داشته باشم.

چالش همکاری با جوانان

وی ادامه داد: دلیل دوم من به روز بودن و همچنین احساس جوانی با همکاری با جوانان است زیرا سینمای جوان سینمایی با شهامت و بی‌پروا و بسیار شجاع و خلاق است و خط قرمزهایی را که در سینمای بلند برای فیلمسازان وجود دارد در فیلم کوتاه برداشته و دست به کارهای عجیب می زنند؛ کارهایی که چارچوب‌ها را می‌شکند و مرزها را از بین می‌برد و این موقعیتی است که بازیگر می‌تواند تجربیاتی را که در سینمای بلند ممکن است بدست نیاورد در فیلم های کوتاه کسب کند و همه این دلایل باعث علاقه‌مندی من به این فرم از سینما است. به هرحال من پدر دو جوان هستم که آن‌ها نیز در زمینه سینمای جوان به عنوان کارگردان و بازیگر فعالیت می‌کنند و من همه این دخترها و پسرهای جوان فیلمساز را مانند فرزندان خود می‌بینم و این احساس مسئولیت یک حس قلبی در من است و خوشحالم که این افتخار را برای همکاری با جوانان داشته‌ام.

بازیگر سریال «فوق لیسانسه‌ها» درباره وضعیت حال حاضر فیلم‌های کوتاه و کارگردانان جوان که در این زمینه فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: دو اتفاق مهم که شاهد آن هستیم حضور دختران جوان در عرصه فیلمسازی است که بی شک یک اتفاق بزرگ در تاریخ سینمای ایران است و نوید آینده‌ای درخشان را برای فیلمسازی زنان کشور می‌دهد و سینما نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. اتفاق دیگر نسل فیلمسازان جوان است که نسلی نواندیش و ساختارشکن است و موج جدیدی را در سینما در حال تعریف اند که البته این اتفاقات به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار وابسته و این شرایط برای جوانان سرنوشت ساز است ولی امیدوارم مسئولان سیاستگذار در انجمن سینمای جوانان و فیلم کوتاه بتوانند از این نسل حمایت کنند.

بلیت فروشی تصمیم درستی است/ برپایی جشنواره در ۲ مکان

بازیگر فیلم سینمایی «جامه دران» درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و وضعیت فعلی آن اظهار کرد: بلیت فروشی یکی از تصمیم های خوبی بود که در جهت نظم جشنواره گرفته شد و باعث جلوگیری از ازدحام و بی برنامگی که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم شده است، اما درباره مکان جشنواره نقدهایی دارم زیرا پردیس سینمایی ملت به دلیل موقعیت جغرافیایی اش رفت و آمد به آن دشوار است. بسیاری از مخاطبان جشنواره جوانانی هستند که وسیله نقلیه نداشته و همچنین نبود پارکینگ هم مشکلی دیگر را برای مخاطبان ایجاد کرده است. اگر مسئولان برگزاری این جشنواره را در دو پردیس سینمایی برگزار می‌کردند که در دو موقعیت جغرافیایی متفاوت هستند و امکانات متفاوتی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و باعث جذب تماشاگران بیشتری شده و همچنین رفت و آمد نیز به آنجا برای تمام نقاط تهران راحت تر است.

وی درباره کیفیت فیلم ها و عملکرد هیات انتخاب نیز توضیح داد: در حال حاضر فیلم هایی که تماشا کرده‌ام از کیفیت خوبی برخوردار بوده و بسیار از این اتفاق خوشحال هستم.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

زیور حجتی: «گلوله‌های تعمید» از مواجهه انسان با خودش می‌گوید

محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم

فریما خلیلی: «درخت سفید» به کودک همسری می‌پردازد/ موافقت با پردیس ملت

شیرین قره‌داغی: «خانم و آقای فلانی» قسمتی از سه‌گانه‌‌ام است/ شرطِ بلیت‌فروشی

رضا عبیات: ناگفته‌های ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم

مسعود عین‌آبادی: مقایسه مرگ در سینمای ایران و جهان/ تبعیض در سانس‌ها

یاسر خیّر: مستندسازان اندکی مساله داشتند و به زبان سینما بیان کردند

مرجان خسروی: «مادر برفی» قسمش را شکست/ بارداری در ۶ ماهه ممنوعه سال!

عادل تبریزی: بلیت‌فروشی تصمیم درستی بود/ سوژه‌های اجتماعی با زبان طنز

این بازیگر در پایان درباره فعالیت های خود توضیح داد: در دو فیلم بلند داستانی «جنایت بی دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «گورگن» به کارگردانی کاظم ملایی که به تازگی فیلمبرداری آنها تمام شده است حضور دارم و همچنین «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت را دارم که تا کمتر از یک ماه دیگر اکران می‌شود و درحال حاضر سریال «فوق لیسانسه‌ها» هم از شبکه سه در حال پخش است و درحال بازی در سریالی به کارگردانی مرجان اشرفی زاده برای ماه رمضان هستم. همچنین در مرحله پیش تولید فیلم کوتاه «ون سفید» به کارگردانی محمد احمدی‌نیا هستم که سومین همکاری من با دخترم خورشید است که دو فیلم گذشته «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی که نقش اصلی این کار را خورشید بازی کرده است و فیلم دوم «صبا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری است.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینماگالری ملت در حال برگزاری است.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000