عادل تبریزی: بلیت‌فروشی تصمیم درستی بود/ سوژه‌های اجتماعی با زبان طنز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۹
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-17

عادل تبریزی: بلیت‌فروشی تصمیم درستی بود/ سوژه‌های اجتماعی با زبان طنز

کارگردان فیلم «ضدضربه» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته و جزو برگزیدگان از نگاه مردم هم بوده است، درباره این فیلم و کارهای آینده خود گفت.

ضد ضربه

عادل تبریزی کارگردان فیلم «ضدضربه» که در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد و فیلمش در دو سانس روزهای شنبه ۱۸ آبان و دوشنبه ۲۰ آبان به نمایش درآمد و در هر دو روز جزو برگزیدگان از نگاه مردم بوده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: مساله خود من در فیلمسازی سعی بر ریسک کردن است و سعی می‌کنم در جریان روز فیلمسازی که شبیه جریان روز است و برای فیلم‌ها مُد شده است، نباشم. این حرف من به این معنی نیست که بگویم من کار عجیب و غریبی انجام می‌دهم بلکه از این نظر می‌گویم که سعی می‌کنم زبان طنز مورد علاقه خود را با سوژه‌هایی که زیر متن اجتماعی دارند تلفیق و سعی کنم یک طنز تلخ ایجاد کنم. این تجربه‌ها را چه موفق و چه ناموفق در فیلم کوتاه‌های خود داشته‌ام ولی «ضدضربه» فیلمی است که به شدت متناسب با شرایط روز جامعه است.

ورشکستگی با نگاه طنز

وی ادامه داد: سوژه این فیلم ورشکستی یک پیرمرد و پیرزن است و مساله اول من این بود که چگونه باید به آن بپردازم که با منطق رئالیستی جلو نروم زیرا رئالیسم در جامعه وجود دارد و ما هر روز مشکلات جامعه را می‌بینیم و می‌شنویم و می‌خوانیم ولی من به عنوان فیلمساز وظیفه خود می‌دانم که به یک زبان دیگر برسم که مخاطب آن را در جامعه نمی‌بیند و فقط داخل فیلم من با آن مواجه می‌شود. این چیزی بود که سینمای اصیل مثل فیلم‌های ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی به من آموخت. امتیاز این فیلم‌ها این بود که صرفا معضل اجتماعی را بیان نمی‌کردند بلکه معضل اجتماعی را هنرمندانه بیان می‌کردند و من نیز تمام تلاشم بر این است که این موضوع ورشکستگی را با نگاه خود نسبت به جامعه و با یک زبان طنز ارایه بدهم.

کارگردان «حکم رئیس» درباره انتخاب بازیگران خود و در جواب به این سوال که چرا سراغ بازیگرهای گذشته سینما و تلویزیون رفته است توضیح داد: سوال شما از این نظر که در آن فراموشی وجود دارد، زیباست. فراموشی مشکل اصلی جامعه ما است و جریان هنری سینمایی ما را هم درگیر کرده است. ما فراموش می‌کنیم چه کسانی کجا بودند و چه جایگاهی داشتند. من همیشه سعی می‌کنم سراغ کسانی بروم که می‌دانم ظرفیت بسیار بالایی در بازیگری دارند و مدام در حال جستجو هستم و ذهن خود را با بازیگران روز نمی‌بندم. نقشی که نیره فراهانی در «ضدضربه» داشت نسبت به نقش‌هایی که در گذشته بازی کرده متفاوت بود ولی من این توانایی را در او دیدم و تصمیم به این انتخاب گرفتم.  همچنین هاشم روحانی بازیگر توانایی است که فکر می‌کنم گوشه‌ای از توانایی او را در فیلم «ضدضربه» دیدید و مطمئن هستم اگر درحال حاضر هم فرصتی فراهم شود هر دو این بازیگران درجه یک خواهند بود.

کارگردان «ضدضربه» درباره نحوه ارایه فیلم‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به شکل بلیت فروشی نیز بیان کرد: صادقانه اعتراف می‌کنم که در همان روزهای اول در پایین صفحه انجمن نوشتم که این کار اشتباه است ولی الان اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم. نظم خوبی در جشنواره وجود دارد ولی اگر این نظم تا آخر و با توجه به استقبال بیشتر مخاطبان هم حفظ بشود بسیار جذاب است. تنها انتقادی که می‌توانم داشته باشم این است که ای کاش شرایطی فراهم می‌شد تا فیلمساز راحت‌تر می‌توانست مهمان‌های ویژه خود را برای تماشای فیلم دعوت کند.

وی درباره مکان برگزاری جشنواره نیز مطرح کرد: این حس شخصی من است که اصلا پردیس ملت را برای جشنواره دوست ندارم. مکانی است که در آن سردرگم هستیم و فیلمسازها نمی‌توانند همدیگر را راحت پیدا کنند. هر موقع فیلم در پردیس ملت داشتم اصلا دوست نداشتم و امیدوارم این مکان دیگر به عنوان مکان جشنواره انتخاب نشود.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

زیور حجتی: «گلوله‌های تعمید» از مواجهه انسان با خودش می‌گوید

محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم

فریما خلیلی: «درخت سفید» به کودک همسری می‌پردازد/ موافقت با پردیس ملت

شیرین قره‌داغی: «خانم و آقای فلانی» قسمتی از سه‌گانه‌‌ام است/ شرطِ بلیت‌فروشی

رضا عبیات: ناگفته‌های ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم

مسعود عین‌آبادی: مقایسه مرگ در سینمای ایران و جهان/ تبعیض در سانس‌ها

یاسر خیّر: مستندسازان اندکی مساله داشتند و به زبان سینما بیان کردند

مرجان خسروی: «مادر برفی» قسمش را شکست/ بارداری در ۶ ماهه ممنوعه سال!

وی همچنین مطرح کرد: این نکته را هم بگویم که فیلم‌هایی که به جشنواره فیلم کوتاه تهران آمده‌اند لزوما خوب هستند و آن‌ها که راه نیافتند فیلم‌های بدی بودند. چه بسا فیلم‌های شگفت‌آوری که متاسفانه امسال داخل جشنواره نیستند. همین فیلم «ضدضربه» در جشن خانه سینما رد شد. به همین دلیل فکر می کنم باید برای فیلمسازهایی که با تمام مشکلات موجود فیلم می‌سازند تدبیری اندیشیده شود تا فیلمشان دیده شود.

تبریزی درباره کارهای آینده خود گفت: به دنبال ساخت فیلم سینمایی خود که فیلمنامه‌ای با زبان طنز دارد، هستم و همچنین یک فیلمنامه فیلم کوتاه دیگر هم به نام «حلالم کن برادر» دارم که طنز سیاهی است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

عادل تبریزی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است