شجریان و قربانی از همکاری در «افسانه چشم‌هایت» گفتند/ پاسخ به حواشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۱
در تالار وحدت

شجریان و قربانی از همکاری در «افسانه چشم‌هایت» گفتند/ پاسخ به حواشی

نشست خبری آلبوم «افسانه چشم‌هایت» امروز سه‌شنبه 21 آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست خبری آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان با نام «افسانه چشم‌هایت»، امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد.

این آلبوم با آهنگسازی و تنظیم مهیار علیزاده، شامل ۱۱ قطعه  است که از روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در ابتدای این نشست خبری، رامین حیدری فاروقی کارگردان مستندها و تیزرهای این آلبوم توضیحاتی کلی ارایه کرد و در ادامه علیرضا قربانی در سخنانی بیان کرد: خوشحالیم که بعد از ۵ سال، امروز مراسم رونمایی آلبوم «افسانه چشم هایت» را برگزار می کنیم.

همایون شجریان و مهیار علیزاده آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم نیز ضمن  ابراز خوشحالی از رونمایی و انتشار آلبوم موسیقی «افسانه چشمهایت» از خبرنگاران خواستند تا سوالات خود را مطرح کنند.

مهیار علیزاده در سوال خبرنگاری درباره اشعار هوشنگ ابتهاج گفت، بیان کرد: پروسه انتخاب شعر این آلبوم برای من خیلی مشکل بود زیرا ما دو خواننده داشتیم و باید با صدای هر دوی آنها تطابق می داشت. من ۴ سال پیش که ترانه افسوس را انتخاب کردم و در اینترنت سرچ کردم، متوجه شدم سروده «سایه» است اما بعد از طریق خود خانواده استاد سایه متوجه شدم که این شعر به اشتباه با نام ایشان منتشر شده است و در پیج شخصی خودم از مردم و از خانواده استاد سایه معذرت خواهی کردم.

فاروقی درباره برگزاری این نشست در تالار وحدت توضیح داد: برای احرای پرفورمنس دنبال یک راه پله و کتابخانه بودیم که ایران مال پیشنهاد من بود، اما برای نشست تصمیم گرفتیم در تالار وحدت نشست را برگزار کنیم.

مهیار علیزاده درباره این آلبوم و ایده اولیه تولید این اثر اظهار داد: هنگامی که به کشورهای اروپایی و دیدن اپراها می‌رفتم همیشه دوست داشتم من هم همچین آثاری را تولید کنم و این شد ‌که «افسانه چشم‌هایت» شکل گرفت. تقریبا همه کارهای من مینور است و کارهای ماژور بسیار کم دارم و این آلبوم برای همه تولید شده است.

همایون شجریان در پاسخ به سوالی درباره همکاری با علیرضا قربانی توضیح داد: برای من حضور علیرضا قربانی و اشعار انتخابی مهیار علیزاده بسیار دلچسب بود و من هم نقطه نظراتی داشتم که اگر آنها هم اعلام می‌شد ۱۰ درصد بیشتر این کار برای من از نظر سلیقه شخصی جذاب‌تر بود و من هم افتخار می‌کنم که در این اثر حضور داشتم.

وی افزود: اگر این آلبوم در یک پرده اتفاق می‌افتاد، شاید اینچنین در اوج قرار نمی‌گرفت و این یک دستی شکل نمی‌گرفت.

قربانی هم درباره این سوال گفت: هیچ اجباری برای حضور هر دوی ما کنار هم وجود نداشت و ما دوست داشتیم این همدلی بین ما باشد و این همدلی و وحدت و انسجام برای من مهم بود تا با هم کار کنیم. شاید برای هر دوی ما سخت باشد تا با شخصی دیگر کار کنیم اما صدای همایون شجریان و همدلی و دیگر نکاتی که گفتم بسیار مهم بود تا ما کنار هم قرار بگیریم تا این حس خوب به مخاطب القا شود.

قربانی افزود: با توجه به اینکه ۵ سال از فکر اولیه تولید این اثر می‌گذرد اما در تمام مدت ضبط این کار من و همایون عاشقانه برای هم فرصت گذاشتیم تا این آلبوم تولید شود.

وی با بیان این که سابقه موسیقی ارکسترال ما بسیار ضعیف است، یادآور شد: ما سابقه تولید موسیقی ارکسترال در تاریخ خود نداریم و ما عادت نکردیم که به این شکل فواصل موسیقی ارکسترال را گوش کنیم و این مسئله را به عنوان ایراد نبینیم و نگاه درستی داشته باشیم.

مهیار علیزاده در ادامه این نشست توضیح داد: دید آهنگساز به شکلی است که همین طور کار را نمی‌سازد و من هم مدام به یک اثر فکر می‌کنم و هیچ وقت در زمان تولید آثار به رزومه خواننده فکر نمی‌کردم و قصد داشتم تا این اثر را به بهترین نحو بسازم.

شجریان درباره آشنایی با مادیران بیان کرد: آشنایی ما با مادیران از طریق یک دوست انجام شد و ما هم به دلیل نقطه نظرات مشترک با مادیران تصمیم به این همکاری گرفتیم و از نگاه هنری این مجموعه بسیار سپاسگزارم و از رامین فاروقی هم بسیار ممنونم که به عنوان مشاور هنری در این پروژه همراه ما بودند.

وی افزود: اگر برای این آلبوم قرار باشد کنسرتی برگزار شود از نظر من هیچ مشکلی وجود ندارد و من کاملا این آمادگی را دارم.

شجریان درباره پروسه تولید این آلبوم و حاشیه‌های تولید و انتشار این آلبوم توضیح داد: برای من خیلی مهم است که چیزی هواداران را ناراحت نکند و همیشه طرفدار نقد درست هستم. زمانی‌ که از کلمه «قلم کشان» استفاده کردم به این دلیل بود که از نظر من این قلم حرمت دارد و وقتی در یک محیط فرهنگی این چنین به ما می‌تازند، من بسیار ناراحت می‌شوم که از احساسات طرفدارانم سو استفاده کنند. من تاکنون هیچ موزیک مناسبتی نساخته ام و زمانی که وارد یک محیط فرهنگی می شوم تا برای یک پرفورمنس تصاویری را در این مکان ضبط کنم، آنگاه با سواستفاده از احساسات هواداران مواجه می شوم و من را مورد حمله قرار می‌دهند. البته من دیگر تصمیم ندارم تا بیش از این به این حواشی پاسخ دهم اما در اینجا فضای مناسبی بود تا پاسخ محکمی به آنها بدهم.

پایان بخش این نشست خبری، امضای پوستر آلبوم موسیقی « افسانه چشمهایت» بود و از این آلبوم رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از آلبوم نیز یکی از قطعات آلبوم به رهبری مهیار علیزاده و با همراهی ارکستر اجرا شد و در ادامه مهیار علیزاده روی صحنه آمد و گفت: من افتخار می‌کنم که امروز اینجا هستم و کاری که با زحمت فراوان در دو سال گذشته ساختیم، به بار نشسته و امروز در اینجا رونمایی می‌شود.

علیزاده، اعضای گروه ارکستر خود را معرفی و از حاضران تشکر کرد و سپس اعضای ارکستر به اجرای قطعات دیگری از این آلبوم پرداختند و پس از آن موزیک ویدیوی این آلبوم پخش شد.

در پایان مراسم نیز همایون شجریان و علیرضا قربانی قطعاتی از این آلبوم موسیقی را برای حاضران خواندند.

سهراب پورناظری، تمورس پورناظری، لیندا کیانی، نوید محمدزاده، حامید کمیلی و بهنوش طباطبایی از حاضران در این مراسم بودند.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است